Αύξηση κατά 60% παρουσίασαν το δεύτερο εξάμηνο του 2020 οι απειλές στον κυβερνοχώρο που μεταμφιέζονται σε δημοφιλείς διαδικτυακές πλατφόρμες μάθησης και εφαρμογές βιντεοδιάσκεψης, που χρησιμοποιούνται για τη διευκόλυνση της μάθησης, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Kaspersky.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την εταιρεία ασφάλειας στον κυβερνοχώρο, περίπου 2.701.171 χρήστες παγκοσμίως δέχτηκαν απειλές στον κυβερνοχώρο μεταξύ Ιουλίου και Δεκεμβρίου σε σύγκριση με 1.668.550 που εντοπίστηκαν τον Ιανουάριο-Ιούνιο του περασμένου έτους.
Καθώς η πανδημία συνεχίζεται και τα σχολεία ξανακλείνουν ή ακολουθούν ένα υβριδικό μοντέλο εκπαίδευσης (τόσο με φυσική παρουσία όσο και απομακρυσμένα), ο εκπαιδευτικός χώρος εξακολουθεί να προσελκύει την προσοχή των ψηφιακών εγκληματιών.
Αρκετά ενδιαφέρον είναι ότι περίπου το 98% των απειλών ανήκαν στην κατηγορία των μη ιών (not-a-virus), η οποία χωρίζεται σε riskware και adware. Το adware βομβαρδίζει τους χρήστες με ανεπιθύμητες διαφημίσεις, ενώ το riskware αποτελείται από διάφορα αρχεία – από τις γραμμές εργαλείων του προγράμματος περιήγησης και τους download managers μέχρι τα απομακρυσμένα εργαλεία διαχείρισης – που μπορεί να πραγματοποιήσουν διάφορες ενέργειες στον υπολογιστή σας χωρίς τη συγκατάθεσή σας. Τα Trojans αποτελούν περίπου το 1% των απειλών που συναντώνται.
Οι απειλές που εντοπίστηκαν από την Kaspersky είχαν την μορφή μερικώνεκ των πιο ευρέως χρησιμοποιούμενων εφαρμογών βιντεοκλήσεων και διαδικτυακών πλατφόρμων μαθημάτων και διανεμήθηκαν μέσω ιστότοπων “copycat” που έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να μοιάζουν με τις αρχικές πλατφόρμες ή μέσω μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που αποστέλλονται με ειδικές προσφορές ή ειδοποιήσεις από μία από τις αρχικές πλατφόρμες.
Σύμφωνα πάντα με την Kaspersky, τ Zoom, το Moodle και το Google Meet ήταν μερικές από τις πλατφόρμες που χρησιμοποιήθηκαν για διαδικτυακή μάθηση, οι οποίες χρησιμοποιήθηκαν περισσότερο ως “δόλωμα” από ψηφιακούς εγκληματίες κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2021.
«Δυστυχώς, μέχρι να επιστρέψουν όλοι οι μαθητές στην τάξη, τα εκπαιδευτικά ιδρύματα θα συνεχίσουν να αποτελούν δημοφιλή στόχο για τους εγκληματίες, ειδικά κυρίως από τη στιγμή που ο τομέας αυτός παραδοσιακά δεν έχει ως προτεραιότητα την κυβερνοασφάλεια», σχολιάζει Anton Ivanov, ειδικός ασφαλείας στην Kaspersky.
«Ωστόσο, η πανδημία έχει καταστήσει σαφές ότι αυτό πρέπει να αλλάξει, ειδικά δεδομένου ότι η τεχνολογία ενσωματώνεται όλο και περισσότερο στην τάξη- είτε πρόκειται για εικονική μάθηση είτε όχι», προσέθεσε.
Για να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να παραμείνουν ασφαλείς, η Kaspersky έχει δημιουργήσει μια ψηφιακή εργαλειοθήκη που διδάσκει βέλτιστες πρακτικές ψηφιακής ασφάλειας. Οι συμβουλές που δίνει για να παραμείνετε ασφαλείς από κακόβουλο λογισμικό και άλλες απειλές που παρουσιάζονται ως εφαρμογές τηλεδιάσκεψης / πλατφόρμες διαδικτυακής εκπαίδευσης, είναι:
· Μην κατεβάζετε ανεπίσημες εκδόσεις ή τροποποιήσεις αυτών των εφαρμογών/πλατφορμών. Αναζητήστε πληροφορίες σχετικά με τον προγραμματιστή και επιλέξτε τα επίσημα καταστήματα εφαρμογών.
· Χρησιμοποιήστε διαφορετικούς, ισχυρούς κωδικούς πρόσβασης για κάθε λογαριασμό σας.
· Πάντα σιγουρευτείτε ότι είστε στον επίσημο ιστότοπο της εταιρείας πριν κατεβάσετε οτιδήποτε στη συσκευή σας. Οι πλαστές ιστοσελίδες μπορεί να μοιάζουν ακριβώς με τις πραγματικές, επομένως πρέπει πάντα να ελέγχετε ξανά τη μορφή URL και την ορθογραφία του ονόματος της εταιρείας πριν κατεβάσετε οτιδήποτε.