Δύο κοσμοναύτες ξεκίνησαν τις εργασίες που απαιτούνται για την προσθήκη ενός ρομποτικού βραχίονα ευρωπαϊκής κατασκευής στο εξωτερικό του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού (ISS) τη Δευτέρα (18 Απριλίου), ολοκληρώνοντας τον πρώτο από επτά διαστημικούς περιπάτους που σχεδιάζονταν για την ενεργοποίηση του νέου τηλεχειριστή.
Οι μηχανικοί πτήσης της Expedition 67 Oleg Artemyev και Denis Matveev, αμφότεροι της ρωσικής ομοσπονδιακής διαστημικής εταιρείας Roscosmos, εξήλθαν από τη μονάδα Poisk του σταθμού στην πλευρά του ρωσικού τμήματος του σταθμού στις 11 π.μ. EDT (15:00 GMT), ξεκινώντας τις 6 ώρες, 37 λεπτή εκτός διαστημικού οχήματος δραστηριότητα (EVA).
Στη συνέχεια, οι δύο διαστημικοί περιπατητές έφτασαν στο πλάι της εργαστηριακής μονάδας πολλαπλών χρήσεων Nauka, όπου έχει τοποθετηθεί ο νέος βραχίονας από την εκτόξευσή του με τη μονάδα τον Ιούλιο του 2021. Ο μήκους 11,3 μέτρων βραχίονας (European Robotic Arm-ERA) μπορεί να μεταφέρει βάρος έως περίπου 7.800 κιλά, αλλά έως τώρα δεν είχε ενεργοποιηθεί.
Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματο (ESA) ο νέος ρομποτικός βραχίονας θα λειτουργήσει έξω από το ρωσικό τμήμα του ISS, το οποίο έως τώρα δεν εξυπηρετείτο καλά από τους δύο υπάρχοντες βραχίονες, έναν καναδικής και έναν ιαπωνικής κατασκευής (Canadarm2 και JEMRMS αντίστοιχα), καθώς οι τελευταίοι δεν μπορούν να επεκταθούν τόσο πολύ, ώστε να καλύψουν όλες τις εξωτερικές περιοχές του ρωσικού τμήματος του ISS.
Όπως ο Canadarm2, ο ERA σχεδιάστηκε με την ικανότητα να κινείται σπειροειδώς, τοποθετούμενος χειρωμνακτικά μεταξύ σταθερών σημείων βάσης. Ο ρομποτικός βραχίονας μήκους θα μπορεί να ελέγχεται από μέλη του πληρώματος τόσο μέσα όσο και έξω από τον διαστημικό σταθμό.
Πρόκειται για τον τέταρτο διαστημικό περίπατο του Αρτέμιεφ και τον πρώτο για τον Ματβέεφ. Ήταν επίσης ο τέταρτος περίπατος εκτός του ISS το 2022. Η NASA διαβεβαίωσε ότι, παρά τον πόλεμο στην Ουκρανία, η συνύπαρξη με τους Ρώσους κοσμοναύτες είναι ομαλή, το κλίμα στον ISS πολύ φιλικό και η συνεργασία εξελίσσεται χωρίς προβλήματα.
Θα ακολουθήσει ένας δεύτερος “περίπατος” στις 28 Απριλίου για να αφαιρεθεί το προστατευτικό κάλυμμα του νέου βραχίονα και να ελεγχθεί η κινητικότητα του.