Οι χρήστες συνήθως αντιδρούν στα αναπάντεχα διαστήματα διακοπών των μέσων κοινωνικής δικτύωσης με οργισμένους εξάψαλμους καιαιχμηρά αστεία. Ωστόσο, σύμφωνα με ερευνητές του φαινομένου αυτή η έλλειψη πρόσβασης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ενδεικτική της σημασίας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης όχι μόνο ως εργαλείο κοινωνικοποίησης και ψυχαγωγίας, αλλά ως εργαλείο κοινωνικής χρησιμότητας αντίστοιχης με το φυσικό αέριο και την ηλεκτρική ενέργεια.
Σε μια μελέτη των αντιδράσεων των χρηστών σε μια εξάωρη διακοπή των εταιρειών του Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger) το περασμένο φθινόπωρο, τα μέλη της πλατφόρμας κατέκλυσαν το ανταγωνιστικό Twitter με σχεδόν ένα τέταρτο τουεκατομμύριου tweets σχετικά με τη διακοπή, κάνοντας γρήγορα το #facebookdown ένα κορυφαίο θέμα στις τάσεις. Ενώ πολλά σχόλια αντανακλούσαν τον θυμό για την κατάσταση και άλλα χλεύαζαν το Facebook, οι χρήστες εξέφρασαν επίσης την ανάγκη να βρουν άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σύμφωνα με τον S. Shyam Sundar, τον James P. Jimirro καθηγητή Media Effects στο Donald P. Bellisario College of Communications και συνδιευθυντή του Media Effects Research Laboratory στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια.
«Οι περισσότερες έρευνες για τα αποτελέσματα των μέσων ενημέρωσης βασίζονται στην προβολή των media και τη μελέτη των αντιδράσεων, αλλά σε αυτή τη μελέτη βλέπουμε ότι το να αποσύρουμε τα μέσα μπορεί πραγματικά να είναι πιο διαφωτιστικό», δήλωσε ο Sundar, επίσης συνεργάτης του Ινστιτούτου Υπολογιστικών και Επιστημών Δεδομένων του Πανεπιστημίου. «Αυτό το είδος διακοπής λειτουργίας μάς παρέχει την ευκαιρία να δούμε πώς οι άνθρωποι ανταποκρίνονται στην πρόσβασή τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και αυτό που βλέπουμε είναι ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν γίνει τόσο σημαντικά που είναι σχεδόν σα μια υπηρεσία κοινής ωφέλειας».
Πρόσθεσε ότι υπάρχουν πλέον πολλές εταιρείες σε διαφόρους κλάδους αλλά και ελεύθεροι επαγγελματίες που βασίζουν ακόμη και εξολοκλήρου τη λειτουργία και δραστηριότητα τους στα social media οπότε είναι λογικό ένα μπλακ άουτ σε αυτά να προκαλεί σε αυτές τις κατηγορίες χρηστών προβλήματα παρόμοια με αυτά ενός μπλακ άουτ ηλεκτρικού ρεύματος.
Οι ερευνητές μελέτησαν περισσότερα από 223 χιλιάδες αναρτήσεις που έγιναν στοTwitter εκείνες τις έξι ώρες σχετικά με το μπλακ άουτ σε αυτές τις δημοφιλείς πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, των οποίων ο ο συνολικός αριθμός χρηστών ξεπερνά τα 7 δισ. και κατέληξαν σε ενδιαφέροντα συμπεράσματα.
Τα tweets που εξέφραζαν την επιθυμία να βρουν μια άλλη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης στην πραγματικότητα αυξήθηκαν καθώς η διακοπή συνεχιζόταν, σύμφωνα με τους ερευνητές. Περισσότερα από 29.000 tweets, ή το 8,8% του συνόλου, εξέφρασαν την επιθυμία των χρηστών να βρουν άλλες μορφές social media. Αυτό δείχνει ότι πολλοί χρήστες δεν είναι καθόλου… πιστοί στην πλατφόρμα που χρησιμοποιούν. Υπήρξαν πάντως και αρκετοί χρήστες που έκαναν λόγο για «ευκαιρία για αποτοξίνωση από τα social media» οι οποίοι βέβαια εκδήλωσαν αυτή την άποψη με ανάρτηση σε μια πλατφόρμα.
«Αυτή η μελέτη ρίχνει φως στο γεγονός ότι οι επικεφαλής των μέσων κοινωνικής δικτύωσης πρέπει να προετοιμάσουν καλύτερα τις εταιρείες τους για να αντιμετωπίσουν διακοπές λειτουργίας και πρέπει επίσης να προετοιμάσουν καλύτερα τους χρήστες τους για πιθανές διακοπές λειτουργίας», δήλωσε ο Sundar. «Αυτή τη στιγμή, δεν φαίνεται ότι η προετοιμασία για διακοπές είναι καν μέρος του σχεδιαστικού τους σχεδίου».
Οι ερευνητές σημειώνουν επίσης ότι υπήρξε αξιοσημείωτος αριθμός χρηστών που αμέσως μετά το μπλακ άουτ εξέφρασαν την επιθυμία να αναζητήσουν νέα πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης κάτι που όπως αναφέρουν οι ερευνητές.