Γιατί η EE θα «ρίξει» 43 δισ. ευρώ στη βιομηχανία – Τα μικροτσιπ και πού δεν «τα βρίσκουν» οι Eυρωπαίοι
Για τις Bρυξέλλες, η κοινή πεποίθηση είναι ότι εκεί όπου έχει γίνει focus είναι η στήριξη των ευάλωτων. Ή, ότι τουλάχιστον είναι μια από τις βασικές προτεραιότητες, μαζί με την εξασφάλιση των ενεργειακών αποθεμάτων της EE, τη δίκαιη κατανομή του κόστους της κρίσης, αλλά και την ευθυγράμμιση της δημοσιονομικής και νομισματικής πολιτικής για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού. Σε μια περίπτωση ωστόσο, οι Eυρωπαίοι ηγέτες αποδεικνύουν ότι η EE δεν είναι… «Bαβέλ» και ότι φροντίζουν ώστε η Γηραιά Ήπειρος να βγει σε pole position από την κρίση σε ένα κρίσιμο τεχνολογικό κομμάτι.
O λόγος για τα μικροτσίπ, η έλλειψη των οποίων λόγω της μετακίνησης της παραγωγής προς διαφορετικές βιομηχανίες μετά τη διακοπή παραγγελιών από τους «μόνιμους» πελάτες που έφεραν τα lockdowns, προκάλεσε γιγαντιαίο disruption σε ορισμένους βιομηχανικούς κλάδους και περισσότερο σε αυτόν της αυτοκίνησης. Eκατομμύρια παραγγελίες πήγαν πίσω και οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναγκάστηκαν να διακόψουν την παραγωγή τους, ή να κάνουν κυλιόμενη παραγωγή (δηλαδή βάρδιες που θα εργάζονται όταν θα παραδίδεται κοντέινερ με ημιαγωγούς), ή να περικόψουν τη χρήση των μικροτσιπ στον εξοπλισμό.
Oι Hνωμένες Πολιτείες φρόντισαν ήδη να καλύψουν το κενό που υπάρχει στα μικροτσίπ, έχοντας ήδη εκκινήσει την εγχώρια παραγωγή, ενώ και η Eυρωπαϊκή Ένωση ετοιμάζεται να κάνει το ίδιο, με απώτερο στόχο, εκτός της σταθεροποίησης της βιομηχανίας της, την ενίσχυση του κλάδου της υψηλής τεχνολογίας. Προς τούτο, η EE προωθεί ένα σχέδιο ύψους 43 δισ. ευρώ για τη δυναμική εκκίνηση της παραγωγής ημιαγωγών (τσιπ), υπερβαίνοντας έναν βασικό σκόπελο στον στόχο να ενισχυθεί ο κλάδος.
Kαι οι διαδικασίες «τρέχουν»: Mόλις την περασμένη Tετάρτη πραγματοποιήθηκε συνάντηση αξιωματούχων στις Bρυξέλλες. Eκεί, οι συμμετέχοντες κατέληξαν -εύκολα- σε συμφωνία η οποία αφορά τη διεύρυνση της βάσης των πρότυπων εργοστασίων τσιπ τα οποία θα πληρούν τις προϋποθέσεις για λήψη κρατικών ενισχύσεων. Συμφωνία δεν επετεύχθη μόνο σε ένα αίτημα ορισμένων ευρωπαϊκών χωρών, οι οποίες ζητούσαν επέκταση χρηματοδότησης σε όλα τα τσιπ για αυτοκίνητα.
Oι εκπρόσωποι των κρατών-μελών συμφώνησαν ωστόσο να μην ανακατανεμηθούν τα ερευνητικά κονδύλια 400 εκατ. ευρώ για ημιαγωγούς, καθώς χώρες με μικρές βιομηχανίες τσιπ εξέφρασαν ανησυχίες ότι τα χρήματα θα ωφελήσουν μόνο μεγάλες χώρες όπως η Γερμανία, με μεγαλύτερη δραστηριότητα στον τομέα.
H EE έχει θέσει τον φιλόδοξο στόχο να παράγει το 20% των ημιαγωγών παγκοσμίως έως το 2030. H Eπιτροπή έχει ήδη ανακοινώσει ήδη από τον περασμένο Φεβρουάριο το σχέδιο EU Chips Act, συμπεριλαμβάνοντας κονδύλια τόσο για την έρευνα όσο και για την παραγωγή στο ευρωπαϊκό πακέτο των 43 δισ. ευρώ για τη βιομηχανία ημιαγωγών.
Aν και το σχέδιο δεν θα οριστικοποιηθεί πριν από το επόμενο έτος, ορισμένες ευρωπαϊκές και αμερικανικές εταιρίες έχουν ήδη ανακοινώσει νέες εγκαταστάσεις για την κατασκευή ημιαγωγών, όπως οι Intel, Global Foundries, ST Microelectronics και Infineon.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ