Νέα έρευνα της Gfk, σχετικά με την εντυπωσιακή αύξηση κατά 52% στις κρατήσεις των Γερμανών που επιθυμούν να περάσουν το καλοκαίρι τους στην χώρα μας, φέρνει χαμόγελα και κύματα αισιοδοξίας για την φετινή πορεία του ελληνικού Τουρισμού.
Αναμενόμενη λοιπόν και η αισιοδοξία περί τόνωσης της ρευστότητας στον εν λόγω κλάδο, με τους ξενοδόχους να προσβλέπουν στο μέλλον με αισιοδοξία. Από την στιγμή που το παραπάνω σενάριο πάρει «σάρκα και οστά», καθώς η χώρα μας παραμένει ακλόνητα στο επίκεντρο του τουριστικού ενδιαφέροντος (mainstream), ιδίως της Γερμανίας [βλ. σχετικά: Οι Γερμανοί (τουρίστες) ξανάρχονται], πολύ πιθανόν η Ελλάδα να ενσαρκώσει πρώτη το πολυπόθητο success story σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.
Αυτό άλλωστε μαρτυρά η μεγάλη αύξηση που καταγράφεται στην αγορά πρώιμων κρατήσεων (early bookings) -κάτι που οδηγεί τους Γερμανούς «bookers» στην αισιόδοξη εκτίμηση ότι τα ελληνικά ξενοδοχεία θα είναι από τα πρώτα στην Με4σόγειο που θα παρουσιάσουν πληρότητα.
Συνεπώς, η Ελλάδα εφέτος δεν θα είναι ο «παράδεισος» για όσους προτιμούν να κάνουν τις κρατήσεις τους την τελευταία στιγμή (last minute bookings) προσβλέποντας στις μεγάλες «ευκαιρίες».
Αν επιβεβαιωθεί στην πράξη η αρχική φετινή τάση, αυτό σημαίνει ότι οι ξενοδόχοι θα μπορέσουν να διαθέσουν νωρίς -έστω με έκπτωση- πολλά από τα δωμάτιά τους. Αυτό θα τους δώσει τη δυνατότητα να βάλουν αμέσως χρήματα στα ταμεία τους εισπράττοντας προκαταβολές από τους tour operators.
Ανάγκη άμεσων προσλήψεων
Από την στιγμή που η αναμενόμενη ρευστότητα γίνει πραγματικότητα, οι ξενοδοχειακέ επιχειρήσεις θα μπορούν να υποστηρίξουν οικονομικά προσλήψεις προσωπικού, προς πλήρωση κενών θέσεων. Και αυτό θα πρέπει να συντελεστεί εγκαίρως, όχι την τελευταία στιγμή, όπως συνέβαινε χρόνια τώρα.
Μάλιστα, η προείσπραξη για την κράτηση θέσεων θα αποτελέσει την καλύτερη εγγύηση κερδοφορίας της Αγοράς του Τουρισμού, σε μια στιγμή κρίσιμη για τους ιδιοκτήτες των ξενοδοχείων, κατά την οποία όχι μόνο «τρέχουν» τα λειτουργικά έξοδα αλλά και η πίεση των πιστωτριών τραπεζών διαρκώς αυξάνεται. Αυτό δηλαδή που κάποιες προηγούμενες χρονιές έλλειπε, υποχρεώνοντας τους ξενοδόχους να νοικιάζουν τα δωμάτιά τους πολύ φθηνότερα από το προσδοκώμενο. Η πίεση αυτή εφέτος δεν θα κάνει την εμφάνισή της.
Βασανιστικό παραμένει το ερώτημα για το εάν θα τηρηθούν οι κουτσουρεμένες συμβάσεις εργασίας (μείωση αποδοχών 15% το 2012, πάγωμα αμοιβών φέτος, αύξηση 1% το 2015) ή αν θα καταγραφεί το φαινόμενο να απολύονται εργαζόμενοι και στη θέση τους να προσλαμβάνονται νέοι των 300 ευρώ ή των μειωμένων αμοιβών που προβλέπει το πρόγραμμα για την «επιταγή εργασίας».
Άλλωστε είναι αβέβαιο και το εάν θα εξοφληθούν δεδουλευμένα της περυσινής περιόδου…
Αυτό, όπως εξηγούν στελέχη της Αγοράς, θα οδηγήσει σε αύξηση των τιμών στα ξενοδοχεία υψηλών κατηγοριών. Το όφελος, όπως υποστηρίζουν, θα είναι διπλό: Αφενός οι μονάδες αυτές θα αυξήσουν τα έσοδά τους, αφετέρου θα έχουν λόγο να μειώσουν τις τιμές τους για να «ψαρέψουν» την πελατεία ξενοδοχείων χαμηλότερων κατηγοριών. Έτσι, θα βρουν περισσότερους πελάτες τα ξενοδοχεία τριών αστέρων σε πρώτη φάση και στη συνέχεια και τα υπόλοιπα.
Οι εκτιμήσεις
Πόσα όμως από τα «πολλών αστέρων» ξενοδοχεία θα μπορέσουν τελικά να επωφεληθούν, και πόσα από τις περίπου 2.000 τουριστικές μονάδες θα λάβουν «νόστιμον ήμαρ»;
Βέβαιο είναι ότι, εφέτος, οι μικρές και κάποιες από τις μεσαίες μονάδες, που παραδοσιακά κατά τα προηγούμενα έτη στηρίζονταν στους Έλληνες τουρίστες, θα εξαρτηθούν ολοένα και περισσότερο στον παράγοντα «ξένος». Σε περίπτωση δε που δεν καταφέρουν να «εισπράξουν» κομμάτι από το εισερχόμενο κεφάλαιο που αναμένεται, σίγουρα την επόμενη χρονιά θα αναγκαστούν να κατεβάσουν «ρολά».
Υπαρκτός ο κίνδυνος του overbooking
Επίσης, θα πρέπει να διασφαλιστεί το ότι δεν θα καταγραφούν ξανά τα γνωστά φαινόμενα overbooking, δηλαδή κρατήσεις που θα ξεπερνούν τον αριθμό των δωματίων) – κάτι που συμβαίνει στους προορισμούς υψηλής ζήτησης (π.χ. Κρήτη, Ρόδος, Κως, Μύκονος, Κέρκυρα κ.ά.)
Οι χαμένοι της… επιτυχίας
Από μια νέα χρονιά ρεκόρ του ελληνικού τουρισμού, σίγουροι χαμένοι θα πρέπει να θεωρούνται οι Έλληνες πελάτες. Στο άτυπο χρηματιστήριο των δωματίων, η αυξημένη ζήτηση από ξένους πελάτες ανεβάζει τις τιμές καθώς λιγοστεύουν ή εξαφανίζονται τα δωμάτια. Οπότε οι επιλογές θα είναι δύο: Είτε να πληρώσουν αρκετά ακριβότερα από τους ξένους για να κάνουν διακοπές στη χώρα τους ή θα πρέπει να στραφούν στους προορισμούς που δεν θα έχουν βουλιάξει από ξένους.
Όλα αυτά, με δεδομένο ότι η πρώην Εργατική Εστία έχει καταργηθεί και τα προγράμματα κοινωνικού τουρισμού βρίσκονται από πέρυσι στον αέρα.
Κάλεσμα της υπουργού Τουρισμού Όλγας Κεφαλογιάννη
«Γερμανοί, κάντε διακοπές στην Ελλάδα!» είναι το μήνυμα που έστειλε η υπουργός Τουρισμού σε συνέντευξή της στην κυριακάτικη έκδοση της γερμανικής εφημερίδας Frankfurter Allgemeine [βλ. αναλυτικότερα: «Γερμανοί, κάντε διακοπές στην Ελλάδα!»].