Το αεροδρόμιο του Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης» κρίνεται ανεπαρκές, ενόψει του μεγάλου τουριστικού κύματος που αναμένεται στην Μεγαλόνησο κατά την προσεχή τουριστική περίοδο.
Κατά την περασμένη χρονιά το εν λόγω αεροδρόμιο εξυπηρέτησε περισσότερους από 5,8 εκατομμύρια επιβάτες, ενώ φέτος αναμένεται ότι ο αριθμός αυτός θα καταγράψει περαιτέρω αύξηση με τις υποδομές του αεροδρομίου να φτάνουν στα όριά τους και να είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν θα καταφέρουν να εξυπηρετήσουν την κίνηση.
Η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να προχωρήσει στην προκήρυξη για το νέο διεθνές αεροδρόμιο στην περιοχή του Καστελίου, μάλιστα οι λεπτομέρειες του έργου θα ανακοινωθούν σήμερα από τον από τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μιχάλη Χρυσοχοϊδη.
Ωστόσο, όπως επισημαίνουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, ανεξάρτητα από την επιλογή αυτή, επιτακτική ανάγκη είναι η υλοποίηση επενδύσεων στον αερολιμένα «Νίκος Καζαντζάκης», ώστε να είναι σε θέση να εξυπηρετεί την κίνηση, που τα τελευταία χρόνια κινείται συνεχώς ανοδικά.
Αναγκαίες οι παρεμβάσεις λέει και η ΥΠΑ
Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας διά στόματος του διοικητή της, Δ. Κούκη, έχει παραδεχθεί την ανάγκη να προχωρήσουν παρεμβάσεις στο αεροδρόμιο Ηρακλείου, όμως ακόμη αυτό δεν έχει δρομολογηθεί, Υπό τις παρούσες συνθήκες παράγοντες της αεροπορικής αλλά και της τουριστικής αγοράς εκφράζουν φόβους ότι φέτος θα είναι εξαιρετικά δύσκολο το συγκεκριμένο αεροδρόμιο να διαχειριστεί την επιπλέον κίνηση που εκτιμάται ότι θα έχει.
Πέρα από τις υποδομές για τους επιβάτες, που δεν είναι ικανοποιητικές και πολύ συχνά παρατηρούνται προβλήματα ιδίως σε ότι αφορά την διαχείριση των αποσκευών, επαρκείς δεν είναι ούτε οι χώροι για τα αεροσκάφη.
Το πρόβλημα αφορά στη θερινή περίοδο, οπότε η κίνηση είναι πολύ αυξημένη και δεν υπάρχουν χώροι για την στάθμευση των αεροσκαφών στο μεγαλύτερο τουριστικό αεροδρόμιο της χώρας, το οποίο όμως και το πλέον κορεσμένο της Ελλάδας. Ακόμη και αν ο διαγωνισμός για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι τελεσφορήσει είναι βέβαιο ότι ο χρόνος κατασκευής που θα απαιτηθεί θα είναι σημαντικός και θα χρειαστούν κάποια χρόνια πριν αυτό δοθεί σε χρήση.
Το ίδιο διάστημα την κίνηση θα πρέπει να εξυπηρετεί το υφιστάμενο αεροδρόμιο, το οποίο, όμως, έχει ήδη ξεπεράσει τις δυνατότητές του. Χαρακτηριστικό είναι ότι τον Αύγουστο του 2013 ο αερολιμένας «Νίκος Καζαντζάκης» δέχθηκε περισσότερους από 1,150 εκατομμύριο επιβάτες, με την συντριπτική πλειοψηφία της κίνησης, πάνω από 1.050.000 επιβάτες, να προέρχεται από το εξωτερικό. Μάλιστα τον συγκεκριμένο μήνα καθημερινά το αεροδρόμιο εξυπηρετούσε 11 πτήσεις στη γραμμή Ηράκλειο – Μόσχα.
Τα έσοδα μπορούν να καλύψουν το κόστος
Λύσεις και μάλιστα άμεσες, υπάρχουν, ενώ δεν τίθεται ούτε καν χρηματοδοτικό πρόβλημα καθώς το ίδιο το αεροδρόμιο, με τα έσοδά του, μπορεί να καλύψει το κόστος των παρεμβάσεων που απαιτούνται.
Ωστόσο, η συζήτηση που εξελίσσεται τα τελευταία χρόνια για το νέο αεροδρόμιο, να θυμίσουμε ότι είχε στο παρελθόν γίνει διαγωνισμός ο οποίος όμως κατέληξε άγονος, έχει εμποδίσει να γίνουν οι απαιτούμενες δράσεις που θα εξασφαλίσουν την λειτουργία του αεροδρομίου για όσο διάστημα χρειαστεί.
Ανάμεσα στις λύσεις που θα μπορούσαν με μικρό κόστος και πολύ γρήγορα να υλοποιηθούν είναι η χρήση της παρακείμενης στρατιωτικής μονάδας της πολεμικής αεροπορίας, έκταση της οποίας θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ως χώρος στάθμευσης αεροσκαφών.
Ακόμη όμως κι αν η έκταση που ανήκει στην Πολεμική Αεροπορία δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί, για τον ίδιο λόγο μπορεί να γίνει χρήση γειτονικών χώρων, δημόσιων ή δημοτικών, προκειμένου λυθεί το ζήτημα.
Μάλιστα, όπως σημείωσε πρόσφατα ο αντιπρόεδρος της Aegean Ευτύχης Βασιλάκης, η όποια επένδυση γίνει για την αύξηση των δυνατοτήτων του συγκεκριμένου αεροδρομίου μπορεί να καλυφθεί μόνο και μόνο από τα αυξημένα έσοδα που έχει ο αερολιμένας λόγω των αυξημένων αφίξεων τουριστών από χώρες εκτός της συνθήκης Σέγκεν.
Το αεροδρόμιο του Ηρακλείου είναι αυτή τη στιγμή ο μεγαλύτερος προορισμός στη χώρα μας για τουρίστες προερχόμενους από χώρες όπως η Ρωσία και η Ουκρανία, και όπως αναμένεται φέτος θα αυξήσει περαιτέρω τις επιδόσεις του.
Ωστόσο αν δεν γίνουν παρεμβάσεις είναι εξαιρετικά πιθανό να αρχίσει να χάνει κίνηση, προς όφελος ανταγωνιστικών αεροδρομίων, ιδίως αυτού των Χανίων, το οποίο μάλιστα σύντομα θα περάσει σε χέρια ιδιωτών, αφού περιλαμβάνεται στον κατάλογο των προς αποκρατικοποίηση αερολιμένων.