Οι διακοπές στην Ελλάδα είναι παραδοσιακά συνδεδεμένες με την πλούσια γαστρονομία της, τα γραφικά ταβερνάκια και τη μοναδική εμπειρία της ελληνικής φιλοξενίας. Ωστόσο, σύμφωνα με νέα έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), αυτή η εικόνα φαίνεται να αλλάζει δραστικά. Οι τουρίστες που επισκέπτονται τη χώρα μας επιλέγουν πλέον να μαγειρεύουν οι ίδιοι ή να καταναλώνουν φαγητό στο χέρι, με στόχο τη μείωση του κόστους των διακοπών τους.
Προτίμηση για οικονομικότερες επιλογές
Ο Γενικός Διευθυντής του ΙΕΛΚΑ, Λευτέρης Κιοσσές, ανέφερε σε δηλώσεις του στην ΕΡΤ ότι το αυξημένο κόστος διαβίωσης, το οποίο επηρεάζει πλέον σε παγκόσμια κλίμακα, έχει οδηγήσει πολλούς τουρίστες σε πιο οικονομικές λύσεις. Οι επισκέπτες της χώρας μας προτιμούν να ψωνίζουν από σούπερ μάρκετ και άλλα καταστήματα λιανικής πώλησης για να καλύψουν τις διατροφικές τους ανάγκες, αντί να ξοδεύουν μεγάλα ποσά σε εστιατόρια και ταβέρνες.
Παρά το γεγονός ότι το φαγητό στην Ελλάδα θεωρείται σχετικά προσιτό συγκριτικά με άλλες χώρες της Δυτικής Ευρώπης και των Ηνωμένων Πολιτειών, η τάση αυτή επιβεβαιώνεται και ενισχύεται από την γενικότερη οικονομική πίεση που ασκείται στους τουρίστες. Οι διαφορές στις τιμές μεταξύ σούπερ μάρκετ και εστιατορίων είναι συχνά σημαντικές, και αυτός είναι ο βασικός λόγος που οι τουρίστες επιλέγουν την πρώτη λύση.
Στροφή στις προτιμήσεις των καταλυμάτων
Επιπλέον, η έρευνα του ΙΕΛΚΑ καταγράφει μια σημαντική αλλαγή στις προτιμήσεις των τουριστών όσον αφορά τα καταλύματα που επιλέγουν για τη διαμονή τους. Υπάρχει αυξημένη προτίμηση για καταλύματα που προσφέρουν τη δυνατότητα μαγειρέματος, όπως εξοχικά σπίτια, διαμερίσματα μέσω πλατφορμών βραχυχρόνιας μίσθωσης και τροχόσπιτα. Αυτή η τάση δείχνει ότι οι τουρίστες προτιμούν να έχουν τον έλεγχο των γευμάτων τους και να εξοικονομούν χρήματα, αποφεύγοντας τις λύσεις ημιδιατροφής ή πλήρους διατροφής που προσφέρουν τα παραδοσιακά ξενοδοχεία.
Επιπλέον, οι τουρίστες που αναζητούν εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως οι διακοπές με ιστιοπλοϊκά, επιλέγουν να μαγειρεύουν στα σκάφη τους, επιβεβαιώνοντας την τάση προς την αυτονομία και την οικονομία στις διακοπές τους.
Οι συνέπειες για την ελληνική εστίαση
Η στροφή αυτή στις καταναλωτικές συνήθειες των τουριστών έχει σημαντικές συνέπειες για την εστίαση στην Ελλάδα. Οι επιχειρήσεις του κλάδου, που ήδη αντιμετωπίζουν προκλήσεις λόγω των αυξήσεων στις τιμές των πρώτων υλών και του ενεργειακού κόστους, βρίσκονται τώρα αντιμέτωπες με την πτώση της ζήτησης. Οι τουριστικές περιοχές, οι οποίες παραδοσιακά βασίζονταν στα έσοδα από την εστίαση, ενδέχεται να αντιμετωπίσουν επιπλέον δυσκολίες αν η τάση αυτή συνεχιστεί.
Παράλληλα, η αυξημένη ζήτηση για προϊόντα σούπερ μάρκετ και άλλων καταστημάτων λιανικής δημιουργεί νέες ευκαιρίες αλλά και πιέσεις στον τομέα της λιανικής πώλησης τροφίμων. Οι επιχειρήσεις καλούνται να προσαρμόσουν τις προσφορές τους στις ανάγκες των τουριστών, προσφέροντας ποιοτικά και οικονομικά προϊόντα που να καλύπτουν τις ανάγκες αυτών που επιλέγουν να μαγειρεύουν μόνοι τους.
Μείωση τουριστικής κίνησης το 2024
Επιπλέον, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με άλλη πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ, οι ανατιμήσεις και η οικονομική πίεση δεν επηρεάζουν μόνο τις επιλογές των τουριστών όσον αφορά την εστίαση, αλλά και τη συνολική πρόθεσή τους να ταξιδέψουν. Συγκεκριμένα, μόνο 1 στους 2 Έλληνες δήλωσε ότι θα κάνει διακοπές το καλοκαίρι του 2024, γεγονός που αποδεικνύει την αρνητική επίδραση της οικονομικής κατάστασης στις καταναλωτικές συνήθειες και την τουριστική κίνηση γενικότερα.