«Δεν είναι αυξημένες οι τιμές στα ξενοδοχεία της Αθήνας. Η χρονιά εξελίσσεται πολύ θετικά ως προς τις αφίξεις και τις πληρότητες, σε σύγκριση με το 2013, ωστόσο αυτές υπολείπονται σημαντικά του μέσου όρου στις ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις και κατά 25% έναντι του 2008…».
Αυτά ανέφεραν, μεταξύ άλλων την Τρίτη, οι πρόεδροι της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής – Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑ-Α) Αλέξανδρος Βασιλικός και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) Γιάννης Α. Ρέτσος.
Για τις περιπτώσεις που εμφανίζονται υπερβολικές τιμών δωματίων από ορισμένα ξενοδοχεία στις μεγάλες πλατφόρμες ηλεκτρονικών κρατήσεων, διευκρινίστηκε ότι αυτό γίνεται για καθαρά τεχνικούς λόγους και επί της ουσίας αποτελεί μια «εικονική πραγματικότητα».
Το δωμάτιο εμφανίζεται ως «ελεύθερο» και ταυτόχρονα ως «απρόσιτο», λόγω της υψηλής τιμής, επειδή συμπεριλαμβάνεται σε έναν συγκεκριμένο τύπο σύμβασης – συμφωνίας μεταξύ ξενοδοχείου και διεθνούς site κρατήσεων.
Η στρέβλωση αυτή οφείλεται σε ορισμένες τεχνικού τύπου «εσωτερικές» αδυναμίες των συμβάσεων μεταξύ ξενοδοχείων και διεθνών sites κρατήσεων, για τις οποίες οι δύο πλευρές έχουν ήδη προγραμματίσει συνάντηση τις επόμενες μέρες, ώστε να ξεπεραστούν και να μην δημιουργούνται παρεξηγήσεις, απορίες και εύλογα ερωτήματα στον καταναλωτή.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν:
-Οι τιμές των αθηναϊκών ξενοδοχείων αυξήθηκαν μόνο κατά 2,7% σε σύνολο του πρώτου πενταμήνου 2014, ενώ υπάρχουν περιπτώσεις όπου παρατηρήθηκε ακόμα και μείωση από -0,1% έως και -2%). Οι θετικές διαφορές που παρατηρούνται στο σύνολο 5μηνου 2014 έναντι της αντίστοιχης περιόδου 2013 είναι ανά κατηγορία οι εξής: 5* + 4,4% , 4* + 6,1% και +4,3% για τα ξενοδοχεία 3* και 2*.
– Με βάση το “European Benchmark”, ωστόσο, στο πρώτο πεντάμηνο, η Αθήνα πουλά με μέση τιμή δωματίου 76,99 ευρώ, έναντι 74,97 ευρώ (του 2013) και υπολείπεται κατά πολύ (έως και 66%) των λοιπών ευρωπαϊκών πόλεων – ανταγωνιστών της, οι οποίες πωλούν στο ίδιο διάστημα από 83,66 έως και 231,06 ευρώ.
– Μέχρι και το τέλος Μαίου, η μέση πληρότητα των ξενοδοχείων έφθανε στο 64%, έναντι του 51% της αντίστοιχης περιόδου του 2013. Το γεγονός αυτό είναι θετικό, ωστόσο, όπως τονίστηκε, θα πρέπει να συνυπολογιστεί στις όποιες εκτιμήσεις ότι στην Αττική λειτουργούν πλέον 87 ξενοδοχειακές μονάδες λιγότερες.
Επισημαίνεται επίσης ότι η αύξηση των αφίξεων και των πληροτήτων δεν κατανέμεται ενιαία στα ξενοδοχεία της Αττικής, καθώς υπάρχουν περιοχές, που κατά κανόνα συνεχίζουν να έχουν χαμηλές πληρότητες και η κατάσταση βελτιώνεται αφού «γεμίσουν» οι πιο δημοφιλείς περιοχές της πρωτεύουσας.
Είναι ανακριβές και άδικο -τονίσθηκε στη συνέντευξη Τύπου- να θεωρείται ή να σχολιάζεται, ειδικά η Αθήνα, ως ακριβός προορισμός και ιδιαίτερα από εμάς τους ίδιους, όταν ζητούμενο αποτελεί να ανακτήσει η ελληνική πρωτεύουσα το χαμένο έδαφος και να επανέρθουν πληρότητα και τιμές σε καλύτερα επίπεδα, συμβατά, τουλάχιστον, με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
– Η διαφαινόμενη καλή χρονιά φέτος δεν αρκεί για να καλύψει τις ζημιές της παρελθούσας πενταετίας στα ξενοδοχεία, δημιουργεί όμως ένα αίσθημα αισιοδοξίας για καλύτερες μέρες στον προορισμό της Αττικής.
– Η απόκλιση της διαδικτυακής τιμής πώλησης από την μέση τιμή δωματίου ανά κατηγορία, είτε «προς τα πάνω» είτε «προς τα κάτω», είναι απόλυτα φυσιολογικό φαινόμενο: Τις τιμές ρυθμίζουν αφενός οι διαχρονικοί κανόνες «προσφοράς -ζήτησης» και αφετέρου ο ίδιος ο καταναλωτής – και εξαρτώνται από πολλούς παράγοντες: πχ. την τοποθεσία της ξενοδοχειακής επιχείρησης, την ποιότητα της προσφοράς της, τις ειδικές παροχές της, την φήμη της, την ζήτησή της, την επαναλαμβανόμενη πελατεία της κλπ.
-Ο καταναλωτής – πελάτης ωστόσο, προκειμένου να προστατευθεί και από το παραμικρό τυχόν περιστατικό σε βάρος του, ούτως ή άλλως οφείλει να ακολουθεί μια στοιχειώδη «έρευνα αγοράς», για να εντοπίσει έστω κατά προσέγγιση είτε την μέση τιμή ανά κατηγορία, είτε την καλύτερη δυνατή τιμή για τις δικές του ανάγκες διαμονής.
Και φυσικά δεν πρέπει να παρακάμπτει τις συνήθεις διαδικασίες έγκυρης αναζήτησης -κράτησης δωματίου, είτε μέσω ταξιδιωτικού γραφείου, είτε διαδικτυακά που του εξασφαλίζει ακόμη περισσότερες επιλογές.
Πάντως, όσον αφορά την επίτευξη πληρότητας 100% των ξενοδοχείων της Αθήνας, που δημοσιοποιήθηκε προ ημερών, αυτή σημειώθηκε την Πέμπτη 26 Ιουνίου και οφειλόταν σε εκδηλώσεις που έλαβαν χώρα στο πλαίσιο της ελληνικής προεδρίας, αλλά και της συμμετοχής 22.000 ατόμων σε συνέδριο των Μαρτύρων του Ιεχωβά στο Ολυμπιακό Στάδιο.