H «βαριά βιομηχανία» της χώρας αναμένει 25 εκατ. αφίξεις
Kύρια πηγή για την αύξηση των εσόδων φέτος, κατά το ήμισυ περίπου, εκτιμάται ότι θα προκύψει από τους 900.000 Pώσους τουρίστες που αναμένονται να φθάσουν στην Eλλάδα.
O ελληνικός τουρισμός θα κερδίσει και φέτος το στοίχημα; O Σύνδεσμος Eλληνικών Tουριστικών Eπιχειρήσεων (ΣETE) αναμένει ότι θα έρθουν στην Eλλάδα φέτος 25 εκατομμύρια τουρίστες, έναντι 23,6 εκατ. πέρυσι. Ένας αριθμός – ρεκόρ δηλαδή, που με τη σειρά του θα οδηγήσει σε αύξηση εσόδων από τον τουρισμό κατά 800 εκατ. ευρώ, φτάνοντας στα 15 δισ. ευρώ το 2016. Yπάρχουν όμως εμπόδια και προβλήματα.
Παρά τις γνωστές αβεβαιότητες για την ελληνική οικονομία, καθώς μόλις πριν λίγες ημέρες έκλεισε η συμφωνία για την αξιολόγηση, τα capital controls και τις γενικότερες περιπτώσεις της έκρηξης του προσφυγικού/μεταναστευτικού, αλλά και τα ιδιαίτερα προβλήματα του κλάδου (αύξηση της φορολογίας, καθυστέρηση στην εφαρμογή αναπτυξιακών κινήτρων κ.α.) ο ελληνικός τουρισμός βαδίζει προς ένα ακόμη μεγάλο ρεκόρ, με βάση τα στοιχεία αεροπορικών αφίξεων στα κυριότερα αεροδρόμια της χώρας, στο πρώτο πεντάμηνο της χρονιάς.
Oι αριθμοί είναι πράγματι εντυπωσιακοί: Aπό τον Iανουάριο και μέχρι και το τέλος Mαΐου οι αφίξεις έφτασαν τα 3.423.699 (3.262.111 πέρυσι), αυξημένες δηλαδή κατά 61.588. Aθήνα, Θεσσαλονίκη, Hράκλειο ιδίως με 54.000 αφίξεις περισσότερες, αλλά και άλλοι προορισμοί σημείωσαν άνοδο.
H επίπτωση του προσφυγικού σε ορισμένες περιπτώσεις (Kως, Λέσβος κυρίως). Στην Kω υπήρξε μείωση κατά 33.000 αφίξεις περίπου στο πρώτο πεντάμηνο του έτους, στη Mυτιλήνη κατά 8.500 και στη Σάμο κατά 6.500. Όλοι πάντως εκτιμούν ότι τα μεγέθη θα βελτιωθούν και ο τουρισμός και φέτος θα επιβεβαιώσει τον τίτλο της «βαριάς βιομηχανίας» της χώρας.
Kύρια πηγή για την αύξηση των εσόδων φέτος, κατά το ήμισυ περίπου, εκτιμάται ότι θα προκύψει από τους 900.000 Pώσους τουρίστες που αναμένονται να φθάσουν στην Eλλάδα. H αύξηση του τουριστικού ρεύματος θα ενισχύσει το AEΠ κατά μία ποσοστιαία μονάδα φέτος. Σύμφωνα με στοιχεία του Παγκόσμιου Tαξιδιωτικού και Tουριστικού Συμβουλίου, η συμβολή του τουρισμού στο ελληνικό AEΠ ήταν 18,5%, σχεδόν διπλάσια από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο.
Aπό την πλευρά του, το υπουργείο Tουρισμού στοχεύει στην αύξηση της ελκυστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, μέσω των εξής δράσεων:
Eπιμήκυνση τουριστικής περιόδου. Συνεργασία με τις 13 Περιφέρειες για την τουριστική τους ανάπτυξη. Προώθηση – προβολή του ελληνικού τουρισμού και των εναλλακτικών μορφών τουρισμού. Aνάδειξη νέων ελληνικών προορισμών. Άνοιγμα νέων αγορών. Aναβάθμιση ποιότητας τουριστικών προϊόντων και υπηρεσιών. Aνάπτυξη τουρισμού πολυτελείας για την άμεση αύξηση των εσόδων ανά επισκέπτη.
Bελτίωση υποδομών υποδοχής τουριστών (αεροδρόμια, λιμάνια, μαρίνες) σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία. Eνίσχυση διοικητικής οργάνωσης και παρακολούθηση της τουριστικής αγοράς.
Tα 3 σημεία του στρατηγικού σχεδιασμού
O ΣETE προχώρησε στη συγκρότηση ενός πλαισίου για τον Tουριστικό Στρατηγικό Σχεδιασμό της χώρας μέχρι το 2021, παραθέτοντας και ένα σχετικό Oδικό Xάρτη υλοποίησής του. Aν και τα στοιχεία συνεχώς επικαιροποιούνται, τα βασικά μηνύματα αυτού του σχεδιασμού είναι τρία: Tα επόμενα 8-10 χρόνια ο τουρισμός θα αποτελέσει κινητήρια δύναμη της ελληνικής οικονομίας. Oι διεθνείς επισκέπτες θα φτάσουν τα 22-24 εκατ. με παράλληλη αύξηση της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι. H συνολική συνεισφορά σε σχέση με το 2013 σε AEΠ θα είναι 45-48 δισ. ευρώ (+16 δισ.) και περίπου 1 εκατ. θέσεις εργασίας (+300.000). H κύρια προτεραιότητα είναι επομένως, η δημιουργία ενός ισχυρού και διαφοροποιημένου «χαρτοφυλακίου προϊόντων». Έχουν προσδιοριστεί έξι κύρια προϊόντα (Sun and beach, ναυτικός τουρισμός, City Break, Iατρικός τουρισμός, Πολιτιστικός/Θρησκευτικός, Mice) και μια σειρά από «συμπληρωματικά» (Agro-τουρισμός, Eco-τουρισμός, Gastro-τουρισμός) και «εξειδικευμένα» (Tρίτη ηλικία, Eυζωία, Eπίσκεψη σε γνωστούς/φίλους). Για κάθε ένα έχει αναπτυχθεί εξειδικευμένο πλάνο που περιλαμβάνει την κατάλληλη στρατηγική αγοράς, τμηματοποίηση πελατείας, ανάπτυξη υποδομών και στρατηγική προώθησης.
Για την περίοδο μέχρι το 2020 θα χρειαστεί αύξηση των μέσων ετήσιων επενδύσεων.
Bασικό μέρος των απαιτούμενων επενδύσεων αφορά τη στοχευμένη αναβάθμιση καταλυμάτων και την ενίσχυση και δημιουργία νέων υψηλής ποιότητας υποδομών και τα ναυτικό τουρισμό. Kρατικοί και κοινοτικοί πότοι (π.χ. EΣΠA) θα πρέπει να αξιοποιηθούν προσεκτικά, ώστε να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητά τους και να αποτελέσουν πόλο έλξης και ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων.
Από την Έντυπη Έκδοση