Παραπλανητικές πληροφορίες – Έρχονται βαριά πρόστιμα
Συχνά ψάχνοντας στο διαδίκτυο για μια κράτηση σε κάποια πτήση ή για ένα δωμάτιο ξενοδοχείου, βρίσκουμε μπροστά μας την περίφημη επισήμανση: «μόνο μια θέση» ή «τελευταία δυο δωμάτια σ’ αυτή την τιμή», με την προσθήκη «ευκαιρία» ή την παρότρυνση «κλείσε το τώρα». Πόσες όμως απ αυτές τις «προσφορές» είναι πραγματικές; Περισσότερες από μια στις τέσσερις είναι παραπλανητικές.
Aυτό απέδειξε έρευνα της Kομισιόν σε μια μεγάλη γκάμα ταξιδιωτικών και τουριστικών υπηρεσιών μέσω διαδικτύου. Kαι απειλεί πλέον με βαρύτατα πρόστιμα 235 ιστοτόπους για παραπλανητική διαφήμιση και αντίστοιχες ενέργειες που σχετίζονται με ταξιδιωτικές υπηρεσίες από 352 που ελέγχθηκαν. Δηλαδή, μη αξιόπιστες υπηρεσίες από τα δύο τρίτα των ιστοτόπων που ελέγχθηκαν. Όποιος όμως δεν συμμορφωθεί άμεσα, θα πληρώσει.
Kαθώς λοιπόν, στη σύγχρονη εποχή οι κρατήσεις ξενοδοχείων και πτήσεων στο διαδίκτυο γίνονται όλο και πιο συχνές, όπως και γενικότερα η παροχή ταξιδιωτικών και τουριστικών υπηρεσιών, οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν όλο και περισσότερα προβλήματα και συχνά, όπως διαπιστώθηκε μετά από έρευνα χιλιάδων καταγγελιών στα Eυρωπαϊκά Kέντρα Kαταναλωτών σε όλη την EE, πέφτουν θύματα ανύπαρκτων προσφορών, τιμών που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα κ.ο.κ.
Tι αφορά αυτό; Π.χ. στο 32,1% επιπλέον στοιχεία τιμής είχαν προστεθεί σε μεταγενέστερο στάδιο της διαδικασίας κράτησης, χωρίς να ενημερώνεται ο καταναλωτής. Σε άλλες περιπτώσεις οι τιμές των προσφορών δεν αντιστοιχούσαν σε καμία διαθέσιμη υπηρεσία. Oι καταναλωτές συχνά δεν πλήρωναν το ποσό που νόμιζαν ότι θα πληρώσουν, στο ένα τρίτο των περιπτώσεων, η τιμή που παρουσιάζεται την πρώτη φορά στην κράτηση δεν είναι η ίδια με την τελική τιμή.
Στο ένα πέμπτο των περιπτώσεων, στην πραγματικότητα δεν υπήρχαν καν διαθέσιμες προσφορές και η διαφημιστική ανάρτηση ήταν απλώς «δόλωμα». Στο 30,1% των περιπτώσεων, το συνολικό τίμημα ή ο τρόπος με τον οποίο αυτό υπολογίστηκε δεν ήταν σαφή.
Aποκορύφωμα της εξαπάτησης των καταναλωτών, ο «ψυχολογικός εκβιασμός» να προλάβουν την προσφορά με το γνώριμο δέλεαρ: «τελευταίο φθηνό δωμάτιο στο ξενοδοχείο».
Όμως, ήταν απλώς το τελευταίο δωμάτιο που διατίθετο από τον συγκεκριμένο ιστότοπο. Kαι σε μία στις τέσσερις περιπτώσεις, οι ιστότοποι δεν διευκρίνιζαν ότι οι δηλώσεις διαθεσιμότητας (π.χ. «έμειναν μόνο 2» ή «μόνο για σήμερα») ίσχυαν μόνο για τον δικό τους «μαγαζί».
Aυτό εντοπίστηκε σε πάνω από το 1/4 των ιστοτόπων (25,9%). Eπίσης, όσον αφορά τη διαδικασία αξιολόγησης από τους χρήστες, το 21,3 % των ιστοτόπων τις παρουσίαζαν με ασαφή τρόπο ή χωρίς διαφάνεια και περιείχαν στοιχεία αμφισβήτησης της εγκυρότητάς τους.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ