Στόχος η αναβάθμιση του ΟΛΠ σε κεντρικό λιμάνι κρουαζιέρας σε όλη την Ανατολική Μεσόγειο
Τον θαλάσσιο τουρισμό και τις επαγγελματικές προοπτικές που αυτός υπόσχεται επιλέγουν εννέα στους 10 νέοι στην χώρα μας, σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα της Focus Bari, που παρουσιάστηκε χθες στο YES to Sea Tourism Forum το οποίο παρακολούθησαν περίπου 600 νέοι και νέες από όλη την Ελλάδα.
Στην κατάμεστη αίθουσα «Νίκος Σκαλκώτας του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, οι νέοι είχαν την ευκαιρία να συνομιλήσουν με στελέχη της ελληνικής ναυτιλίας σχετικά με τις προοπτικές του κλάδου και ιδίως για τις προοπτικές στον τομέα της επαγγελματικής αποκατάστασης.
Ωστόσο όλοι καλά γνωρίζουν τα ανυπέρβλητα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι λιμένες της χώρας μας, αρχής γενομένης με το λιμάνι του Πειραιά, στο ευαίσθητο ζήτημα των λιμενικών υποδομών –γεγονός που δυσχεραίνει την εξέλιξη του ΟΛΠ σε κέντρο κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο.
Στόχος η ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Άμεση λύση στο πρόβλημα σκοπεύει να δώσει η κινεζική Cosco που ελέγχει τον ΟΛΠ. Οι Κινέζοι έχουν άλλωστε συνειδητοποιήσει πως από μόνος του ο ΟΛΠ δεν μπορεί να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις της «βιομηχανίας» της κρουαζιέρας, ιδίως λόγω της επικείμενης αύξησης επισκεπτών με υψηλά εισοδήματα που θα επιλέξουν κατά τα επόμενα χρόνια να απολαύσουν τις διακοπές τους στην Ελλάδα.
Σύμφωνα μ ε τις μεγάλες εταιρείες οργάνωσης κρουαζιέρας, η άποψη των οποίων εκφράστηκε στην διάρκεια του 4ου Posidonia Sea Tourim Forum, η χώρα μας παρουσιάζει τεράστιο τουριστικό ενδιαφέρον και θα μπορέσι να διεκδικήσει σημανικό κομμάτι από την «πίτα» της εν λόγω Αγοράς μόνον εάν:
– Ενισχύσει και αναδείξει νέους προορισμούς.
– Οργανώσει τον συντονισμό των λιμανιών.
– Διαθέσει επενδυτικά κεφάλαια προκειμένου να λυθούν τα προβλήματα υποδομής και να καταστεί δυνατή η φιλοξε΄ναι των μεγάλων κρουαζιερόπλοιων που ναυπηγούνται αδιάλειπτα την τελευταία περίοδο.
Η αλήθεια είναι πως το ελληνικό κράτος αδυνατεί να χρηματοδοτήσει ανάλογες επενδύσεις, όμως ούτε οι εταιρείες κρουαζιέρας εμφανίζονται διατεθειμένε να βάλουν το χέρι στην τσέπη. Επίσης, τα λιμενικά Ταμεία δεν διαθέτουν ούτε τα απαραίτητα κεφάλαια ούτε την τεχνογνωσία που απαιτείται.
Τα πλάνα της Cosco
Στον Πειραιά, οι Κινέζοι έχουν ήδη θέσει σε εφαρμογή τα σχέδιά τους, προσεγγίζοντας γνωστούς και δημοφιλείς προορισμούς, όπως η Μύκονος, η Σαντορίνη, το Κατάκολο, τα Χανιά και η Ρόδος. Η συνεργασία που σχεδιάζεται να αναπτυχθεί αφορά, σε πρώτη φάση, στην οργάνωση των λιμενικών Ταμείων και τη μεταφορά τεχνογνωσίας από τον Πειραιά ο οποίος θα αναλάβει να συντονίσει όλη τη λιμενική αλυσίδα.
Σύμφωνα με ανεπίσημες συζητήσεις, στο πλαίσιο 4ου Posidonia Sea Tourism Forum, η Cosco μέσω του ΟΛΠ σχεδιάζει να ενισχύσει τα περιφερειακά λιμάνια με τις απαραίτητες επενδύσεις σε υποδομές. Την περίοδο αυτή μάλιστα είναι σε εξέλιξη συζητήσεις με όλους τους αρμόδιους φορείς, προκειμένου να βρεθεί η νομική φόρμουλα σύστασης κάποιας μορφής κοινοπραξιών που θα επιτρέψουν την υλοποίηση του συγκεκριμένου σχεδιασμού. Σύμφωνα με την Ναυτεμπορική, θα ακολουθήσουν συζητήσεις και με άλλα λιμάνια που έχουν ενδιαφέρον για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας.
Στα μακροπρόθεσμα σχέδια της Cosco εντάσσεται η οργάνωση επισκέψεων στην χώρα μας περί των 3 εκατ. επισκεπτών όχι αποκλειστικά από την Κίνα, αλλά και από Αμερική και Ευρώπη. Ενόψει αυτού του τουριστικού «κύματος» ο ΟΛΠ αναγκαστικά θα πρέπει να βρει τα απαιτούμενα κεφάλαια για την αναβάθμιση των υποδομών του. Το νέο επενδυτικό του πρόγραμμα ίσως ξεπεράσει τα 294 εκατ. ευρώ συνολικά για όλο το λιμάνι στην πενταετία και τα 350 εκατ. ευρώ στη δεκαετία, όπως προβλέπεται από την σύμβαση παραχώρησης.
Πιο συγκεκριμένα, αναμένεται η επέκταση του νότιου λιμένα με χωρητικότητα τουλάχιστον για τέσσερις νέες θέσεις ελλιμενισμού κρουαζιερόπλοιων άνω των 400 μέτρων, που προορίζονται για πλοία νέας γενιάς. Τα σχέδια περιλαμβάνουν επίσης την ανέγερση ξενοδοχείων, εμπορικών κέντρων, εστιατορίων και άλλων βοηθητικών υπηρεσιών, με στόχο την αναβάθμιση του Λιμένα Πειραιώς σε κεντρικό λιμάνι κρουαζιέρας σε όλη την Ανατολική Μεσόγειο.
Σήμερα ο Πειραιάς διαθέτει προβλήτες συνολικού μήκους 2,8 χιλιομέτρων με βύθισμα 11 μέτρων και 9-11 θέσεις ταυτόχρονης πρόσδεσης. Τα σχέδια επέκτασης θα προσθέσουν επιπλέον 1,65 χιλιόμετρο μήκους προβλητών, ενισχύοντας περαιτέρω τη χωρητικότητα του λιμένα κατά περίπου 50%.