ΘΑ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΘΕΙ Η ΕΛΛΑΔΑ ΤΗΝ ΑΥΞΗΜΕΝΗ ΚΙΝΗΣΗ, ΠΟΥ ΤΗΣ ΣΤΕΛΝΟΥΝ ΑΙΓΥΠΤΟΣ, ΤΥΝΗΣΙΑ ΚΑΙ ΤΟΥΡΚΙΑ;
«Το νούμερο των αφίξεων μπορεί να αυξηθεί κατά 8, 9 ακόμη και 10%, σε σχέση με πέρυσι», Γ. Τελώνης, πρόεδρος HATTA
Οι κρατήσεις πέρσι και φέτος
Καλοκαίρι 2010 Καλοκαίρι 2011 (έως 11 Μαΐου)
ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ Πτήσεις Θέσεις Πτήσεις Θέσεις Μεταβολή Μεταβολή
ΚΑΡΠΑΘΟΣ 626 114144 762 134296 21,7% 17,7%
ΑΘΗΝΑ 62480 9577934 57383 8950355 -8% -6,5%
ΑΛΕΞ/ΠΟΛΗ 28 4644 20 2992 -28,6% -35,6%
ΚΕΡΚΥΡΑ 9618 1774692 11758 2112558 22,2% 19%
ΧΑΝΙΑ 7432 1403888 8386 1567080 13% 12%
ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ 1756 326848 1954 350724 11,2% 7,3%
ΑΡΑΞΟΣ 476 74646 600 95664 26% 28%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ 26669 4876374 31291 5716274 17,3% 17,2%
ΧΙΟΣ 48 6768 140 20384 192% 201%
ΜΥΚΟΝΟΣ 1690 281422 2024 342422 20% 22%
ΣΚΙΑΘΟΣ 910 165814 1124 206376 23,6% 18%
ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ 2316 397426 2766 469282 19,5% 18%
ΚΩΣ 8907 1629529 12683 2284137 42,4% 40,2%
ΚΑΛΑΜΑΤΑ 444 77542 430 77458 -3,2% -0,1%
ΚΑΒΑΛΑ 1084 187968 1220 198212 12,5% 5,5%
ΛΗΜΝΟΣ 116 13534 48 9760 -59% -28%
ΜΥΤΙΛΗΝΗ 716 133830 818 146888 -14,3% 10%
ΠΡΕΒΕΖΑ 1648 323004 1648 326030 0% 1%
ΡΟΔΟΣ 17930 3367806 24266 4533232 35,33% 35%
ΘΕΣ/ΝΙΚΗ 13624 2146158 15818 2554219 16% 19%
ΣΑΜΟΣ 1302 229396 1480 253462 13,7% 10,5%
ΒΟΛΟΣ 390 72636 714 131040 83% 80,4%
ΖΑΚΥΝΘΟΣ 5086 956456 5588 1065410 10% 11,4%
Το καλοκαίρι του 2009 και του 2010 αντίστοιχα αποδείχθηκαν όλεθρος για την τουριστική κίνηση, την αγοραστική δύναμη, όπως επίσης και για τα έσοδα της χώρας μας: Τα περισσότερα ξενοδοχεία της Ελλάδας και ιδιαίτερα τα ξενοδοχεία που βρίσκονται σε τουριστικές περιοχές δεν είχαν πληρότητα.
Μόνο τον Αύγουστο κινήθηκε λίγο η αγορά, αλλά ο τζίρος παρέμεινε σταθερά χαμηλός. Δύο καλοκαίρια καταστροφή για ανθρώπους, που περιμένουν να πιάσουν στα χέρια τους λίγα χρήματα την καλοκαιρινή περίοδο. Φέτος, ωστόσο, αναμένεται άνοδος, ικανή να καλύψει τις ζημιές δύο ετών…
Χρειάζεται η αλλαγή
Και ενώ έχουμε ένα χρυσορυχείο, δηλαδή τον τουρισμό, δεν το έχουμε καταλάβει. Αν και οι Ευρωπαίοι πολίτες κι όχι μόνο, δηλώνουν ως πρώτο προορισμό για τις καλοκαιρινές τους διακοπές την Ελλάδα, κάτι στο τέλος στραβώνει και… χάνονται στη διαδρομή.
Δεν αρκούν οι βαρύγδουπες δηλώσεις, οι πανάκριβες διαφημίσεις και τα όμορφα ακρογιάλια, για να επιλέξουν οι τουρίστες τη χώρα μας. Οι ποιοτικές υπηρεσίες είναι απαραίτητες, ενώ όλες οι υπηρεσίες που παίρνουν μορφή αισχροκέρδειας πρέπει να απαγορευτούν.
Δεν είναι τυχαίο ότι το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών για τη θερινή περίοδο του 2010 δέχτηκε μέχρι και 248 καταγγελίες για θέματα τουρισμού. Οι επιπτώσεις των κερδοσκοπικών πράξεων είναι ντόμινο, που παρασέρνει και την εθνική οικονομία.
Όμως είναι και κάτι άλλο: Με δεδομένο ότι η αύξηση που αναμένεται φέτος (λόγω των τουριστών που μας στέλνουν τα γεγονότα στην Αίγυπτο και η πεποίθηση ότι λόγω της κρίσης, η Ελλάδα είναι φτηνή χώρα για διακοπές) είναι ευκαιριακή, η χώρα πρέπει να αρπάξει την ευκαιρία. Όμως για να γίνει αυτό, όπως συμφωνούν και όλοι οι τουριστικοί φορείς, πρέπει να αλλάξει ολόκληρη η δομή της τουριστικής προβολής και λειτουργίας της χώρας.
Να μη βασιζόμαστε δηλαδή στους tour operators, για παράδειγμα. Τα γκρουπ με τα «βραχιολάκια» είναι τακτικές περασμένης δεκαετίας. Θα εκμεταλλευθεί λοιπόν η Ελλάδα φέτος την ευκαιρία και θα προσφέρει ένα ελκυστικό πακέτο, που θα προσελκύσει τουρίστες;
Η άνοδος
Αισιόδοξα είναι τα στοιχεία που αντλούνται από την Αρχή Συντονισμού Πτήσεων και το Υπουργείο Τουρισμού. Σύμφωνα πάντα με τις προκρατήσεις που έχουν γίνει, έχει σημειωθεί σε σχέση με το καλοκαίρι που μας πέρασε αύξηση περίπου 10% στις αεροπορικές πτήσεις, αλλά και στις επιβατικές θέσεις για τη θερινή περίοδο του 2011, στο σύνολο των αεροδρομίων.
Παράλληλα, παρατηρείται άνοδος περίπου ενός εκατομμυρίου επιβατών, αν υπολογίσει κανείς την πληρότητα 70% των προσφερόμενων θέσεων.
«Πρωταθλήτριες» φέτος, Κως και Μύκονος
Οι δημοφιλέστεροι προορισμοί Όπως προκύπτει από τις προκρατήσεις σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας, η μεγαλύτερη «ζήτηση» εμφανίζεται στην Κω, όπου έχει αυξηθεί μέχρι και 40% περίπου, ενώ ο Βόλος έρχεται πρώτος σε θέσεις έως και 80%, αλλά σε μικρούς απόλυτους αριθμούς. Το Ελευθέριος Βενιζέλος φέτος, περιμένει λιγότερες αφίξεις και η μείωση αγγίζει περίπου το 6,5% σε επιβάτες και το 8% σε πτήσεις.
Μέχρι 8.950.355 μπορεί να επισκεφθούν φέτος την Αθήνα και τους αρχαιολογικούς της χώρους. Σύμφωνα με τα στοιχεία, την όμορφη συμπρωτεύουσα θα επισκεφτούν περίπου 2.554.219 τουρίστες απ’ όλο τον κόσμο, ενώ οι πτήσεις του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης θα αυξηθούν έως και 16%.
Στο αεροδρόμιο της Μυκόνου από τον Απρίλιο έως και τον Οκτώβριο αναμένεται να φτάσουν τους 342.422 άτομα, ενώ πέρυσι ο αριθμός έφτανε τα 281.422 άτομα. Το μεγαλύτερο νησί της Ελλάδας, το οποίο «δοξάζεται» από τους ξένους θα φιλοξενήσει 1.567.080 τουρίστες και ο τουρισμός θα εκτοξευτεί στο 12%, ενώ οι πτήσεις στο αεροδρόμιο του νησιού θα αυξηθούν κατά 13%.
Επίσης, τα στοιχεία είναι ελπιδοφόρα για τη Ρόδο, που η τουριστική κίνηση αναμένεται να αυξηθεί κατά 35% και το νησί είναι έτοιμο να υποδεχθεί περί τα 4.533.232 άτομα. Η Μύκονος, η Άνδρος και η Χαλκιδική ήταν οι πρωταγωνιστές του καλοκαιριού και οι ξένοι τουρίστες έκλειναν από νωρίς αεροπορικές θέσεις και δωμάτια σε ξενοδοχεία, για να προλάβουν.
Φέτος όμως, έγιναν τεράστιες αλλαγές στους πιο hot and famous προορισμούς για τις καλοκαιρινές διακοπές. Το «νησί των Ιπποτών» έχει κλέψει τις καρδιές των ξένων και δίνει το σύνθημα της ανόδου για τον ελληνικό τουρισμό.
Εξαιρετικά θετικά είναι και τα μηνύματα για την Κω. Η Κως παρουσιάζει θεαματική αύξηση στις αφίξεις, καθώς τον προηγούμενο μήνα έφτασαν στο όμορφο νησί με προγραμματισμένες πτήσεις Ryan Air, αλλά και με τσάρτερ 13.245 άτομα, ενώ πέρυσι ο αριθμός έφτανε μόλις τα 2.094 άτομα. «Κάθε μέρα έχουμε πάρα πολλές κρατήσεις» αναφέρει ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων του νησιού, Μηνάς Χατζημιχαήλ, ενώ στη συνέχεια μιλάει για τις προβλέψεις του: «Η φετινή τουριστική περίοδος, ίσως ξεπεράσει την περσινή μέχρι και 15%» υπογραμμίζει ο κ. Χατζημιχαήλ, ενώ λέει παράλληλα ότι τα ξενοδοχεία και τα resorts της Κω έχουν ήδη πάρα πολύ καλή πληρότητα.
ΕΡΕΥΝΑ ΤΗΣ GBR CONSULTING
Αύξηση αναμένει το 100% των ξενοδόχων!
Αφού οι αγορές της Αιγύπτου και της Τυνησίας είναι κλειστές και η γειτονική Τουρκία παρουσιάζει πληρότητα σε όλα σχεδόν τα τουριστικά της θέρετρα, η Ελλάδα αποτελεί τον εναλλακτικό προορισμό για τους ξένους τουρίστες.
Η φετινή τουριστική σεζόν θεωρείται κρίσιμη για την εθνική οικονομία και ποντάρουν στις παραπάνω εκδοχές, ενώ ελπίζουν η φετινή περίοδος, η οποία βρίσκεται προ των πυλών, να αποδειχθεί σωσίβια λέμβος. Οι ξενοδόχοι που έχουν «μπει» μέσα, καθώς το καλοκαίρι του 2009 και του 2010 δεν κουνιόταν φύλλο, περιμένουν τη θερινή περίοδο ως από μηχανής θεό να τους «ξελασπώσει».
Αυτό δείχνουν και τα στοιχεία του Hospitality Newsletter της GBR Consulting, που βασίζεται σε δείγμα 180 ξενοδοχείων και resort της Ελλάδας. Το 47% των ξενοδόχων περιμένει αύξηση έως και 2%, ενώ το 53% περιμένει να κινηθεί ανοδικά και η αγοραστική κίνηση. Σύμφωνα με την τριμηνιαία έρευνα, το 26% αναμένει ότι η πληρότητά του θα σταθεροποιηθεί και το 27% περιμένει την ίδια εξέλιξη γενικότερα.
Το βαρόμετρο της GBR Consulting δείχνει ότι για το δεύτερο εξάμηνο του 2011 θα υπάρξει σημαντική βελτίωση στα ξενοδοχεία και τα resorts. Συγκεκριμένα, το πρώτο τρίμηνο του έτους ξεκίνησε με δειλά χαμόγελα και αύξηση 23,7% στο εισόδημα ανά διαθέσιμο δωμάτιο, αν και πολλά ξενοδοχεία ήταν κλειστά.
Η Κρήτη αναδεικνύεται ως ο προορισμός με τη θετικότερη προοπτική σε τιμές, αλλά και πληρότητα. Αν και οι «last minute» κρατήσεις δεν αφήνουν τους επιχειρηματίες να υπολογίσουν απόλυτα τα νούμερα. «Υπάρχει μια αύξηση των προκρατήσεων, που κυμαίνεται από 8 έως 10%, αλλά μπορεί να είναι και η υψηλότερη», αναφέρει στην «PRESS Time» ο διευθυντής της Ένωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου Κρήτης, Νίκος Φουντουλάκης.
Όπως μας αναφέρει, μπορεί ο Μάιος να μην ήταν «καλός» μήνας, αλλά περιμένουν να αυξηθεί η κίνηση από τις 10 ή 15 Ιουνίου. «Αν και οι κρατήσεις είναι της “τελευταίας στιγμής” υπάρχει μεγάλη αισιοδοξία και πιστεύουμε ότι θα είμαστε πολύ καλύτερα από πέρυσι» λέει ο κ. Φουντουλάκης επισημαίνοντας όμως ότι: «Αυτό δε σημαίνει ότι θα φτάσουμε στο επίπεδο που θα έπρεπε, για να είμαστε ικανοποιημένοι.
Γ. ΤΕΛΩΝΗΣ: ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΗΑΤΤΑ
«Περιμένουμε 10% περισσότερες αφίξεις» «Κατά 18% έχει μειωθεί ο τζίρος τα τελευταία δύο χρόνια» λέει ο πρόεδρος του HATTA Γιώργος Τελώνης στην «PRESS Time» και συμπληρώνει: «Θέλουμε να υπάρχει μια ανάκαμψη, να αυξηθεί ο τζίρος και καλό θα ήταν να καλυφθεί αυτό το έλλειμμα της τάξεως του 18%».
Σύμφωνα με τις προκρατήσεις που έχουν γίνει έως τώρα, ο κ. Τελώνης είναι αισιόδοξος για τη φετινή τουριστική περίοδο και πιστεύει ότι πολλές επιχειρήσεις θα πάρουν μια ανάσα, ύστερα από δύο χρόνια ασφυξίας: «Αυτό οφείλεται στην ανταγωνιστικότητα του προϊόντος μας και την ποιότητα» τονίζει ο πρόεδρος και συνεχίζει λέγοντας: «Οφείλεται και στα θέματα που έχουν προκύψει στη Βόρεια Αφρική, καθώς ένα μικρό κομμάτι έχει μεταφερθεί από εδώ».
Όσον αφορά στις προβλέψεις του, λέει στην “PRESS Time”, ότι το νούμερο των αφίξεων μπορεί να αυξηθεί κατά 8, 9 ακόμη και 10% σε σχέση με πέρυσι. «Εγώ βλέπω ότι πραγματικά θα είναι ένας τομέας, που θα έχουμε μεγάλη διαφορά, σε σχέση με πέρυσι και θα πάμε πολύ καλύτερα» αναφέρει στο τέλος ο πρόεδρος του HATΤA δίνοντας μια αισιόδοξη νότα στις μέχρι τώρα «μαύρες» προβλέψεις.
Το μέλλον είναι οι διμερείς συνεργασίες
Φτιάχνουμε κοινά τουριστικά πακέτα με άλλες χώρες!
Του ΠAYΛOY ΓEPOYΛANOY Υπουργού Πολιτισμού – Τουρισμού
Ο τουρισμός μπορεί να γίνει πρότυπο για την ανάπτυξη, ο πρωταθλητής της ανάπτυξης στην Ελλάδα.
Το μοντέλο του τουρισμού αλλάζει, καθώς από τον τουρισμό του προορισμού περνάμε στον τουρισμό της εμπειρίας. Ο επισκέπτης αναζητά να ζήσει κάτι ξεχωριστό. Η χώρα δεν έχει το περιθώριο να μείνει εκτός της νέας αυτής πραγματικότητας και είναι ανάγκη να δημιουργήσουμε συμμαχίες με άλλες χώρες, όπως αυτές που χτίζουμε με την Ιταλία, την Τουρκία, το Ισραήλ σύντομα με την Αίγυπτο.
Οι συμμαχίες αυτές θα μας βοηθήσουν να ανοίξουμε νέες αγορές. Μεγάλη πρόκληση είναι το «άνοιγμα» μας σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Κίνα, η Ιαπωνία και η Ινδία και η προσέλκυση υψηλού επιπέδου επισκεπτών.
Στον τουρισμό, η κρίση μας έκανε να δουλέψουμε όλοι μαζί και πετύχαμε. Περάσαμε την απόλυτη καταιγίδα και παρόλα αυτά τα καταφέραμε γιατί καθίσαμε σε ένα τραπέζι και συνεργαστήκαμε με τους φορείς του τουρισμού για μια νέα στρατηγική.
Ήδη βλέπουμε τα αποτελέσματα αυτής της προσπάθειας. Παρά τις δύσκολες στιγμές που περνά η χώρα, κατορθώσαμε πέρυσι να αυξήσουμε τις αφίξεις στην Ελλάδα όταν όλοι περίμεναν το αντίθετο. Πέρυσι ήρθαν στη χώρα μας 100.000 περισσότεροι από το 2009 ενώ τα σημάδια φέτος είναι μέχρι τώρα ενθαρρυντικά.
Ήδη το πρώτο 2μηνο του 2011 παρουσιάζεται μία αύξηση των ταξιδιωτικών εισπράξεων κατά 5% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2010. Όμως, η πραγματική πρόκληση είναι η αύξηση των θέσεων εργασίας. Αυτός είναι ο μεγάλος στόχος γιατί κάθε πολιτική πρέπει να βάζει πρώτα τον άνθρωπο.
Εκεί θα βασιστεί η σχέση του κόσμου του τουρισμού με την ελληνική κοινωνία. Ο τουρισμός γύρισε σελίδα και σήμερα καλούμαστε όλοι μας να συμβάλουμε, ο καθένας με τον τρόπο του, ώστε οι επισκέπτες που θα επιλέξουν να έρθουν φέτος στην πατρίδα μας, να δεθούν μαζί της για χρόνια.