Στην διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης επικοινωνιακής τουριστικής ταυτότητας της ευρύτερης περιοχής του Άξονα Κατάκολο-Πύργος-Αρχαία Ολυμπία στοχεύει η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, χρηματοδοτώντας έργα και δράσεις στο πλαίσιο ενός νέου εργαλείου στρατηγικής με τίτλο Ολοκληρωμένες Χωρικές Επενδύσεις (ΟΧΕ).
Η Αρχαία Ολυμπία χαρακτηρίζεται ως πόλος διεθνούς βεληνεκούς με τεράστια αρχαιολογική και ευρύτερη επιστημονική σημασία καθώς αποτελεί τον χώρο όπου έλαβαν χώρα οι πρώτοι Ολυμπιακοί Αγώνες και έχει χαρακτηριστεί ως Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς UNESCO από το 1989. Κάθε χρόνο επισκέπτονται το χώρο περισσότεροι από 450.000 επισκέπτες με τις εισπράξεις από τα εισιτήρια να ξεπερνούν τα 2,6 εκατ. ευρώ, καθιστώντας τον με τον τρόπο αυτό το 5ο σε επισκεψιμότητα αρχαιολογικό χώρο της Ελλάδας. Μεγάλος αριθμός των επισκεπτών καταφθάνει στο χώρο μέσω κρουαζιέρας στο λιμένα Κατάκολου. Αν και οι αφίξεις στο Κατάκολο έχουν μειωθεί στους 585.000 επισκέπτες περίπου (από 820.000 το 2010), η περιοχή παραμένει ένας λιμένας μεγάλης σημασίας για την ευρύτερη οικονομία.
Παρ’ όλα αυτά, η μέχρι σήμερα τουριστική ανάπτυξη της Αρχαίας Ολυμπίας έχει βασιστεί στην απευθείας σύνδεση της με άλλα σημεία εισόδου της περιφέρειας ή της χώρας, χωρίς απαραίτητα τα οφέλη της αυξημένης επισκεψιμότητας να διαχέονται στην ευρύτερη περιοχή. Ταυτόχρονα, η αλματώδης οικονομική μεγέθυνση της προηγούμενης δεκαετίας δε συνοδεύτηκε από μακροπρόθεσμα οφέλη καθώς ο πληθυσμός συνέχισε να εγκαταλείπει την περιοχή και η ανεργία αυξήθηκε δραματικά.
Με βάση τα παραπάνω, η διάχυση των οφελών από την ύπαρξη ενός παγκόσμιου πόλου έλξης αποτελεί σημαντική διέξοδο για παραγωγική ανασυγκρότηση και αντιμετώπιση της κρίσης, όχι μόνο για την ευρύτερη περιοχή της Αρχαίας Ολυμπίας αλλά και για την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας συνολικά. Ένας πόλος έλξης, για να διατηρήσει υψηλά το επίπεδο ζήτησης από επισκέπτες από όλο τον κόσμο θα πρέπει να αξιοποιήσει τόσο παραδοσιακές αλλά και μη παραδοσιακές διόδους επικοινωνίας και πληροφόρησης.
Για το λόγο αυτό η δημιουργία επικοινωνιακής τουριστικής ταυτότητας για την ευρύτερη περιοχή, ικανής να προωθηθεί σε παραδοσιακά και σύγχρονα μέσα, καθώς και η διαμόρφωση, ωρίμανση και υλοποίηση δράσεων ανάδειξης και εμπλουτισμού της νέας ταυτότητας της υπό διερεύνηση περιοχής “place marketing/branding” για την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας κρίνεται ως καίρια.
Ειδικότεδρα, η υλοποίηση της ανωτέρω δράσης ισχυροποίησης της τοπικής ταυτότητας, προϋπολογισμού 19.500 ευρώ πλέον ΦΠΑ, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων:
• τον συντονισμό ενεργειών για την εξειδίκευση των Δράσεων δημιουργίας επικοινωνιακής τουριστικής ταυτότητας για την υπό – διερεύνηση περιοχή, ο οποίος θα καταλήξει στην αξιολόγηση της υπάρχουσας κατάστασης και στη διαμόρφωση προτεινόμενων παρεμβάσεων για τη δημιουργία της τουριστικής ταυτότητας της περιοχής της Αρχαίας Ολυμπίας,
• την προετοιμασία φακέλων για την υποβολή προτάσεων για ένταξη στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα,
• την τεχνική υποστήριξη στις διαδικασίες προκήρυξης, ανάθεσης και συμβασιοποίησης κατά τη φάση των διαγωνισμών.