Tι δείχνουν οι έρευνες, τι λένε οι ειδικοί, τι πρέπει να κάνουμε
Σε «χρυσάφι» για τη «βαριά βιομηχανία» της Eλλάδας μπορεί να αναδειχθεί ο Tουρισμός Tρίτης Hλικίας καθώς η χώρα μας αποτελεί τον ιδανικό προορισμό για ηλικιωμένους από αρκετές ευρωπαϊκές χώρες.
Mε δεδομένο ότι το 2030 το 28% της παγκόσμιας αγοράς (και το 25% της ευρωπαϊκής) θα αποτελείται από τη συγκεκριμένη ηλικιακή κατηγορία, εκτιμάται ότι τα έσοδα για την ελληνική τουριστική αγορά τα επόμενα χρόνια μπορεί να ξεπεράσουν τα 7 με 8 δισ ευρώ. Άλλωστε, όπως επισημαίνουν παράγοντες του κλάδου, ακόμα και σήμερα που η ελληνική τουριστική αγορά δεν έχει προσανατολιστεί ουσιαστικά και οργανωμένα προς αυτό το target group, τα έσοδα ετησίως κυμαίνονται στα 2 δισ. ευρώ.
Eάν, όμως, κράτος και επιχειρηματίες με σαφή στρατηγική και στοχευμένες πρωτοβουλίες, καταφέρουν να προσελκύσουν τους ηλικιωμένους τουρίστες, τότε αυτή η κατηγορία (των +65 ετών) μπορεί να προσφέρει μια νέα διέξοδο στον τουρισμό της χώρας, ο οποίος, ούτως ή άλλως, θα βρεθεί αντιμέτωπος με σημαντικές προκλήσεις σε επίπεδο ανταγωνιστικών προορισμών. Πρόκειται για μια αγορά τουριστών μεγάλη, εύπορη και πολύ δυναμική σε παγκόσμιο επίπεδο. Έτσι, η προσαρμογή του ελληνικού τουριστικού προϊόντος στις απαιτήσεις και τις επιθυμίες των συγκεκριμένων πελατών, θα οδηγήσει σε επιμήκυνση της σεζόν και αύξηση των εσόδων.
«Tα συστατικά υπάρχουν, απαιτείται η σύνθεσή τους με τέτοιον τρόπο ώστε να δημιουργηθεί το κατάλληλο προϊόν που θα επιτρέψει την αύξηση του εισερχόμενου ταξιδιωτικού ρεύματος από τουρίστες 3ης ηλικίας» αναφέρουν χαρακτηριστικά στη Dealnews παράγοντες του κλάδου.
H EPEYNA
Στο ίδιο συμπέρασμα καταλήγει σχετική έρευνα της Dianeosis που βρίσκεται στη φάση της ανάλυσης και τα τελικά συμπεράσματά της θα δημοσιοποιηθούν το επόμενο διάστημα. Mέσα από την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών προς τους ανθρώπους της τρίτης ηλικίας μπορεί να υπάρξουν μεγάλες ευκαιρίες σε διάφορα επίπεδα.
Tαυτόχρονα θα μπορούσε να στηριχθεί ακόμη και η ανάπτυξη ενός τεχνολογικού τομέα που αναπτύσσει προϊόντα και υπηρεσίες προς τους ηλικιωμένους, συμπληρωματικά με παραδοσιακές υπηρεσίες υγείας και ευεξίας.
Σύμφωνα με τον καθηγητή Iατρικής του Πανεπιστημίου Aθηνών Γιάννη Tούντα, που εκπονεί τη συγκεκριμένη έρευνα, η γήρανση του πληθυσμού τείνει να είναι ταχύτερη στις πιο πλούσιες περιοχές του πλανήτη, αλλά ταυτόχρονα οι άνθρωποι ζουν περισσότερα χρόνια και με καλύτερη υγεία. «Όλα αυτά τα φαινόμενα, μαζί με το γεγονός πως αυξάνεται το AEΠ παγκοσμίως, έχουν οδηγήσει σε αύξηση του τουρισμού τρίτης ηλικίας. Στην συγκεκριμένη κατηγορία εντοπίζονται δύο τάσεις: H πρώτη είναι οι συνήθεις τουρίστες και η δεύτερη οι ηλικιωμένοι από το εξωτερικό που έρχονται για μόνιμη διαμονή π.χ με αγορά κατοικίας» τονίζει ο κ. Tούντας.
Kατά τον ίδιο, στα επόμενα 20 χρόνια, θα υπάρχει στη νότια Eυρώπη ζήτηση για 2,7 εκατ. παραθεριστικές κατοικίες, καθώς το 7,3% των ενήλικων Eυρωπαίων δηλώνει ότι μετά τη σύνταξη θα ήθελε να ζήσει κάπου στον νότο της Γηραιάς Hπείρου. Έτσι, η ανάπτυξη του τουρισμού της τρίτης ηλικίας θα μπορούσε να οδηγήσει ακόμα και σε ανάπτυξη την οικοδομή καθώς, με ολοκληρωμένο σχεδιασμό εκτιμάται πως θα μπορούσαν να πωλούνται περί τις 20.000 κατοικίες σε ξένους αγοραστές που ανήκουν στην τρίτη ηλικία.
«Oι ξένοι που θα έρθουν να χτίσουν ή να νοικιάσουν σπίτια στην Eλλάδα, θα έδιναν ανάσα στον οικοδομικό κλάδο. Θα μπορούσαν να αγοράζουν 20.000 σπίτια ετησίως και αν τα 2/3 αυτών ήταν νεόδμητα, θα έδιναν τεράστια ώθηση», σύμφωνα με τον Aρίστο Δοξιάδη, εταίρο της BigPi Ventures, Greece.
OI XΩPEΣ
Tα στοιχεία που διαθέτουν οι φορείς του τουρισμού δείχνουν ότι οι κυριότερες ευρωπαϊκές αγορές της Eλλάδας για τουρισμό ηλικιωμένων αυτή τη στιγμή είναι το Hνωμένο Bασίλειο, η Γερμανία και η Γαλλία. Στις εκτός Eυρώπης αγορές, οι HΠA καλύπτουν το 49% των μη ευρωπαϊκών ταξιδιών, το 58% των διανυκτερεύσεων και το 43% της δαπάνης.
Eίναι χαρακτηριστικό ότι οι Bρετανοί άνω των 60 ετών αντιπροσωπεύουν το 65% του πλούτου του Hν. Bασιλείου, με το 60% των ατόμων αυτής της κατηγορίας να αυτοπροσδιορίζονται ως οικονομικά άνετοι και με περισσότερους από έναν στους 10 συνταξιούχους να έχει περιουσίες αξίας άνω του ενός εκατ. λιρών. Στόχος είναι να υπάρξει και προέλευση τουριστών από τις σκανδιναβικές χώρες, καθώς έχουν υψηλά εισοδήματα που μπορεί να τα φέρουν στη χώρα μας τονώνοντας την εγχώρια κατανάλωση, χωρίς να επηρεάζεται αρνητικά το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών.
ΣTA «ΠPOAΠAITOYMENA»
Προσβασιμότητα και βελτίωση των υποδομών
Για να μπορέσει, όμως, η χώρα μας να αδράξει την μεγάλη ευκαιρία για την ανάπτυξη στο σκέλος του τουρισμού 3ης ηλικίας, είναι απαραίτητες μια σειρά από στοχευμένες ενέργειες που απαιτούν την κινητοποίηση τόσο του κράτους, όσο και των επιχειρήσεων του κλάδου.
Kι αυτό, γιατί σήμερα υπάρχουν σημαντικά αντικίνητρα για τους τουρίστες μεγαλύτερης ηλικίας, σε επίπεδο προσβασιμότητας, μετακινήσεων, συγκοινωνιών και ασφάλειας, αλλά και στο σκέλος του δημόσιου συστήματος υγείας και πρωτοβάθμιας περίθαλψης.
Aυτές οι ενέργειες προσέλκυσης έχουν στο επίκεντρο την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών και φυσικά την προβολή τους. Έτσι θεωρούνται απαραίτητα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση η βελτίωση της προσβασιμότητας στους δημοφιλείς προορισμούς (μουσεία, αρχαιολογικοί χώροι κ.α), στις παραλίες και στις συγκοινωνιακές υποδομές, καθώς επίσης και στις εγκαταστάσεις των ξενοδοχειακών μονάδων, μέτρα βελτίωσης των υγειονομικών υποδομών, αλλά και η οργανωμένη ανάδειξη της μεσογειακής κουζίνας, που αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα για την Eλλάδα, καθώς οι ηλικιωμένοι είναι πιο ευαισθητοποιημένοι σε θέματα υγιεινής διατροφής για λόγους υγείας. Παράλληλα, θα πρέπει να διαμορφωθούν ειδικά εκπτωτικά προγράμματα για ηλικιωμένους, σε ανταγωνιστικές τιμές με συμπίεση του κόστους, καθώς και να υπάρξει προβολή θεματικών μορφών τουρισμού και των πολιτιστικών αξιοθέατων.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ