Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων και το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας κατέθεσαν το προηγούμενο διάστημα από κοινού σειρά προτάσεων στήριξης των ξενοδοχείων στα αρμόδια υπουργεία, ανάμεσά τους και το αίτημα για προσωρινή αναστολή των βραχυχρόνιων μισθώσεων σε κάθε ακίνητο για λόγους δημόσιας υγείας και περιορισμός των βραχυχρόνιων μισθώσεων σε αδειοδοτημένα από το υπουργείο ακίνητα.
Τα ακίνητα ιδιωτών που προσφέρονται για βραχυχρόνια μίσθωση, όπως τονίζεται, πρέπει για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας να πληρούν τους όρους και τις προδιαγραφές του άρθρου 46 του Ν.4179/2013, ήτοι μονοκατοικίες τουλάχιστον 80 τμ με ανεξάρτητη εξωτερική προσπέλαση που αδειοδοτούνται και ελέγχονται από το Υπουργείο Τουρισμού.
Οι ξενοδόχοι ζητάνε παράλληλα κατάρτιση σε συνεργασία με το ΞΕΕ και το Υπουργείο Υγείας των ειδικών κανόνων λειτουργίας των τουριστικών καταλυμάτων για την προστασία της υγείας εργαζομένων και πελατών έναντι του COVID-19. Κατάρτιση σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού και με τους επαγγελματικούς φορείς του τουρισμού των όρων επισκεψιμότητας των μουσείων, των αρχαιολογικών χώρων κα των λοιπών μνημείων της χώρας.
Σε ό,τι αφορά το σκέλος της τόνωσης της τουριστικής ζήτησης, οι ξενοδόχοι ζητάνε πρόγραμμα ενίσχυσης του εσωτερικού τουρισμού 12μηνης διάρκειας με διεύρυνση των κριτηρίων συμμετοχής των δικαιούχων και κάλυψη μέρους του κόστους διαμονής από το κράτος υπό τη μορφή voucher. Επίσης, κατάστρωση νέου marketing plan εκ μέρους του ΕΟΤ σε συνεργασία με την Marketing Greece και τις περιφέρειες για στοχευμένες καμπάνιες στις χώρες-πηγές τουριστών με παράλληλη αύξηση του προϋπολογισμού προβολής και διαφήμισης του ελληνικού τουρισμού, συνέργειες με tour operators και αεροπορικές εταιρείες για προγράμματα συνδιαφήμισης με ανταποδοτικότητα και συνεργασία με τον Απόδημο Ελληνισμό για την προβολή της χώρας και την ανάδειξη της ως ένα ασφαλή προορισμό.
Από το υπουργείο Οικονομικών οι ξενοδόχοι ζητάνε, μείωση άμεσα – από την επανέναρξη της σαιζόν – του συντελεστή ΦΠΑ σε 6% στη διαμονή και σε 13% σε ολόκληρη την εστίαση και στις μεταφορές (εξίσωση δηλαδή των φορολογικών συντελεστών που ισχύουν και προ-κρίσης στις ανταγωνίστριες χώρες, όπως Ισπανία και Τουρκία, Ιταλία). Κατάργηση του φόρου διαμονής. Κατάργηση του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ. Για τις επιχειρήσεις που μισθώνουν ακίνητα του Δημοσίου, ΝΠΔΔ και Ιδρυμάτων μείωση του ενοικίου κατά 40% για ολόκληρο το έτος 2020. Ταυτόχρονα ζητάνε να παρασχεθεί και στις εποχικές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, οι οποίες βάσει σχετικής ΥΑ έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους, η δυνατότητα ένταξης στο μέτρο της επιστρεπτέας προκαταβολής. Τέλος αναφορικά με τα ζητήματα που σχετίζονται με τη χρήση του αιγιαλού θα πρέπει άμεσα να τροποποιηθεί η σχετική ΚΥΑ που προβλέπει τη διαδικασία παραχώρησης της απλής χρήσης του αιγιαλού, ώστε να προσαρμοστούν οι ειδικότερες ρυθμίσεις της (επιφάνεια παραχωρούμενου χώρου κλπ) στις ανάγκες που προκύπτουν από τα νέα δεδομένα της υγειονομικής κρίσης, ενώ παράλληλα να προβλεφθεί οριζόντια μείωση κατά 40% του μισθώματος ανά τετραγωνικό μέτρο λόγω μειωμένης σαιζόν και ελάχιστων εσόδων.
Απευθυνόμενοι στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων οι ξενοδόχοι ζητάνε μεταξύ άλλων στήριξη των επενδύσεων των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων που έχουν ενταχθεί στους αναπτυξιακούς νόμους και στα προγράμματα του ΕΣΠΑ. Στο πλαίσιο αυτό τα αιτήματα είναι:
Πρόβλεψη παράτασης της προθεσμίας ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων που έχουν υπαχθεί στους Ν.3299/2004 και 3908/2011 και στα προγράμματα του ΕΣΠΑ για ένα επιπλέον χρόνο.
Αύξηση του ποσοστού προκαταβολής στα εγκεκριμένα επενδυτικά σχέδια των αναπτυξιακών νόμων από 1/7 σε 3/7 με την προσκόμιση αντίστοιχων εξοφλημένων παραστατικών.
Σε ό,τι αφορά τα δάνεια των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων προτείνουν πρόβλεψη ειδικού πλαισίου για την μακροχρόνια αποπληρωμή των υφιστάμενων ξενοδοχειακών δανείων, περιλαμβανομένων και των χρηματοδοτικών μισθώσεων, λόγω συσσώρευσης ζημιών από τις επιπτώσεις του COVID-19 στον ελληνικό τουρισμό: αναστολή των αποπληρωμών κεφαλαίου για μια 5ετία των ενήμερων έως 31.12.2019 δανείων (με λιγότερο από 90 ημέρες καθυστέρηση) και ρύθμισή τους με χρονικό ορίζοντα 15 ετών.
Ιδιαίτερη μέριμνα πρέπει να ληφθεί και για τα τραπεζικά δάνεια ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, που είναι μεν ενήμερα, αλλά παρουσιάζουν άλλου τύπου δυσχέρειες (όπως εγγραφή επισφαλειών από τις τράπεζες λόγω προβλημάτων του παρελθόντος ή πρόκειταιγια εταιρίες που έχουν πληγεί πέρυσι από την χρεοκοπία του Thomas Cook κλπ),προκειμένου να αποφευχθεί η δημιουργία καινούργιας γενιάς κόκκινων δανείων.
Ειδικά για τις επιχειρήσεις που έχουν πληγεί από την πτώχευση της Thomas Cook θα πρέπει, αντί της 31-12-2019, να λογίζεται ως ενήμερη ημερομηνία η 30-11-2019.
Χορήγηση χαμηλότοκων κεφαλαίων παγίων ή δυνατόν με ελάχιστο επιτόκιο (περιθώριο ως προς το Euribor), με περίοδο χάριτος 18 μηνών, δηλαδή μέχρι 31/12/2021 και ελάχιστης διάρκειας 12 ετών, με σκοπό την αναθέρμανση της αγοράς (οικοδομή, προμηθευτές κλπ).
Για τις επιταγές, ζητάνε πρόνοια για περαιτέρω αναστολή πληρωμών επιταγών ξενοδοχειακών επιχειρήσεων ανάλογα με τις εξελίξεις στην τουριστική ζήτηση στην εσωτερική και διεθνή αγορά .
Στις μισθώσεις ξενοδοχειακών ακινήτων το αίτημα αφορά τη χρονική επέκταση του μέτρου της μείωσης κατά 40% του μισθώματος των ακινήτων ιδιωτών ή του Δημοσίου, ΝΠΔΔ και Ιδρυμάτων που έχουν χρήση ξενοδοχείου μέχρι το τέλος του χρόνου, συμπεριλαμβάνοντας και τις μισθώσεις των ακινήτων που πραγματοποιούν οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις για τη στέγαση του προσωπικού.
Από το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων τα αιτήματα των ξενοδόχων είναι επτά:
Στο μέλλον να μην περιορίζουν το δικαίωμα των επιχειρήσεων να εφαρμόσουν τις ευέλικτες αυτές μορφές απασχόλησης – αντίθετα να διευκολύνουν τη σχετική διαδικασία, με στόχο πάντα τη διατήρηση των υφιστάμενων θέσεων εργασίας.
Κρίνεται αναγκαία για τους ξενοδόχους η πρόβλεψη συμπληρωματικών επιδομάτων, ώστε μέσω αυτών να καλυφθεί μέρος της απώλειας εισοδήματος που θα έχουν οι εργαζόμενοι εξαιτίας της μείωσης του χρόνου απασχόλησής τους.
Να προβλεφθεί η επιδότηση του κόστους των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών, χωρίς αυτή να συνδέεται με τον οποιοδήποτε περιορισμό ως προς την μορφή της απασχόλησης των εργαζομένων – να μην στερεί τη δυνατότητα από τις επιχειρήσεις να μετατρέψουν συμβάσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης σε μερικής-εκ περιτροπής. Είναι επίσης σημαντικό το ύψος της επιδότησης αυτής να μην υπάγεται στους περιορισμούς του de minimis.
ΠΟΞ και ΞΕ προτείνουν να προβλεφθεί ρητά, για όσο διαρκεί η υγειονομική κρίση, πως η επαναπρόσληψη των εποχικών εργαζομένων θα γίνεται σταδιακά, με βάση το ποσοστό πληρότητας των ξενοδοχείων, σύμφωνα με το άρθρο 8 του Ν.1346/1983, κατά παρέκκλιση των οριζόμενων στην κλαδική ΣΣΕ. Σε περίπτωση που αυτό δεν προβλεφθεί, τα περισσότερα ξενοδοχεία θα προτιμήσουν να μη ξεκινήσουν καθόλου τη λειτουργία τους, επειδή δε θα είναι σε θέση να απασχολήσουν όλο το προσωπικό που απασχολούσαν την προηγούμενη τουριστική περίοδο.
Για τους εργαζομένους που δεν θα επαναπροσληφθούν θα πρέπει να προβλεφθεί παράταση του χρόνου καταβολής του επιδόματος ανεργίας τουλάχιστον έως και τον Απρίλιο του 2021 (ανάλογα με την εξέλιξη της υγειονομικής κρίσης). Παράλληλα όμως θα πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα, προαιρετικά και προκειμένου να καλύπτονται βασικές ανάγκες των επιχειρήσεων, οι εργαζόμενοι αυτοί, χωρίς να χάνουν το επίδομα ανεργίας, να πραγματοποιούν ορισμένα ημερομίσθια (οι ασφαλιστικές εισφορές των οποίων θα επιδοτούνται σύμφωνα με τα παραπάνω).
Τέλος θα πρέπει να εξεταστεί και το ενδεχόμενο αύξησης του επιδόματος ανεργίας, σε συνδυασμό με την παρακολούθηση προγραμμάτων κατάρτισης.
Ενόψει των εργασιών προετοιμασίας για την έναρξη της λειτουργίας των ξενοδοχείων θα πρέπει να προβλεφθεί και ρητά πως και οι επιχειρήσεις που έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους βάσει κυβερνητικής απόφασης μπορούν να εφαρμόζουν ως προς τους εργαζομένους που δεν έχουν θέσει σε αναστολή τη ρύθμιση για το προσωπικό ασφαλούς λειτουργίας, αλλά να κάνουν χρήση και της απασχόλησης με τηλεργασία με τα όρια που θέτει ο νόμος (10% του προσωπικού που έχει τεθεί σε αναστολή).
Τέλος αναφορικά με τις ασφαλιστικές εισφορές ΠΟΞ και ΞΕΕ προτείνουν να προβλεφθεί,κατ ́εξαίρεση για όσο διαρκεί η υγειονομική κρίση, η δυνατότητα για τις επιχειρήσεις που έχουν ενταχθεί στις ρυθμίσεις των 100 και 120 δόσεων να κάνουν χρήση της πάγιας ρύθμισης οφειλών (για περισσότερες από μία φορές) για να ρυθμίσουν τρέχουσες ασφαλιστικές υποχρεώσεις, χωρίς να χάνουν τη ρύθμιση που ήδη έχουν ενταχθεί,
Να προβλεφθεί η δυνατότητα ένταξης στην πάγια ρύθμιση οφειλών περισσότερες από τρεις (3) φορές,
Να αυξηθούν οι δόσεις της πάγιας ρύθμισης ΕΦΚΑ-ΚΕΑΟ από 12 σε 36 και να προβλεφθεί διαφορετική ταυτότητα πληρωμής για κάθε οφειλή, στο πρότυπο όσων εφαρμόζονται για τις φορολογικές υποχρεώσεις και, τέλος, οι καταβολές δόσεων ενεργών και ενήμερων ρυθμίσεων να ανασταλούν έως τις 30-4-2021 με δυνατότητα τότε είτε να ενταχθούν σε μία νέα ρύθμιση (έκτακτης ανάγκης) 120 δόσεων ή με ισόχρονη παράταση της ισχύουσας ρύθμισης (χωρίς προσαυξήσεις και τόκους).