Το Eurocontrol δεν περιμένει οι αριθμοί πτήσεων στον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο να ανακάμψουν στα επίπεδα του 2019 έως το 2026, σύμφωνα με την τελευταία του έκθεση.
Περιγράφοντας τις προσδοκίες του για τα επόμενα πέντε χρόνια σε ένα έγγραφο της 1ης Ιανουαρίου, ο οργανισμός διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας αναφέρει ότι οι αριθμοί πτήσεων της ηπείρου είναι «σε τροχιά» για να ακολουθήσουν το μεσαίο εκ των τριών σεναρίων ανάκαμψης, όπου τα εμβόλια είναι ευρέως διαθέσιμα ή η πανδημία τελειώνει για οποιονδήποτε λόγο, μέχρι το καλοκαίρι του 2022.
Σ’ αυτήντην πορεία ανάκαμψης «συνυπολογίζεται πιθανή προοδευτική ανάπτυξη εμβολίων σε όλη την Ευρώπη» κατά τη διάρκεια του 2021, χωρίς να αναμένεται«πλήρη κάλυψη» ή «εξαφάνιση» της Covid-19 τους επόμενους 12 μήνες.
Ειδικότερα, μετά την απώλεια 6,1 εκατ. πτήσεων και 1,7 δισ. επιβατών το 2020, οι ειδικοί του Eurocontrol αναμένουν ότι οι αερομεταφορές τη νέα χρονιά θα ανακτήσουν το 51% των επιπέδων προ κρίσης κορωνοϊού. Εκτιμάται επίσης ότι το 2021 τα αεροδρόμια θα είναι εκείνα που θα χρειαστούν απαραιτήτως περαιτέρω οικονομική βοήθεια, όπως συνέβη το 2020 με την κρατική βοήθεια στις αεροπορικές εταιρίες.
Σύμφωνα με το αναμενόμενο σενάριο ανάκαμψης, η διαθεσιμότητα εμβολίων δημιουργεί μια αμελητέα διαφορά στους αριθμούς πτήσης το 2021 σε σύγκριση με το χειρότερο σενάριο μη εμφάνισης εμβολίων – ανάκαμψη της κίνησης στο 51% των επιπέδων του 2019 έναντι 50% αντίστοιχα – με μια σημαντική απόκλιση να εμφανίζεται μόνο το 2022, όταν οι αριθμοί θα είναι 72% και 58% αντίστοιχα.
Η αεροπορική κίνηση θα επανέλθει στο 92% των επιπέδων του 2019 έως το 2024, με τα νούμερα να ανακάμπτουν πλήρως το 2026. Το χειρότερο σενάριο – στο οποίο δεν πιθανολογείται ανάκαμψη στα επίπεδα πτήσης του 2019 πριν το 2029 – ως το “λιγότερο πιθανό”.
Σε επίπεδο εταιρειών, ο όμιλος Lufthansa χρειάστηκε να ακυρώσει πολύ μεγάλο μέρος πτήσεων, το οποίο έφτασε το 67% σύμφωνα με το Eurocontrol, ενώ η Easyjet (-67%) και η μητρική της British Air, IAG (-65%), προέβησαν σε αντίστοιχο ποσοστό ακυρώσεων.
Η Ryanair πραγματοποίησε 59% λιγότερες πτήσεις σε σχέση με το 2019 και η Air France / KLM 55% λιγότερες. Το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης έχασε τη θέση του ως το κορυφαίο σε επίπεδο πτήσεων, και αναδείχθηκε το Άμστερνταμ όπου η μείωση ων πτήσεων ήταν λιγότερο δραματική.
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με το Eurocontrol, το 51% του ευρωπαϊκού στόλου εμπορικών αεροσκαφών βρέθηκε καθηλωμένο στο έδαφος στο τέλος της χρονιάς, δηλαδή 4.118 από τα 8.048 αεροσκάφη, ενώ κατά την κορύφωση της πανδημίας τον Απρίλιο, το ποσοστό αυτό ανήλθε στο 87%.