Ένα ακόμα “αγκάθι” της έλλειψης συντονισμού των ταξιδιωτικών πολιτικών σε όλη την Ευρώπη είναι ευδιάκριτο στις επιστροφές χρημάτων για ακυρώσεις ταξιδιών παρά τις προσπάθειες ευρωπαϊκής εναρμόνισης με την οδηγία για τα οργανωμένα ταξίδια.
“Οι περισσότεροι Γερμανοί καταναλωτές απορρίπτουν τα κουπόνια αντί επιστροφής χρημάτων για ακυρωμένες κρατήσεις”, υπογραμμίζει ο Κλάους Σίμπερτ της γερμανικής δικηγορικής εταιρείας Engels Siebert Rechtsanwalte. Ωστόσο, τα γερμανικά δικαστήρια δέχονται καθυστερήσεις έως και έξι μηνών στην πληρωμή επιστροφών παρά την απαίτηση επιστροφής χρημάτων εντός 14 ημερών.
«Το σύστημα κουπονιών δεν λειτουργεί στη Γερμανία. Οι άνθρωποι απαιτούν κολασμένα τα λεφτά τους πίσω – το 80% δεν δέχεται κουπόνια και διεκδικούν πλήρη επιστροφή χρημάτων. Είναι μια τρελή κατάσταση. Τα δικαστήρια δέχονται ότι 14 ημέρες δεν είναι ρεαλιστικό και δέχονται μια καθυστέρηση τεσσάρων, πέντε, έξι μηνών. ” Προειδοποίησε δε ότι πιθανώς τα γερμανικά κουπόνια δεν προστατεύονται όταν οι κρατήσεις έχουν ακυρωθεί πολλές φορές.
Στην Πορτογαλία, η κυβέρνηση προσπάθησε να βοηθήσει τους ταξιδιωτικούς πράκτορες, αλλάζοντας προσωρινά τους κανονισμούς. Αλλά η χώρα, πιέστηκε από την ΕΕ και ακύρωσε το νόμο. “Η Πορτογαλία ψήφισε νόμο με την οποία οι πράκτορες και οι φορείς εκμετάλλευσης θα πρέπει να προσφέρουν κουπόνια για ακυρωμένα ταξίδια έως τις 31 Δεκεμβρίου 2021 και οι πελάτες θα μπορούσαν να υποβάλουν αίτηση μόνο για επιστροφή χρημάτων από τον Ιανουάριο του 2022”, δήλωσε η Ρίτα Περέιρα της πορτογαλικής δικηγορικής εταιρείας Edge.
Ωστόσο, η Πορτογαλία πιέστηκε από την ΕΕ και ακύρωσε το νόμο. Οι ταξιδιωτικοί πράκτορες υποστηρίζουν ότι πελάτες με διακοπές που ακυρώθηκαν ενώ ο νόμος ήταν σε ισχύ πρέπει να περιμένουν. “Είναι ένα μεγάλο χάος. Εάν αναγκαστούν να πληρώσουν, οι περισσότεροι πράκτορες θα χρεοκοπήσουν” δήλωσε η Περέιρα.
Στην Αυστρία, δεν έγινε καμία προσπάθεια αλλαγής του νόμου. Και οι ταξιδιωτικοί πράκτορες προσφέρουν κουπόνια. “Οι ταξιδιωτικοί πράκτορες προσπάθησαν να πείσουν τους ταξιδιώτες να δεχτούν κουπόνια, δίνοντας πρόσθετα οφέλη, λέει ο Μιχαήλ Βουκόσετζ της αυστριακής δικηγορικής εταιρείας KWC. Δεν υπάρχουν τόσες περιπτώσεις αποζημίωσης που περίμενα. Τα ποσά συνήθως δεν είναι υψηλά”.
“Δεν υπάρχει εγγύηση στη Γαλλία ότι οι ταξιδιώτες θα αποζημιωθούν με κουπόνια. Οι περισσότεροι πράκτορες δεν θα είναι σε θέση να αποζημιώσουν”, επισημαίνει τέλος η Στέφανι Φρέσαρντ της γαλλικής δικηγορικής εταιρείας Armand-Chat & Associés.