“Πλάνο δεκαετίας, με έμφαση στη βιωσιμότητα, την ποιότητα και την καινοτομία στις νέες υποδομές, οφείλει να περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, ο στρατηγικός σχεδιασμός των πολιτικών που θα εφαρμοστούν στον μέτωπο της φιλοξενίας”, σημειώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Αλέξανδρος Βασιλικός.
Αναζητώντας τον “οδικό χάρτη” της επόμενης ημέρας στον τουρισμό, φορείς και εμπλεκόμενοι στον κλάδο καταθέτουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τις απόψεις τους, για την οικονομία της φιλοξενίας, την προβολή της χώρας, αλλά και το “όραμά” τους για τους ελληνικούς προορισμούς.
Βασιλικός: Η τύχη της φιλοξενίας δεν είναι υπόθεση μόνο των ξενοδόχων, είναι υπόθεση όλων
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του ΞΕΕ, Αλέξανδρος Βασιλικός, κάνει λόγο για την ανάγκη άμεσων, τολμηρών και συντονισμένων δράσεων δύο επιπέδων.
Βραχυπρόθεσμα, εξηγεί ότι χρειάζεται στοχευμένη στήριξη του κλάδου (εκεί που υπάρχει άμεση ανάγκη), ώστε ο ξενοδοχειακός ιστός της χώρας να περάσει με τις μικρότερες δυνατές απώλειες από τις συμπληγάδες της πανδημίας, η οποία είναι ακόμη εδώ, όπως σημειώνει. “Το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για παράταση των κρατικών ενισχύσεων, λόγω της πανδημίας, ως και την 30η Ιουνίου του 2022, το οποίο καταφέραμε να πετύχουμε ως HOTREC, είναι αξιοποιήσιμο σε αυτή την κατεύθυνση από την ελληνική κυβέρνηση”, τονίζει ο κ. Βασιλικός.
Μακροπρόθεσμα, επισημαίνει ότι χρειάζεται να διαμορφωθεί ένα σχέδιο με ορίζοντα τουλάχιστον δεκαετίας, στις κατευθύνσεις της βιωσιμότητας, της ποιότητας, της καινοτομίας και των νέων υποδομών, που θα δώσει ισχυρή ώθηση σε μια σταθερή, διατηρήσιμη και βιώσιμη φιλοξενία. “Η τύχη της φιλοξενίας δεν είναι υπόθεση μόνον των ξενοδόχων, είναι υπόθεση όλων. Δημιουργεί αλυσίδες αξίας σε όλη την πραγματική οικονομία και λειτουργεί πολλαπλασιαστικά για την ανάπτυξη. Συνεισφέρει τα μέγιστα στην απασχόληση και την κοινωνική συνοχή. Εγγυάται την περιφερειακή ανάπτυξη και την ευημερία τοπικών κοινωνιών σε όλη την Ελλάδα”, υπογραμμίζει ο κ. Βασιλικός.
Το νέο ΕΣΠΑ δημιουργεί τις προϋποθέσεις για να γίνει η βιώσιμη φιλοξενία, επιταχυντής της ανάκαμψης της οικονομίας
Για τον κ. Βασιλικό, το “momentum” είναι θετικό για τη χώρα. Η αξιοπιστία της εικόνας της, οι θετικές προβλέψεις για την αναπτυξιακή δυναμική της και οι πολύτιμοι ευρωπαϊκοί πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης και το νέο ΕΣΠΑ, που αθροίζουν κοντά στα 57 δισ. ευρώ, δημιουργούν τις προϋποθέσεις για να γίνει η βιώσιμη φιλοξενία ο επιταχυντής της ανάκαμψης της οικονομίας, αλλά και ο μεγάλος πρωταγωνιστής για μια νέα, αναβαθμισμένη Ελλάδα, τόσο για τους πολίτες της όσο και για τους επισκέπτες της, τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Αναφερόμενος στη φετινή χρονιά, ο κ. Βασιλικός σημειώνει ότι η Ελλάδα μπορεί να επιβεβαίωσε την ηγετική θέση της στην παγκόσμια τουριστική αγορά με μια σεζόν που πήγε καλύτερα από τις προβλέψεις, εντούτοις υπάρχουν τρία δεδομένα που δεν θα πρέπει να αγνοηθούν.
Πρώτον, στη διετία 2020-2021, συνολικά ο ξενοδοχειακός κλάδος έχει υποστεί πρωτόγνωρες απώλειες, οι οποίες δεν αναπληρώνονται από το γεγονός πως ο Αύγουστος του 2021 είναι συγκρίσιμος με τον Αύγουστο του 2019.
Δεύτερον, η επανεκκίνηση του τουρισμού δεν είναι ομοιόμορφα κατανεμημένη σε όλες τις θεματικές κατηγορίες. Τα εταιρικά ταξίδια, τα συνέδρια, οι εκθέσεις, οι μεγάλες διοργανώσεις δεν έχουν δείξει ιδιαίτερη δυναμική και, όπως τονίζει ο πρόεδρος του ΞΕΕ, “πριν από την άνοιξη του 2022 δεν περιμένουμε κάτι θεαματικό στο μέτωπο αυτό. Αυτό σημαίνει πως έχουμε έναν δύσκολο χειμώνα μπροστά μας για τα ξενοδοχεία πόλης, αλλά και του ορεινού και ημιορεινού όγκου της χώρας”, εξηγεί.
Τέλος ο κ. Βασιλικός εστιάζει στα δομικά προβλήματα που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν με μακροχρόνιο σχεδιασμό, αναφέροντας ότι το 85% της τουριστικής κίνησης αφορά μόνον πέντε από τις 13 Περιφέρειες της χώρας και το 75% των τουριστικών εσόδων αφορούν μόνον 100 από τις 365 μέρες του χρόνου.
Δρέττα: Η διορατικότητα και η ενσυναίσθηση είναι τα “όπλα” για να προσεγγίσουμε το διεθνές ταξιδιωτικό κοινό
Όλοι συνηγορούν ότι η στρατηγική επικοινωνίας και προβολής του ελληνικού τουριστικού προϊόντος είναι αυτή που θα “οικοδομήσει” και στο μέλλον τη σχέση με τους δυνητικούς επισκέπτες της χώρας. Τι αγορές θα προσεγγίσουμε, με τι μοντέλα επικοινωνίας θα επιτευχθεί η προσέγγιση με το διεθνές κοινό.
Η Ιωαννα Δρέττα διευθύνουσα σύμβουλος της Marketing Greece, υπογραμμίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι η διορατικότητα και η ενσυναίσθηση είναι τα “όπλα” που μπορούν να οδηγήσουν την επικοινωνία στη σωστή διαδρομή και να χτίσουν εκείνα τα μοντέλα επικοινωνίας που θα απευθύνονται με τον ορθό τρόπο και ύφος στο διεθνές ταξιδιωτικό κοινό.
Δίνοντας το στίγμα της περασμένης χρονιάς στο σκέλος της προβολής τής χώρας στο διεθνές κοινό, η κυρία Δρέττα αναφέρει ότι η Ελλάδα από επιλογή διατήρησε επικοινωνία σε χαμηλούς τόνους, με ενσυναίσθηση και αντίληψη των γεγονότων και των πρωτόγνωρων στιγμών που βίωνε ολόκληρη η ανθρωπότητα. Για φέτος, εξηγεί ότι η χώρα κινήθηκε στο ίδιο πλαίσιο, υιοθετώντας όμως μια πιο αισιόδοξη προσέγγιση της πραγματικότητας, στο βαθμό φυσικά που η κατάσταση το επέτρεπε.
“Εξελίσσουμε λοιπόν την επικοινωνία με τρόπο συμβατό με την υφιστάμενη πραγματικότητα και την ίδια στρατηγική θα ακολουθήσουμε και την επόμενη χρονιά. Για εμάς, λοιπόν, οι κατευθυντήριες γραμμές εξαρτώνται αποκλειστικά και μόνον από τις εξελίξεις αυτής της νέας πραγματικότητας και των συναισθημάτων που προκύπτουν από αυτήν”, σημειώνει η κυρία Δρέττα.
Η βιωματική εμπειρία μπορεί να κάνει το τουριστικό προϊόν περισσότερο ελκυστικό
Η διευθύνουσα σύμβουλος της Marketing Greece, εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ πως η βιωματική εμπειρία είναι το πεδίο εκείνο που μπορεί να κάνει και την επικοινωνία αλλά και το ίδιο το προϊόν περισσότερο ελκυστικό. Είναι λοιπόν η τάση που οδηγεί τον ταξιδιώτη να αναζητά τους τρόπους εκείνους μέσα από τους οποίους θα έρθει σε ουσιαστική επαφή με τον προορισμό, την κουλτούρα του και τα συναισθήματα που προκαλεί.
Πρόκειται για μια τάση που προϋπήρχε της πανδημίας και απλά η Covid-19 επιτάχυνε την εξέλιξή της, αναφέρει η κυρία Δρέττα και προσθέτει πως είναι πραγματική ευκαιρία αλλά και ευτύχημα για τον ελληνικό τουρισμό που μέσα από τη φύση, τη γαστρονομία, τον πολιτισμό και τον αυθεντικό τρόπο ζωής της χώρας, έχει τη δυνατότητα να εμπλουτίσει το τουριστικό του προϊόν.
Πρότυπο βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης η Αστυπάλαια
Τη φετινή τουριστική χρονιά η Αστυπάλαια πρωταγωνίστησε στη διεθνή επικαιρότητα, με αφορμή την πράσινη επένδυση της VW. Πληθώρα δημοσιευμάτων εκθείασαν την συγκεκριμένη πρωτοβουλία που βάζει στον χάρτη της “πράσινης” ανάπτυξης το νησί.
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο δήμαρχος της Αστυπάλαιας, Νίκος Κομηνέας, δηλώνει ότι προσβλέπει στην καθιέρωση της Αστυπάλαιας στη συνείδηση του κόσμου, ως νησιού- πρότυπο στα θέματα της βιώσιμης- αειφορικής ανάπτυξης και της κυκλικής και αλληλέγγυας οικονομίας.
“Ένα νησί το οποίο θα προωθεί την αντικατάσταση των συμβατικών οχημάτων με ηλεκτροκίνητα, τη θέσπιση αστικού τύπου συγκοινωνίας με ηλεκτρικά οχήματα, την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με χρήση ΑΠΕ, την πλήρη ανακύκλωση στερεών αποβλήτων με διαλογή στην πηγή, την κομποστοποίηση των τροφών και την επαναχρησιμοποίηση του νερού του βιολογικού καθαρισμού για αρδευτικούς σκοπούς”, σημειώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.