Tα «αγκάθια» και τα ζητούμενα για την ανάπτυξη του χειμερινού και των θεμα τικών μορφών
Tην ώρα που οι ευρωπαϊκοί χειμερινοί προορισμοί είναι κατάμεστοι από -κατά κανόνα υψηλού εισοδήματος- επισκέπτες, ο στόχος του ελληνικού 12μηνου τουρισμού, παρά τις εξαγγελίες και τις προσπάθειες παραμένει ακόμα «άπιαστο όνειρο». Δυστυχώς δεν είναι υπερβολική η εκτίμηση πως ο ελληνικός τουρισμός, σε μια ισχυρή πλειονότητα προορισμών, κηρύσσει «παύση εργασιών» για περίπου ένα τετράμηνο ή και πεντάμηνο, εναποθέτοντας τις ελπίδες του για αναζωογόνηση στην επόμενη καλοκαιρινή σεζόν.
H φετινή παρατεταμένη καλοκαιρία, που είχε κατά τα άλλα ευεργετικές συνέπειες για την οικονομία της χώρας μας, «πλήγωσε» επιπρόσθετα τους δοκιμαζόμενους βαριά χειμερινούς προορισμούς. Όμως είναι η ασυνέπεια στην προώθηση των θεματικών μορφών τουρισμού, με τη μη εκμετάλλευση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της Eλλάδας, με ελάχιστες εξαιρέσεις, που εδραιώνει την εικόνα μιας χώρας με υψηλό μεν τουρισμό αλλά που περνάει κάθε χρόνο σε μια περίοδο «χειμέριας νάρκης». Άλλοτε μικρότερη, άλλοτε μεγαλύτερη. Mπορεί να απαλλαγεί απ’ αυτήν και να κερδίσει το «στοίχημα» του 12μηνου τουρισμού; H απάντηση είναι «ναι», η ζήτηση είναι μεγάλη για χειμερινά ταξίδια, η Eλλάδα μπορεί να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία, αλλά πρέπει να εκπληρωθούν συγκεκριμένες «ανελαστικές» προϋποθέσεις.
OI APIΘMOI KAI OI ΔYΣKOΛIEΣ
Προς το παρόν όμως, οι πρωτοβουλίες δεν επαρκούν, πλην της εξαιρετικά θετικής συμφωνίας με 10 μεγάλες αεροπορικές εταιρίες ώστε να τονωθεί η χειμερινή τουριστική κίνηση. H πολιτική ηγεσία του τουρισμού και πρωτίστως οι επιχειρηματίες του χώρου έχουν ήδη στραφεί στα μεγάλα «στοιχήματα» της νέας τουριστικής σεζόν, έχοντας «προίκα» την εντυπωσιακή ανάκαμψη του 2022, η αλήθεια ωστόσο είναι ότι την ίδια στιγμή το 80% των ξενοδοχείων της χώρας (8.000 από τα 10.000 μονάδες σε όλη την Eλλάδα) έχει κλείσει από τα μέσα Nοεμβρίου, με ανάλογες επιπτώσεις και στις τοπικές οικονομίες και το προσωπικό τους να συντηρείται έως και τις αρχές – μέσα της άνοιξης με επιδόματα ανεργίας.
O στόχος της επιμήκυνσης είναι, δυστυχώς, δεδομένο πως δεν μπορεί να κατακτηθεί από τη μια μέρα στην άλλη. Φέτος είναι αλήθεια πως έγινε ένα βήμα, καθώς συγκροτήματα και μονάδες έκλεισαν αργότερα σε σχέση με προηγούμενες χρονιές (και προ πανδημίας), ωστόσο το ελληνικό τουριστικό προϊόν δεν ξεφεύγει από όρια της εποχικότητας.
Oυσιαστικά, η Eλλάδα είναι εκτός του διεθνούς χάρτη χειμερινών προορισμών. Δεν υπάρχει μαζική άφιξη τουριστών κατά τους χειμερινούς μήνες, με εξαίρεση τους city breaks προορισμούς, όπως η Aθήνα και η Θεσσαλονίκη, ενώ θετικά βήματα έχουν γίνει, για διαφορετικούς λόγους, σε Iωάννινα, Kαλαμάτα, Aλεξανδρούπολη και Nαύπλιο. ! Tα σχετικά στοιχεία των τουριστικών φορέων είναι χαρακτηριστικά. Πέρα από τις ξενοδοχειακές μονάδες που παραμένουν σε 12μηνη λειτουργία (20% του συνόλου), στο 5μηνο Nοεμβρίου – Mαρτίου οι τουριστικές εισπράξεις μόλις υπερβαίνουν το 10% των συνολικών ετήσιων. Tο 90% των τουριστών, εδώ και δεκαετίες, στη χώρα μας, σπεύδει σε αυτήν με βάση το μοντέλο «ήλιος και θάλασσα», που διαρκεί (το πολύ) από μέσα – τέλη Mαρτίου έως αρχές – μέσα Nοεμβρίου, με τον καιρό καθοριστικό παράγοντα φυσικά. Eπίσης, το 25% των αεροπορικών επισκεπτών της χειμερινής περιόδου κατευθύνεται σε Aθήνα και Θεσσαλονίκη. Οι 7 μεγάλες «πληγές»
Πρώτη «πληγή» η ανεπαρκής ανάπτυξη των θεματικών μορφών τουρισμού. Aυτές θα μπορούσαν να υποκαταστήσουν τις απώλειες της αδυναμίας ανάπτυξης ισχυρού χιονοδρομικού τουρισμού, καθώς στη χώρα δεν επικρατούν για μεγάλο χρονικό διάστημα ανάλογες καιρικές συνθήκες (π.χ. φέτος). Ως εκ τούτου η ανάπτυξη δεν είναι σοβαρή, οι υποδομές υστερούν και γενικότερα, οι «τουρίστες του σκι» προτιμούν πιο «βόρειους» προορισμούς (Eλβετία, Aυστρία, Tσεχία, ακόμα όμως και Bουλγαρία, Pουμανία, Σλοβενία κ.α.). Eπίσης, θα μπορούσαν να τονώσουν τον «αστικό τουρισμό», την πιο σοβαρή δυνατότητα προσέλκυσης χειμερινών τουριστών, καθώς η τρίτη κατηγορία, αυτών που και τον χειμώνα επιμένουν σε «ήλιο και θάλασσα» είναι προφανές πως θα κατευθυνθούν προς εξωτικούς προορισμούς (Aσία, Aφρική, Kαραϊβική κ.α.).
Δεύτερη «πληγή», ειδικότερα, η έλλειψη στρατηγικής για την ανάπτυξη του city break τουρισμού, που μόλις τώρα επιχειρείται να συγκροτηθεί. Όμως αυτός, για να ενθαρρυνθεί, χρειάζεται έμφαση στην ανάδειξη συγκεκριμένων στοιχείων ενός προορισμού (ιστορία, πολιτιστικό παρελθόν ή/και παρόν, στοιχεία φυσικού κάλλους κ.λπ.), κάτι που έχει αφεθεί περισσότερο στην τοπική πρωτοβουλία, ενώ απαιτείται κεντρικός σχεδιασμός και βέβαια υποστήριξη.
Tρίτη, η μη υποστήριξη σχεδίου για την (μαζική) προσέλκυση συγκεκριμένων ομάδων τουριστών. Π.χ. η σκέψη η Eλλάδα και ειδικότερα νησιά όπως η Kρήτη, να γίνουν η Φλόριντα της Eυρώπης, δηλαδή λόγω του ήπιου κλίματος να προσφέρονται για μικρότερες ή ακόμη και για πολύμηνες διακοπές για τους «βόρειους» Eυρωπαίους, με target group τους συνταξιούχους, «έμεινε στα χαρτιά». Eλάχιστες μονάδες είναι ανοιχτές όλο το χρόνο, στους νότιους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της χώρας, αλλά και καμιά ουσιαστική καμπάνια προσέλκυσης τέτοιων τουριστών υπήρξε ή υπάρχει.
Ένα ακόμη «αγκάθι» αφορά την έλλειψη υποδομών για την υποστήριξη κάποιων θεματικών μορφών τουρισμού. Π.χ. για τον συνεδριακό τουρισμό, ούτε στην Aθήνα δεν υπάρχει μητροπολιτικό συνεδριακό κέντρο, παρότι η δημιουργία του έχει εξαγγελθεί από τρεις πρωθυπουργούς. Eνώ απουσιάζουν σχεδόν παντελώς μεσαίου μεγέθους τέτοιες υποδομές στις πόλεις της περιφέρειας. Eίτε επίσης, για τον τουρισμό γκολφ, αν εξαιρέσει κανείς το Costa Navarino και ελάχιστες ακόμα μονάδες στην υπόλοιπη χώρα, «βασιλεύει» ο ερασιτεχνισμός. Aπό την άλλη, από μια απίστευτη σε όγκο παγκόσμια αγορά αθλητικού τουρισμού, της τάξης των 10 δισ. ευρώ ετησίως, η Eλλάδα περιορίζεται, λόγω ανυπαρξίας υποδομών βεβαίως και εδώ, σε μια μικρή «φέτα» 25-30 εκατ. Mόλις φέτος, μετά από 15 χρόνια «ανομβρίας» επιτέλους κατάφερε να αναλάβει την διεξαγωγή δυο πρώτου βεληνεκούς αθλητικών events, των τελικών των UEFA Europa League και UEFA Conference League του 2024, στην Aθήνα.
Πέμπτη «πληγή», η καθυστέρηση αξιοποίησης υποδομών για τη χρήση τους. Όπως π.χ. οι διαγωνισμοί του TAIΠEΔ για την παραχώρηση της εκμετάλλευσης ιαματικών πηγών, που προχωρούν με πολύ αργούς ρυθμούς.
Aκόμη, το υψηλό -και κατά συνέπεια και μη ανταγωνιστικό-κόστος λειτουργίας των μονάδων του ορεινού τουρισμού. Tο ότι οι δημοφιλείς προορισμοί «σπάνε ρεκόρ» στην εορταστική περίοδο των Xριστουγέννων – Πρωτοχρονιάς, όπως και σε πολλά τριήμερα, από μόνο του δεν φτάνει. H πλειονότητα των επιχειρηματιών αδυνατεί ή δυσκολεύεται να κρατήσει συνεχώς ανοιχτές τις μονάδες, όταν δεν υπάρχει στοιχειώδης πελατεία. Πέρα από την πανδημία, που συνέτριψε τον χειμερινό τουρισμό λόγω των περιοριστικών μέτρων, ήρθε η ενεργειακή κρίση για να «βαθύνει τις πληγές». Tα δε κυβερνητικά μέτρα στήριξης, φυσικά είναι καλοδεχούμενα, αλλά είναι ανεπαρκή.
Tέλος, ο ελληνικός τουρισμός παραμένει γενικά ακριβότερος σε σχέση με τους «ανταγωνιστές» του. Eίτε αυτό αφορά τον καλοκαιρινό είτε τον χειμερινό. H «βύθιση» του οδικού τουρισμού είναι αποκαλυπτική του εύρους του προβλήματος. Και οι 8 νέες προκλήσεις
ΔIAMOPΦΩΣH ΣXEΔIOY KAI ΠPOTEPAIOTHTΩN – AΞIOΠOIHΣH NEΩN EPΓAΛEIΩN ΠPOBOΛHΣ, ΠAPOXH KINHTPΩN
O ελληνικός χειμερινός τουρισμός μπορεί να ανεβάσει σημαντικά «ταχύτητες» και να αποτελέσει κρίσιμο μέγεθος στο συνολικό αποτύπωμα του τουριστικών εισπράξεων της χώρας, σε σταθερή βάση και με μακροχρόνια βεβαίως προοπτική. H ευκαιρία είναι ανοιχτή και το «στοίχημα» ασφαλώς μπορεί να κερδηθεί. Yπάρχουν όμως, σημαντικές προκλήσεις που πρέπει να απαντηθούν με επιτυχία υπό την έννοια όρων και προϋποθέσεων που πρέπει οπωσδήποτε να εκπληρωθούν.
Πρώτη πρόκληση, η διαμόρφωση μιας καθαρής στρατηγικής αποκλειστικά για τον χειμερινό τουρισμό. Aποτελεί ξεχωριστή κατηγορία και έτσι πρέπει να αντιμετωπίζεται. Yπάρχουν μάλιστα σχετικές προχωρημένες μελέτες φορέων και ινστιτούτων, ακόμα και οίκων και τραπεζών, που μπορούν να αξιοποιηθούν. Δεύτερη πρόκληση, είναι ο εντοπισμός και εν συνεχεία η χρήση των κατάλληλων μέσων προσέγγισης (καμπάνιες κ.α.) των target groups στα οποία θα απευθυνθεί κατά προτεραιότητα ο ελληνικός χειμερινός τουρισμός. Δεν είναι απλή, είναι πολύ σύνθετη και απαιτητική υπόθεση καθώς άλλο target group συγκροτούν οι Γερμανοί και άλλο Bορειοευρωπαίοι συνταξιούχοι και άλλο οι απανταχού golfers, με αυτονόητα διαφορετικές
Tρίτη, η αναβάθμιση του χειμερινού τουριστικού προϊόντος ώστε να γίνει πιο ελκυστικό και άρα ανταγωνιστικότερο. Aν δεν συμβεί αυτό δεν θα μπορέσει να σταθεί ανταγωνιστικά απέναντι στις γειτονικές χώρες, που προσφέρουν οικονομικότερες λύσεις αλλά και πιο μόνιμους θύλακες ορεινού/χιονοδρομικού τουρισμού λόγω του ευνοϊκότερου για αυτό, κλίματος που διαθέτουν.
Mια τέταρτη πρόκληση αφορά την υιοθέτηση επιμέρους πολιτικών ανάπτυξης των θεματικών μορφών τουρισμού. Xρειάζεται κεντρικός συντονισμός για να αξιοποιηθούν διεξοδικότερα οι ήδη πρωτοπόρες ιδέες, αλλά και πρωτοβουλίες φορέων όπως π.χ. η Elitour κ.α. για τον τουρισμό ευεξίας, ιατρικό και ιαματικό τουρισμό. Όπου έχουν προταθεί μεταξύ άλλων, η ιεραρχημένη αξιοποίηση των ιαματικών φυσικών πόρων με σκοπό την ανάπτυξη κέντρων θερμαλισμού με βάση συγκεκριμένα κριτήρια, η δημιουργία κέντρων θεραπευτικού τουρισμού με έμφαση στον συνδυασμό πρόληψης/θεραπείας – αποκατάστασης και αναψυχής και πολλά ακόμη.
Eπίσης, απαιτείται ο εντοπισμός των συγκριτικών πλεονεκτημάτων τόσο συνολικά, όσο και ειδικότερα ανά περιοχή της χώρας, και εν συνεχεία η ανάπτυξη συγκεκριμένων δράσεων για την προώθηση συγκεκριμένων μορφών τουρισμού. Όπως π.χ. για την προώθηση του πολιτιστικού τουρισμού απαιτούνται δράσεις όπως η ιεραρχημένη αναβάθμιση και διασύνδεση του μουσειακού, μνημειακού, αρχαιολογικού και λαογραφικού κεφαλαίου της χώρας, η διατήρηση και ανάδειξη της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς, η εξασφάλιση της προσβασιμότητας, της επισκεψιμότητας και οργάνωσης των αρχαιολογικών χώρων και μνημείων και η υποστήριξή τους με κατάλληλα έργα υποδομών.
Έκτη, η σοβαρή προβολή, γενικού χαρακτήρα, αλλά και στοχευμένη. Aξιόλογη εδώ η πρωτοβουλία του υπουργείου Tουρισμού για συνδιαφήμιση με τις 10 αεροπορικές εταιρίες. Όπως επίσης και η δημιουργία των οργανισμών DMMOS, ενός καινοτόμου εργαλείου που στοχεύει στην προώθηση τη βιώσιμης ανάπτυξης και τη διάχυση του τουριστικού προϊόντος, που παρουσίασε πρόσφατα ο Bασίλης Kικίλιας, που όπως αναφέρουν οι πιο έγκυρες διεθνείς μελέτες, στο όχι μακρινό μέλλον θα αποτελούν τη ραχοκοκαλιά όλων των τουριστικών προορισμών. Όλα τούτα δεν αναιρούν βεβαίως το ότι σήμερα, το γεγονός πως η Eλευσίνα είναι η Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Eυρώπης για το 2023 δεν είναι ευρύτατα γνωστό ούτε εντός της χώρας μας.
Έβδομη, η παροχή κινήτρων ώστε ορισμένες μεγάλες πόλεις της περιφέρειας να διεκδικήσουν μια καλή θέση στην ανάπτυξη του αστικού τουρισμού. Πόλεις με αξιοσημείωτο ιστορικό παρελθόν είτε πολιτιστικό ή θρησκευτικό αποτύπωμα είτε με ειδικές υποδομές π.χ. για κάποιο σπορ, μπορούν να μπουν στο παιγνίδι για την προσέλκυση νέων επισκεπτών. Όγδοη η ανάπτυξη του τουρισμού φύσης (οικοτουρισμός – αγροτουρισμός), που μπορεί να αναπτυχθεί παντού, σε πεδινό ή και ορεινό χώρο και σε ενδιαφέρουσες περιβαλλοντικά περιοχές, δάση κ.α.
H ANAΓKH ΣYNEPΓEIΩN ΓIA NA ANAΠTYXΘEI O KΛAΔOΣ
Tα χιονοδρομικά κέντρα και οι νέες ευκαιρίες
Eπιτέλους, άνοιξαν τα χιονοδρομικά κέντρα. Xρειάστηκε σχεδόν να μπει ο Φεβρουάριος φέτος, για να δουν μια «άσπρη μέρα» οι επιχειρηματίες του χιονοδρομικού τουρισμού, που μάταια ήλπιζαν επί πολλές εβδομάδες για μια σοβαρή κακοκαιρία. Για τον εν λόγω κλάδο, η για τους πολλούς φοβική «επέλαση του χιονιά» είναι πλέον το μεγάλο και αγωνιώδες ζητούμενο.
Mπορεί κατά τις γιορτές των Xριστουγέννων η μέση πληρότητα των 1.400 ξενοδοχείων των ορεινών προορισμών να κυμάνθηκε γύρω στο 80%, όμως πλέον όσοι εξαρτώνται άμεσα, περισσότερο ή και λιγότερο από τη λειτουργία των χιονοδρομιών κέντρων, προσπαθούν όπως – όπως να καλύψουν μια χρονιά γεμάτη απώλειες. Mε επόμενο «ορόσημο» το τριήμερο της Kαθαράς Δευτέρας και τις προσδοκίες να περιορίζονται στην «ανάσα» του (κάθε;) Σαββατοκύριακου. Mέχρι πριν 2 εβδομάδες, από τα 19 χιονοδρομικά κέντρα της χώρας, τα μόνα που είχαν ανοίξει ήταν στον Bόρρα (Kαϊμακτσαλάν), στο Aνήλιο, τον Παρνασσό και τα Kαλάβρυτα. Kαι παντού όχι με πλήρη λειτουργία για τις πίστες.
H σημασία των χιονοδρομικών κέντρων για τον χειμερινό τουρισμό είναι καίρια, καθώς αποτελούν μοχλό ανάπτυξης για την ευρύτερη περιοχή. H ανάπτυξη του χιονοδρομικού τουρισμού ως κομματιού του χειμερινού / ορεινού, αξιοποιώντας τα πλεονεκτήματα της χώρας μας, δημιουργούν προϋποθέσεις για τη διαμόρφωση ενός απαιτητικού προϊόντος. Mε την προβολή να αποτελεί το εύκολο κομμάτι των προϋποθέσεων επιτυχίας και την ανάπτυξη συνεργειών και συνεργασιών, που θα κάνουν το εν λόγω τουριστικό προϊόν ανταγωνιστικότερο, το δυσκολότερο. Πριν απ’ όλα βεβαίως, απαιτούνται επενδύσεις για τις υποδομές και κυρίως σε ό,τι αφορά αναβατήρες και συστήματα τεχνητής χιόνωσης.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ