«Ομπρέλα προστασίας» για τις επισφάλειες των κόκκινων δανείων
Η επικείμενη ρύθμιση για τη μετατροπή του αναβαλλόμενου φόρου σε φορολογική απαίτηση (tax credit) προβλέπει σειρά φορολογικών κινήτρων για τις τράπεζες που εγγράφουν ζημιές κατά την φάση αναδιάρθρωσης επισφαλών επιχειρηματικών δανείων.
Με τη ρύθμιση, η οποία αναμένεται να κατατεθεί σήμερα στη Βουλή, το Δημόσιο θα εγγυηθεί ότι θα αποδώσει στις τράπεζες (με την μορφή ομολόγων) το μέρος του αναβαλλόμενου φόρου που δεν θα συμψηφισθεί με κέρδη εντός της επόμενης 30ετίας. Με την παροχή της εγγύησης, ο αναβαλλόμενος φόρος αναγνωρίζεται στα εποπτικά κεφάλαια ακόμη και με το αυστηρότερο καθεστώς της συμφωνίας Βασιλεία ΙΙΙ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, εκτός από την μετατροπή του λογιστικά αναγνωρισμένου σήμερα αναβαλλόμενου φόρου σε απαίτηση, η νομοθετική ρύθμιση θα προβλέπει και πρόσθετα φορολογικά κίνητρα για τις τράπεζες. Ειδικότερα, θα δοθεί η δυνατότητα σχηματισμού φορολογικής απαίτησης για τις ζημιές που θα εγγράφουν στο εφεξής, όποτε αναδιαρθρώνουν ή ρυθμίζουν επιχειρηματικά δάνεια.
Φορολογικό μπόνους
Η ρύθμιση είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον νέο μηχανισμό αναδιάρθρωσης μη εξυπηρετούμενων επιχειρηματικών δανείων, τον οποίο το Υπουργείο Ανάπτυξης προτίθεται να φέρει στη Βουλή τον επόμενο μήνα.
Δηλαδή, το φορολογικό μπόνους θα δίνεται μόνο για τις περιπτώσεις αναδιάρθρωσης μη εξυπηρετούμενων επιχειρηματικών δανείων οι οποίες εντάσσονται στο πλαίσιο της ρύθμισης που σχεδιάζει το Υπουργείο Ανάπτυξης σε συνεργασία με το υπουργείο Δικαιοσύνης (σ.σ. απλοποίηση του πτωχευτικού δικαίου και της προπτωχευτικής διαδικασίας), την Τράπεζα της Ελλάδος και τις διοικήσεις των τραπεζών.
Αν μια τράπεζα εγγράψει ζημιά της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ, από την ρύθμιση μη εξυπηρετούμενων δανείων επιχείρησης που θα ενταχθεί στις διατάξεις του υπό κατάρτιση νέου πλαισίου, θα έχει τη δυνατότητα να συμψηφίσει 52 εκατ. ευρώ (σ.σ με φορολογικό συντελεστή 26%) με κέρδη της επόμενης 30ετίας.
Ανάλογη ρύθμιση έχει περάσει ήδη η Ιταλία ενώ στην Ελλάδα η σχετική πρόταση έχει πέσει στο τραπέζι εδώ και μήνες από την PriceWaterhouseCoopers.
Επιπλέον ασφάλεια 2,5 δισ. ευρώ για τα stress tests
Αν η ρύθμιση ψηφισθεί μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου, στις δράσεις μετριασμού των κεφαλαιακών αναγκών η θετική διαφορά (λόγω της μετατροπής του αναβαλλόμενου φόρου σε απαίτηση) θα συνυπολογισθεί.
Mε τα υφιστάμενα δεδομένα, η ΕΚΤ αναγνωρίζει ως εποπτικά κεφάλαια στο stress test το 100% του αναβαλλόμενου φέτος, το 90% το 2015 και το 80% το 2016. Με τη νέα ρύθμιση δεν θα επέλθει απομείωση της τάξης του 10% για το 2015 και 2016. Επομένως προκύπτει θετική διαφορά της τάξης των 2,5 δισ. ευρώ.
Δεν είναι τυχαίο το ότι οι τράπεζες έσπευσαν στο β τρίμηνο να αναγνωρίσουν λογιστικά πρόσθετο αναβαλλόμενο φόρο εν όψει της ψήφισης της ρύθμισης και βεβαίως της άσκησης προσομοίωσης.
Η Alpha Bank αναγνώρισε πρόσθετο αναβαλλόμενο φόρο 422 εκατ. ευρώ στο β΄ τρίμηνο, ανεβάζοντας το συνολικό ποσό στα 3,2 δισ., η Εθνική 994 εκατ. φθάνοντας συνολικά στα 3,4 δισ. (3,58 δισ. σε επίπεδο ομίλου) και η Πειραιώς 200 εκατ., ανεβάζοντας το σύνολο του αναβαλλόμενου φόρου στα 3 δισ.
Αντιθέτως, η Eurobank παρέμεινε στα 3,2 δισ.
Αισιοδοξία τραπεζιτών για διαχειρίσιμες κεφαλαιακές ανάγκες
Το σύνολο των λογιστικοποιημένων φορολογικών απαιτήσεων των τεσσάρων τραπεζών ανέρχεται σε 12,8 δισ. και το πρόσθετο κεφαλαιακό μαξιλάρι εν όψει του stress test διαμορφώνεται με τα υφιστάμενα δεδομένα σε περίπου 2,5 δισ. ευρώ.
Με δεδομένο όμως ότι θα δοθεί δυνατότητα στις τράπεζες να εκπίπτει και η ζημιά από την αναδιάρθρωση μη εξυπηρετούμενων δανείων με βάση τον επικείμενο νόμο Δένδια, το κεφαλαιακό μαξιλάρι μπορεί να διαμορφωθεί σε σημαντικά ανώτερα επίπεδα.
Οι ακραίες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για πρόσθετο κεφαλαιακό μαξιλάρι της τάξης των 7 με 7,5 δισ. ευρώ. Αυτό όμως προυποθέτει ότι οι τράπεζες θα γράψουν ζημιά της τάξης των 28 με 29 δισ. ευρώ από την αναδιάρθρωση επιχειρηματικών δανείων.
Τραπεζικά στελέχη διατυπώνουν την εκτίμηση ότι το πρόσθετο κεφαλαιακό μαξιλάρι θα συμβάλει στο να διατηρηθούν σε διατηρήσιμα επίπεδα οι κεφαλαιακές ανάγκες ακόμη με το ακραία δυσμενές σενάριο της πανευρωπαικής άσκησης προσομοίωσης, καθιστώντας εφικτή την προσφυγή στις αγορές για αυξήσεις κεφαλαίου. Έτσι θα μείνει αλώβητο και το κεφαλαιακό μαξιλάρι ύψους 11 δισ. ευρώ που διατηρεί το ΤΧΣ.