Στην κατάθεση νέας τροπολογίας, για τη ρύθμιση του ζητήματος με τις αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις των τραπεζών, προχώρησε η κυβέρνηση.
Όπως αναφέρεται στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, η υφιστάμενη τροπολογία τροποποιείται στα ακόλουθα σημεία:
Οι τροποποιήσεις που κατατέθηκαν βαδίζουν στην πεπατημένη της αντίστοιχης Πορτογαλικής, πληρώντας τις προδιαγραφές που έθεσε η ΕΒΑ, ώστε το ελληνικό θεσμικό πλαίσιο για το tax credit να ευθυγραμμισθεί με τον ισχύοντα κανόνα.
Έτσι ανοίγει ο δρόμος για πλήρη αναγνώριση των αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων στα εποπτικά κεφάλαια και με καθεστώς Βασιλείας ΙΙΙ που σημαίνει πρόσθετο κεφαλαιακό όφελος της τάξης του 1 με 2 δισ. ευρώ για τις τράπεζες εν όψει του stress test. Όφελος που θα συνυπολογισθεί στα σχέδια κεφαλαιακής ενίσχυσης τα οποία θα υποβάλουν οι εγχώριες τράπεζες.
Η ρύθμιση εισάγει για πρώτη φορά το Group Taxation, τη δυνατότητα, δηλαδή, συμψηφισμού των αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων με κέρδη του ομίλου και όχι της τράπεζας καθώς και των θυγατρικών σε leasing και factoring που προβλέπει το υφιστάμενο καθεστώς.
Ειδικότερα τα βασικά σημεία των τροποποιήσεων (που προσιδιάζουν στο πορτογαλικό μοντέλο) είναι τα εξής:
– Θεσπίζεται η προαιρετική ένταξη των τραπεζών στο ειδικό καθεστώς μετατροπής του αναβαλλόμενου φόρου σε οριστική απαίτηση καθώς και η δυνατότητα απόσυρσης. Και για την ένταξη και για την απόσυρση απαιτείται απόφαση γενικής συνέλευσης η οποία λαμβάνεται μέχρι το τέλος του προηγούμενου έτους εκείνου στο οποίο αφορά.
Αυτό σημαίνει ότι μέχρι το τέλος της φετινής χρονιάς οι εγχώριες τράπεζες θα πρέπει να λάβουν τις σχετικές αποφάσεις ένταξης ώστε να ισχύσουν οι διατάξεις του tax credit από τη χρήση 2015.
Η τράπεζα γνωστοποιεί την απόφαση ένταξης στο ειδικό πλαίσιο στη φορολογική διοίκηση και στην εποπτική αρχή ενώ ειδικά για απόφαση απόσυρσης από τις διατάξεις του πλαισίου απαιτείται προηγούμενη έγκριση από τον επόπτη λόγω της πιθανής επίπτωσης στα εποπτικά κεφάλαια.
– Οι τράπεζες που υπάγονται στη ρύθμιση σχηματίζουν ειδικό αποθεματικό που ισοδυναμεί με το 110% των αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων και προορίζεται για κεφαλαιοποίηση. Ταυτόχρονα με το σχηματισμό ειδικού αποθεματικού εκδίδονται δικαιώματα μετατροπής (conversion rights), που δίνονται δωρεάν στο Δημόσιο.
Πρόκειται για παραστατικούς τίτλους που αντιστοιχούν σε κοινές μετοχές συνολικής αγοραίας αξίας ίσης με το 110% της εισπρακτέας φορολογικής απαίτησης. Τα δικαιώματα μετατροπής είναι διαπραγματεύσιμα και μεταβιβάσιμα. Δικαίωμα πρώτης εξαγοράς έχουν οι μέτοχοι των τραπεζών κατά την αναλογία συμμετοχής τους στο μετοχικό κεφάλαιο. Αν δεν ασκηθεί μπορούν να μεταβιβασθούν από το Δημόσιο σε τρίτους επενδυτές.
– Aν οι τράπεζες κλείνουν οικονομική χρήση με ζημιές σε επίπεδο προ φόρων ή με κέρδη που δεν επαρκούν για τον συμψηφισμό του αναλογούντος αναβαλλόμενου φόρου, θα προχωρούν, υποχρεωτικά, σε αύξηση κεφαλαίου, η οποία θα καλύπτεται από τους κατόχους των conversion rights (Δημόσιο ή ιδιώτες).
Το ύψος της αύξησης δεν θα είναι αντίστοιχο της συνολικής λειτουργικής ζημιάς αλλά θα προσδιορίζεται από το μέρος της ζημιάς που αντιστοιχεί στη συμμετοχή του αναβαλλόμενου φόρου στα ίδια κεφάλαια της τράπεζας.
Δηλαδή, αν μια τράπεζα έχει ίδια κεφάλαια 10 δις ευρώ εκ των οποίων οι αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις είναι τα 3 δις και κλείσει τη χρήση του 2014 με ζημιά 1 δις ευρώ θα προχωρά υποχρεωτικά σε ΑΜΚ 300 εκατ. ευρώ που θα καλύπτεται από το Δημόσιο.
Μικρός ο κίνδυνος για ΑΜΚ στις εγχώριες τράπεζες από το 2015
Το πλαίσιο θέτει δύο δικλείδες προκειμένου να μειωθεί ο κίνδυνος να καταβάλει το Δημόσιο άμεσα μετρητά στις τράπεζες. Πρώτον με τη διαδικασία προαιρετικής ένταξης η ισχύς των διατάξεων ξεκινά από τη χρήση του 2015, όταν και αναμένεται να επιστρέψουν σε κερδοφορία βάσει των εγκεκριμένων πλάνων αναδιάρθρωσης όλες οι συστημικές τράπεζες η οποία θα διατηρηθεί και για τα επόμενα χρόνια.
Επιπρόσθετα η έκδοση δικαιωμάτων μετατροπής μειώνει το δημοσιονομικό κίνδυνο όπως γνωμοδότησε η ΕΚΤ στην περίπτωση της Πορτογαλίας καθώς το Δημόσιο έχει τη δυνατότητα να πουλήσει τους παραστατικούς τίτλους είτε στους μετόχους της τράπεζας είτε σε τρίτους. Αν δεν το κάνει και αποκτήσει τις μετοχές που αναλογούν έχει επίσης τη δυνατότητα να τις μεταβιβάσει σε ιδιώτες.
Όλες οι αλλαγές, θα ισχύσουν από το φορολογικό έτος 2016 και μετά και ανάγονται στο φορολογικό έτος 2015 και μετά. Το ΓΛΚ δεν υπολογίζει το δημοσιονομικό κόστος που θα προκύψει από τη ρύθμιση καθώς, όπως αναφέρει, εξαρτάται από τις μελλοντικές οικονομικές καταστάσεις των επιχειρήσεων, τους μελλοντικούς φορολογικούς συντελεστές αλλά και την πορεία των μετοχών των νομικών προσώπων που θα ενταχθούν στη ρύθμιση.