«Δίχτυ προστασίας» από επιπλέον κυρώσεις, αλλά και υψηλότερες αξιολογήσεις δείχνουν να έχουν οι τράπεζες που δίνουν χρήματα για να κάνουν lobbying ή προσλαμβάνουν δηλαδή πρώην κυβερνητικά ή άλλα στελέχη ρυθμιστικών αρχών, σύμφωνα με έκθεση της ΕΚΤ.
Όπως σημειώνεται στην έκθεση, όσο πιο αυξημένες είναι οι δαπάνες για lobbying, τόσο περισσότερες είναι και οι πιθανότητες ευνοϊκής μεταχείρισης.
Στις ΗΠΑ το lobbying υπόκειται σε αυστηρότατους κανόνες εδώ και πολλά χρόνια, ωστόσο η εικόνα είναι διαφορετική στην Ευρώπη, καθώς οι αρχές μόλις πρόσφατα άρχισαν να αυστηροποιούν τους κανόνες. Εταιρείες που θέλουν να συναντηθούν με αξιωματούχους είναι πλέον υποχρεωμένες να μπουν σε κατάλογο και οι συναντήσεις τους καταχωρούνται.
Η έκθεση της ΕΚΤ, που βασίζεται σε δεδομένα από περίπου 780 αμερικανικές τράπεζες, βρήκε ότι οι τράπεζες που έχουν επιδοθεί σε lobbying, προσέλαβαν πρώην κυβερνητικό ή ρυθμιστικό στέλεχος, ή με τον έναν ή τον άλλο τρόπο είχαν «πάρε δώσε» με στις αρμόδιες αρχές, είναι λιγότερο πιθανό να έρθουν αντιμέτωπες με επιπλέον κυρώσεις στη περίπτωση που τα κεφαλαιακά αποθέματά τους υποχωρήσουν κάτω από το κατώτατο όριο.
Επίσης, τείνουν να έχουν υψηλότερες αξιολογήσεις από την Fitch, που σημαίνει ότι θεωρείται ότι είναι πιθανότερο πως θα λάβουν βοήθεια από τον δημόσιο τομέα στην περίπτωση που κινδυνεύουν με χρεοκοπία, σύμφωνα με την έκθεση.
«Οι αυξημένες δαπάνες για lobbying αυξάνουν την πιθανότητα διακριτικής μεταχείρισης από τις ρυθμιστικές αρχές, όμως ακόμα και οι μικρές δαπάνες μπορεί να αποδειχθούν αποτελεσματικές», αναφέρουν οι συγγραφείς της έκθεσης, Magdalena Ignatowski, Charlotte Werger και Josef Korte για να συμπληρώσουν: «Το lobbying γίνεται πιο αποτελεσματικό αν εμπλέκονται σε αυτό πρώην πολιτικοί».
Ωστόσο, το lobbying, καθώς και άλλες πηγές πολιτικής επιρροής, μπορεί να σταματήσει να είναι αποτελεσματικό όταν μια τράπεζα βρεθεί σε μεγάλη οικονομική δυσκολία και αντιμετωπίζει το ενδεχόμενο κλεισίματος.
Η έκθεση της ΕΚΤ δεν συνυπολογίζει το αδήλωτο ή έμμεσο lobbying, κάτι που σημαίνει ότι η πραγματική επίπτωση του lobbying μπορεί να είναι ακόμα μεγαλύτερη, σημειώνουν οι συγγραφείς και τονίζουν ότι υπάρχουν στοιχεία που καταδεικνύουν ότι οι δαπάνες για τη συγκεκριμένη πρακτική αυξάνονται, με τις τράπεζες να αυξάνουν την ίδια ώρα τη σφαίρα επιρροής τους.