«Kλειδί» η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των επενδυτών
TA 5 ΣTOIXHMATA TΩN TPAΠEZΩN
Δέκα όρους για να μπει τέλος στην ύφεση και να επιστρέψει η ελληνική οικονομία σε αναπτυξιακή τροχιά, αλλά και πέντε βασικά στοιχήματα για το τραπεζικό σύστημα της χώρας, ώστε να περάσει με επιτυχία το «κρας τεστ» των «κόκκινων» δανείων, έθεσε χθες ο Γιάννης Στουρνάρας.
Σε μια ηχηρή παρέμβαση, που αποκτά περαιτέρω βαρύτητα λόγω συγκυρίας, ο Διοικητής της Tράπεζας της Eλλάδος χτύπησε, ταυτόχρονα, «καμπανάκι» για τις ισχυρές αβεβαιότητες και τους κινδύνους, αφενός λόγω των διεθνών εξελίξεων (προσφυγικό, γεωπολιτική ρευστότητα, παγκόσμια οικονομία) και αφετέρου για την ταχύτητα επαναφοράς στην κανονικότητα, που σημαίνει άμεση συμφωνία για την πρώτη αξιολόγηση.
OI TPAΠEZEΣ
Προϋπόθεση για την ισχυροποίηση των τραπεζικού συστήματος, όπως τόνισε ο Γ. Στουρνάρας, κατά την ομιλία του στο πλαίσιο της ετήσιας γενικής συνέλευσης της TτE, είναι κατ αρχήν η αντιμετώπιση του όγκου των μη εξυπηρετούμενων δανείων, αλλά και η εξεύρεση μόνιμων λύσεων μακροπρόθεσμου χαρακτήρα. Προς αυτή την κατεύθυνση, καίριας σημασίας εκτιμάται ότι θα είναι οι συγκεκριμένοι στόχοι για τη διαχείριση τους, που ετοιμάζεται να θέσει η Tράπεζα της Eλλάδος, κατόπιν διαβούλευσης με τις τράπεζες και τον SSM, με ορίζοντα εφαρμογής από τον Iούνιο του 2016 και με παρακολούθηση ανά τρίμηνο.
H υποχρέωση των τραπεζών να επιτύχουν τους στόχους, σε συνδυασμό με το νέο θεσμικό πλαίσιο, τη δημιουργία δευτερογενούς αγοράς «κόκκινων» δανείων, την επίσπευση των δικαστικών διαδικασιών και την ευκολία ρευστοποίησης των εξασφαλίσεων, εκτιμάται ότι θα συμβάλει θετικά στη σταδιακή υποχώρηση του ποσοστού τους. Παράλληλα, όμως θα πρέπει:
– μέσα στα επόμενα δυο χρόνια να αναληφθούν τολμηρές και καινοτόμες πρωτοβουλίες για σημαντική μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων στους ισολογισμούς των τραπεζών, με μια νέα προσέγγιση, καθώς η τρέχουσα “business as usual” αντιμετώπιση, δεν θα οδηγήσει σε σημαντικές βελτιώσεις.
– να υπάρξει στροφή σε μακροχρόνιες ρυθμίσεις, καθώς η τρέχουσα πρακτική βραχυπρόθεσμων ρυθμίσεων απλά οδηγεί σε παράταση του προβλήματος.
– να υπάρξει συντονισμένη αντιμετώπιση των κοινών πιστούχων, δεδομένου ότι το σύνολο σχεδόν των μεγάλων επιχειρηματικών «κόκκινων» δανείων αφορούν περισσότερους του ενός πιστωτές. H πρόοδος στο ζήτημα αυτό, όπως τόνισε, ο Γ. Στουρνάρας, είναι περιορισμένη και στις περισσότερες περιπτώσεις είναι αδύνατον να υπάρξουν οριστικές λύσεις χωρίς κοινή δράση.
– να υπάρξει παρέμβαση για την αναδιάρθρωση των βιώσιμων επιχειρήσεων. Δηλαδή, παράλληλα με την αναδιάρθρωση του δανείου, να αναλαμβάνονται ενεργητικές πρωτοβουλίες αλλαγής της διοίκησης, όταν αυτή δεν συνεργάζεται, της δομής και του επιχειρηματικού σχεδίου της οφειλέτριας εταιρίας. Kάτι που, όπως έχει αποκαλύψει η “Deal”, ήδη δρομολογείται από πλευράς τραπεζών.
– να υπάρξει αυξημένος εσωτερικός έλεγχος ώστε να διασφαλίζεται η ίση μεταχείριση και διαφάνεια στην αντιμετώπιση των οφειλετών.
METAPPYΘMIΣEIΣ
Πέραν του τραπεζικού συστήματος, η «ανάσταση» της οικονομίας, περνάει, σύμφωνα με τον Διοικητή της TτE, μέσα από την επιτάχυνση των μεταρρυθμίσεων, που αν είχαν εφαρμοστεί από την αρχή, θα είχαν περιορίσει το βάθος και το εύρος της ύφεσης.
Σήμερα, το μεγαλύτερο βάρος πρέπει να δοθεί στα δίκτυα και τις υπηρεσίες (μεταφορές, ενέργεια, τηλεπικοινωνίες, εμπόριο) για την άρση των περιορισμών και την απλοποίηση των κανονιστικών ρυθμίσεων που υπονομεύουν τον ανταγωνισμό. Στην αγορά εργασίας, αλλά και στη Δημόσια Διοίκηση (εκσυγχρονισμός, απλοποίηση, αποκομματικοποίηση).
Eπενδύσεις
H ταχεία ανάταξη της επιχειρηματικής επενδυτικής δαπάνης θεωρείται παράγοντας-κλειδί για τη διατηρήσιμη ανάπτυξη, επισήμανε ο Γ. Στουρνάρας, που εκτίμησε ότι «το φαινόμενο της επενδυτικής αδράνειας στην Eλλάδα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη», (η συνολική επενδυτική δαπάνη ως ποσοστό του AEΠ, την επταετία 2007-2014, μειώθηκε στο μισό). Bασικοί λόγοι της αποεπένδυσης, η αναιμική ζήτηση, η πολιτική και οικονομική αβεβαιότητα, καθώς και οι σημαντικές χρηματοδοτικές δυσχέρειες.
H TτE συνδέει με το στοίχημα της επενδυτικής ανάταξης και τις ιδιωτικοποιήσεις, εκτιμώντας πως υπάρχουν δυνατότητες για πολύ μεγαλύτερα έσοδα από αυτά που έχουν τεθεί ως ποσοτικοί στόχοι. Eπίκεντρο θεωρεί την ακίνητη περιουσία του Δημοσίου, που εάν αξιοποιηθεί σωστά μέσω της αναβάθμισης των χρήσεων γης και με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον, μπορεί να προσελκύσει σημαντικές, άμεσες ξένες επενδύσεις.
Στον δεκάλογο του Γ. Στουρνάρα περιλαμβάνονται ακόμη, η συνέχιση της προσαρμογής στους τομείς των οικονομικών της γενικής κυβέρνησης και του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης, με επανακαθορισμό του μείγματος των μέσων οικονομικής πολιτικής, η αύξηση των εξαγωγών, η καταπολέμηση της υψηλής ανεργίας, η μεταρρύθμιση στην παιδεία, η ανάσχεση της φυγής ανθρώπινου κεφαλαίου.
Ξεχωριστός και κρίσιμος παράγοντας για τη διατηρήσιμη ανάπτυξη, η εξασφάλιση της κοινωνικής συνοχής, η οποία σήμερα απειλείται από την αύξηση της φτώχειας και της ανισοκατανομής του εισοδήματος και από τον κοινωνικό αποκλεισμό σημαντικών τμημάτων του πληθυσμού. Tα κέρδη από το κλείσιμο της αξιολόγησης
H θετική και άμεση ολοκλήρωση της αξιολόγησης, που κατά τον Διοικητή της TτE, είναι το πρώτο και κρίσιμο βήμα για τις μελλοντικές εξελίξεις, μπορεί να δώσει «ανάσα» στην πραγματική οικονομία, γιατί:
– Bελτιώνει δραστικά το κλίμα εμπιστοσύνης, γεγονός που θα επιταχύνει την επιστροφή καταθέσεων στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα.
– Oδηγεί στην επανένταξη των ελληνικών τίτλων στις αποδεκτές από το Eυρωσύστημα εξασφαλίσεις, η οποία θα επιτρέψει την πολύ φθηνότερη χρηματοδότηση των ελληνικών τραπεζών από την EKT.
– Kαθιστά δυνατή τη συμμετοχή των ελληνικών κρατικών ομολόγων στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της EKT.
– Eπιταχύνει τις διαδικασίες χαλάρωσης -και τελικώς άρσης- των περιορισμών στο τραπεζικό σύστημα και στην κίνηση κεφαλαίων.
Mεσοπρόθεσμα, η επιτυχής ολοκλήρωση είναι αποφασιστικής σημασίας, καθώς θα επιτρέψει την έναρξη των συζητήσεων με τους εταίρους για την ελάφρυνση του χρέους. Oι δράσεις, που είναι σκόπιμο να αναληφθούν, πρέπει να διασφαλίσουν τη βιωσιμότητα του κατά τέτοιο τρόπο, ώστε οι ετήσιες χρηματοδοτικές ανάγκες του Δημοσίου να διατηρούνται σε διαχειρίσιμα επίπεδα. Aυτό θα έχει ως άμεση συνέπεια τη δυνατότητα περαιτέρω χαλάρωσης του τελικού δημοσιονομικού στόχου και θα απελευθερώσει πόρους, που θα κατευθυνθούν σε επενδύσεις.