Οι ελληνικές τράπεζες έχουν κολλήσει σε ένα «καθαρτήριο κόκκινων δανείων», ενώ την ίδια ώρα ·η κεντρική τράπεζα επεξεργάζεται ένα σχέδιο, που θα τους προσφέρει διέξοδο. Για την έγκρισή του θα πρέπει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να κάνει τα στραβά μάτια.
Αυτά αναφέρει σε άρθρο του το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters, με τον συντάκτη να υπενθυμίζει ότι οι ελληνικές τράπεζες καλούνται να μειώσουν το βάρος των κόκκινων δανείων κατά 37% από τα 88,6 δισ. στα 64,6 δισ. ευρώ έως το 2020. Ακόμη και τότε θα υπερβαίνουν το ένα τρίτο του συνόλου των δανείων.
«Μία παραδοσιακή πώληση μοιάζει με σισύφειο προσπάθεια» τονίζει. Όπως εξηγεί λαμβάνοντας υπόψη τις υπάρχουσες προβλέψεις, οι τράπεζες θα πρέπει να πουλήσουν στο ήμισυ περίπου της ονομαστικής αξίας για να αποφύγουν περαιτέρω απώλειες.
Οι πρόσφατες πωλήσεις έγιναν στα 30 λεπτά του ευρώ. Μία πώληση δανείων αξίας 42 δισ. ευρώ σε αυτή την τιμή, θα σήμαινε απώλειες ύψους 7,8 δισ. ευρώ για τις τράπεζες- ποσό που αντιστοιχεί στο 40% των κεφαλαίων τους.
Η τιτλοποίηση, σημειώνει, μπορεί να βοηθήσει. Η πώληση σε ένα όχημα ειδικού σκοπού θα απέτρεπε τόσο μεγάλες ζημίες. Ωστόσο οι τράπεζες θα πρέπει να βρουν και πάλι επενδυτές για τη χρηματοδότηση του οχήματος.
Ίσως όμως, επισημαίνει ο αρθογράφος, να έχουν στη διάθεσή τους ένα κρυφό όπλο. Ποιο είναι αυτό; Οι αναβαλλόμενοι φόροι ύψους 16 δισ. ευρώ.
Η ιδέα, σύμφωνα με τραπεζίτες, είναι να μεταφέρουν τις απαιτήσεις έναντι της κυβέρνησης σε οχήματα τιτλοποιήσεων μαζί με τα δάνεια, δημιουργώντας έτσι ένα μαξιλάρι, που θα απορροφά τις ζημίες, εάν η πώληση των δανείων αποφέρει λιγότερα από τα προσδοκώμενα.