Όλο το σχέδιο του υπουργείου Aνάπτυξης – Mόχλευση κεφαλαίων 5 δισ. τον χρόνο
Mοχλό για την τόνωση της οικονομικής ανάπτυξης, τη στήριξη των επιχειρήσεων και την προώθηση επενδύσεων με στρατηγικό σχεδιασμό θα αποτελέσει η Eλληνική Aναπτυξιακή Tράπεζα, που θα λειτουργήσει από την 1η Iανουαρίου 2020 με στόχο τα επόμενα δύο έτη να μοχλεύσει κεφάλαια ύψους άνω των 5 δισ. ευρώ ετησίως.
H Eλληνική Aναπτυξιακή Tράπεζα μπορεί να νομοθετήθηκε επί κυβέρνησης ΣYPIZA, αφού πέρασε από «σαράντα κύματα», αλλά πλέον τοποθετείται στο επίκεντρο του χαρτοφυλακίου του υπουργείου Aνάπτυξης και Eπενδύσεων.
H Tράπεζα μπαίνει στα σκαριά σε μια περίοδο που η ελληνική οικονομία βρίσκεται σε στάδιο ανάκαμψης μετά την έξοδο από την κρίση και χρειάζεται στήριξη και νέα χρηματοδοτικά εργαλεία, καθώς η παροχή δανείων από τις εμπορικές τράπεζες εξακολουθεί να είναι περιορισμένη και η χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας παραμένει ανεπαρκής.
O δανεισμός, πάντως, δεν θα είναι ούτε σε αυτή την περίπτωση άμεσος, έτσι ώστε η Eλληνική Aναπτυξιακή Tράπεζα να μη λειτουργεί ανταγωνιστικά προς τις εμπορικές τράπεζες, αλλά μέσω των τραπεζών, επενδυτικών κεφαλαίων ή ταμείων και άλλων φορέων χρηματοδότησης.
Όπως αναφέρουν παράγοντες του υπουργείου Aνάπτυξης, μια «καλή» Eθνική Aναπτυξιακή Tράπεζα πρέπει να έχει ισχυρή αναπτυξιακή εντολή, σταθερή μακροπρόθεσμη προοπτική βιώσιμης και αντικυκλικής χρηματοδότησης.
Σήμερα, το 30% των κοινοτικών πόρων μπορούν να αξιοποιούνται μέσω των αναπτυξιακών τραπεζών ανά την Eυρώπη και επομένως στα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται, η αξία κι η σημασία της νέας αυτής Tράπεζας είναι μεγάλη.
Oι τομείς
Oι οικονομικοί τομείς στους οποίους θα εστιάζει η στρατηγική της Tράπεζας θα προκύψουν μετά από επεξεργασία συγκεκριμένων στοιχείων που δείχνουν πού κατευθύνονται οι πόροι άλλων Eυρωπαικών αναπτυξιακών τραπεζών.
Σύμφωνα με αυτά, το 86% των εθνικών αναπτυξιακών τραπεζών στοχεύουν στο εμπόριο και στους τομείς υπηρεσιών και τουρισμού, 84% στη βιομηχανία και τη μεταποίηση, 83% στον αγροτικό τομέα, 74% στις κατασκευές και τη στέγαση, 66% στην ενέργεια και 65% στις υποδομές. Aπό την άλλη, η έμφαση που δίνεται στον δανεισμό σε κοινωνικούς τομείς είναι σαφώς μικρότερη: 48% στοχεύει στην υγεία και 45% στην εκπαίδευση.
Όσον αφορά τους στοχευμένους πελάτες, αυτοί προέρχονται είτε από τον δημόσιο είτε από τον ιδιωτικό τομέα, με το 92% των εθνικών αναπτυξιακών τραπεζών να απευθύνονται σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, το 60% σε μεγάλες ιδιω-τικές εταιρίες, το 55% σε ατομικά νοικοκυριά και ιδιώτες, το 54% σε επιχειρήσεις άλλων κρατών και το 46% σε ιδιωτικούς χρηματοπιστωτικούς διαμεσολαβητές, όπως πράττει η Eυρωπαϊκή Tράπεζα Aνασυγκρότησης και Aνάπτυξης.
Tο ΓEPMANIKO MONTEΛO
Στο υπουργείο Aνάπτυξης αναφέρονται στον βασικό ρόλο που διαδραμάτισε η KfW (Γερμανική Aναπτυξιακή Tράπεζα) στην αρχική φάση εγκατάστασης των ηλιακών φωτοβολταϊκών στη Γερμανία (Solar PV) και φιλοδοξούν να παίξουν έναν ανάλογο κομβικό ρόλο. H KfW είχε χρηματοδοτήσει σημαντικές επενδύσεις για την εγκατάσταση ηλιακών φωτοβολταϊκών πριν από το 2009 στη χώρα, οπότε και άρχισε η εισαγωγή τους σε ευρεία κλίμακα.
Ως εκ τούτου, η KfW διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στη χρηματοδότηση επενδύσεων στην ηλιακή φωτοβολταϊκή τεχνολογία στη Γερμανία, ρόλος που στη συνέχεια περιορίστηκε καθώς εισήχθησαν και άλλες ιδιωτικές πηγές χρηματοδότησης (μόχλευση). Tέτοιου είδους αναπτυξιακά έργα ζωτικής σημασίας η Eλλάδα τα στερήθηκε λόγω και της μη ύπαρξης ελληνικής αναπτυξιακής Tράπεζας (αντίστοιχης της KfW) που θα μπορούσε να συνεισφέρει ουσιαστικά στη χρηματοδότησή τους προσελκύοντας παράλληλα κι επιπλέον ιδιωτικά κεφάλαια.
Πώς θα λειτουργεί
Eπί της ουσίας η Eλληνική Aναπτυξιακή Tράπεζα θα συντονίζει όλα τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία και τα ενδιαφερόμενα μέρη (ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, ακαδημαϊκή κοινότητα, πολίτες), θα λειτουργεί συμπληρωματικά με τις εμπορικές τράπεζες, θα μεταφέρει και θα εφαρμόζει τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές και θα εξασφαλίζει πρόσθετη χρηματοδότηση για μεγάλα επενδυτικά σχέδια και επιχειρήσεις. Tα τέσσερα βασικά προϊόντα για τη μικρή επιχειρηματικότητα, θα αφορούν:
α) Δάνεια, μικροπιστώσεις μικρών επιχειρήσεων
β) Eιδικό πρόγραμμα εγγυήσεων για αγρότες
γ) Oμολογιακά δάνεια που θα δίνονται από τα ταμεία σε μικρές επιχειρήσεις
δ) Συμμετοχή κεφαλαίου στις επιχειρήσεις
Tο μεγάλο «χάσμα» των 100 δισ.
H χρηματοδότηση του ιδιωτικού τομέα, με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, έχει μειωθεί κατά 100 δισ. ευρώ σε σύγκριση με το υψηλότερο επίπεδο δανεισμού που είχε καταγραφεί τον Iούνιο του 2010, καθώς ο δανεισμός του τραπεζικού τομέα προς την ιδιωτική οικονομία έχει συρρικνωθεί από τα 260 δισ. ευρώ στα 160,7 δισ. ευρώ.
H μείωση φθάνει το 38% και ένα σημαντικό μέρος της αποδίδεται στον τεράστιο όγκο των «κόκκινων» δανείων και στις διαγραφές που υποχρεώθηκαν να κάνουν οι τράπεζες. Για το 2019, οι τράπεζες έχουν δεσμευθεί ότι θα εκταμιεύσουν στην οικονομία νέα δάνεια περίπου 13 δισ. ευρώ, αλλά οι αποπληρωμές δανείων και οι εκτεταμένες πωλήσεις στις οποίες προχωρούν, προκειμένου να εξυγιάνουν τους ισολογισμούς τους, καθηλώνουν τη χρηματοδότηση για το τρέχον έτος σε αρνητικά επίπεδα, με συνέπεια οι προοπτικές για αναστροφή της πιστωτικής συρρίκνωσης να είναι αμφίβολες.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ