«Κλειδί» οι τράπεζες στη στήριξη της οικονομίας

Η μεγάλη πρόκληση του εγχώριου τραπεζικού συστήματος

 

Η παγκόσμια υγειονομική κρίση που ξέσπασε στο πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους βρήκε τις ελληνικές τράπεζες σε φάση ανάκαμψης μετά τη δεκαετή κρίση από την οποία μόλις είχε εξέλθει η χώρα μας. Η μεγάλη πρόκληση του εγχώριου τραπεζικού συστήματος, το τεράστιο μέγεθος των μη εξυπηρετούμενων δανείων μετά από συστηματικές και συντονισμένες ενέργειες της πολιτείας και των τραπεζών με πολλαπλές θεσμικές παρεμβάσεις, βρισκόταν και εξακολουθεί να βρίσκεται υπό έλεγχο με έντονα καθοδική πορεία του σχετικού δείκτη. Οι τράπεζες είχαν πλέον αναλάβει τον ρόλο που έχουν: να χρηματοδοτούν την ελληνική οικονομία.

 

Στο πλαίσιο αυτό το ελληνικό τραπεζικό σύστημα ήταν σε θέση να αντιδράσει άμεσα στις μεγάλες οικονομικές προκλήσεις που δημιούργησε η πρωτοφανής υγειονομική κρίση για την σύγχρονη παγκόσμια ιστορία.

 

Αντέδρασαν με άμεσα μέτρα – σε συντονισμό πάντα με τις αποφάσεις της πολιτείας – στην προστασία των πελατών και εργαζομένων τους, εκμεταλλευόμενες και τη δυνατότητα τηλεργασίας που είχαν αποκτήσει λόγω του προχωρημένου σταδίου ψηφιακής μετάπτωσης που βρισκόντουσαν. Ταυτόχρονα στήριξαν άμεσα με συγκεκριμένα μέτρα και δράσεις την πελατείας τους, επιχειρηματίες και νοικοκυριά.

 

Η ακτινογραφία των ενεργειών των τραπεζών που δραστηριοποιούνται στην χώρα μας, ελληνικών και ξένων, προς την κατεύθυνση στήριξης της ελληνικής οικονομίας αλλά και οι εκτιμήσεις για το περιβάλλον που διαμορφώνεται, αποτυπώνονται στις απόψεις επιτελικών στελεχών που μίλησαν στο ΑΠΕ/ΜΠΕ, στο πλαίσιο της ειδικής διαδικτυακής έκδοσης για το RESTART της ελληνικής οικονομίας. (https://www.amna.gr/special-edition)

 

Διαβάζοντας τις θέσεις τους, το συμπέρασμα που προκύπτει είναι η δεδομένη βούληση να στηρίξουν την ελληνική οικονομία με κάθε μέσο και να προσφέρουν στους πελάτες που επλήγησαν κάθε δυνατόν μέσο για να ορθοποδήσουν το συντομότερο δυνατόν. Σε πνεύμα συνεργασίας και με την εμπειρία που αποκόμισαν από την δεκαετή κρίση, το σύνολο των εργαζομένων του εγχώριου τραπεζικού συστήματος -από τις διοικήσεις μέχρι και τους ταμίες-βρίσκονται στην πρώτη γραμμή μάχης για να στηρίξουν την ελληνική οικονομία, όπως χαρακτηριστικά μας είπε διοικητικό στέλεχος συστημικής τράπεζας.

 

Ακολουθούν οι απόψεις των στελεχών (η σειρά για τις συστημικές τράπεζες είναι με βάση το ενεργητικό τους στην Ελλάδα στις 31/12/2019).

 

Τράπεζα Πειραιώς – Ελένη Βρεττού, ανώτερη γενική διευθύντρια, επικεφαλής του Corporate και Investment Banking

 

Μετά από μια δεκαετή κρίση χρέους και τη σταδιακή επαναφορά σε μια επιχειρηματική, δημοσιονομική και οικονομική κανονικότητα που ξεκίνησε το 2019, η Ελλάδα βρέθηκε στις αρχές του 2020 αντιμέτωπη με την πανδημία COVID-19 που πυροδότησε μια οικονομική κρίση με πρωτόγνωρα χαρακτηριστικά και απρόβλεπτες επιπτώσεις. Σε αντίθεση με την προηγούμενη κρίση, αυτή τη φορά τα προβλήματα ήταν σε παγκόσμιο επίπεδο, κάτι που σήμαινε ότι βασικές πηγές παραγωγής πλούτου για τη χώρα, όπως ο τουρισμός, επλήγησαν σημαντικά.

 

Οι ελληνικές τράπεζες μπορούν να συμβάλλουν ώστε να ξεπεραστεί όσο το δυνατόν γρηγορότερα και λιγότερο επώδυνα η κρίση για την εγχώρια οικονομία καθώς είναι υγιείς και ικανές να χρηματοδοτήσουν τις επιχειρήσεις και να υποστηρίξουν τους πελάτες τους.

 

Οι προκλήσεις που είχαν και έχουν να αντιμετωπίσουν είναι:

 

-η διασφάλιση της υγείας του προσωπικού και των πελατών μέσω του τρόπου της λειτουργίας όσο και των σχέσεων με τους συναλλασσόμενους,

 

-η χρηματοοικονομική κατάσταση των πελατών και οι προοπτικές μεσοπρόθεσμης βιωσιμότητας όσων έχουν πληγεί, καθώς και η υποστήριξη όσων είναι σε τροχιά ανάπτυξης, με ιδιαίτερη προσοχή στους εξωστρεφείς κλάδους,

 

-το κανονιστικό σκέλος, αλλά και η βελτίωση της ελκυστικότητας των ελληνικών τραπεζών ως αντικείμενο επένδυσης.

 

Αναφορικά με την πρώτη πρόκληση, θα ήθελα να σταθώ στην επιτάχυνση των αλλαγών που επέφερε η πανδημία στον τρόπο λειτουργίας των τραπεζών, τόσο σε σχέση με το εσωτερικό και τους εργαζόμενους, όσο και με το εξωτερικό περιβάλλον και τους συναλλασσόμενους.

 

Η τηλεργασία για μεγάλο χρονικό διάστημα έγινε καθημερινότητα και μάλιστα χωρίς καμία έκπτωση στο αποτέλεσμα. Η Τράπεζα Πειραιώς επέδειξε ετοιμότητα σε όρους προετοιμασίας συστημάτων πληροφορικής, επικοινωνιών και εξοπλισμού, και από την πρώτη στιγμή του lockdown, απασχόλησε ποσοστό της τάξης του 70% του προσωπικού της σε τηλεργασία, βαθμό ετοιμότητας που επανέφερε μετά την αύξηση των κρουσμάτων κατά τους θερινούς μήνες.

 

Εξίσου αξιοσημείωτη είναι η ταχύτητα ανάπτυξης νέων ηλεκτρονικών εφαρμογών αλλά και η προσαρμοστικότητα που επέδειξαν οι πελάτες της Τράπεζας στην υιοθέτηση και τη λειτουργία δομών ψηφιακών συναλλαγών.

 

Δεύτερη πρόκληση ήταν και είναι η υποστήριξη του πελατολογίου μας. Η Τράπεζα Πειραιώς, διατήρησε τον πρωταγωνιστικό της ρόλο και σε αυτή την κρίσιμη καμπή της ελληνικής οικονομίας, εγκρίνοντας αιτήματα αναστολής δόσεων κεφαλαίου ενήμερων δανείων συνολικού υπολοίπου άνω των 4 δισ.ευρώ, ενώ προχώρησε σε επιχειρηματικές χορηγήσεις, στο πλαίσιο των προγραμμάτων ενισχύσεων, άνω του 1,5 δισ.ευρώ.

 

Συνολικά, οι νέες εκταμιεύσεις δανείων από την Τράπεζα Πειραιώς κατά το πρώτο κρίσιμο εξάμηνο του 2020, ξεπέρασαν τα 3,5 δισ.ευρώ, καλύπτοντας την αυξημένη ζήτηση πιστώσεων.

 

Προκειμένου να στηρίξει τους πελάτες της, η Τράπεζα συμμετέχει ενεργά στην υλοποίηση των χρηματοδοτικών προγραμμάτων του Ελληνικού Δημοσίου, τόσο μέσω της παροχής εγγύησης, όσο και επιδοτήσεων επιτοκίου και μάλιστα διατηρεί την ηγετική θέση στα προγράμματα αυτά, όχι μόνο στα ποσά των αιτήσεων αλλά και στην ταχύτητα των εκταμιεύσεων.

 

Στο πλαίσιο του υποπρογράμματος της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας “Εγγυοδοτικό Ταμείο για το Covid-19” με σκοπό τη διευκόλυνση των ΜΜΕ και Μεγάλων Επιχειρήσεων με κεφάλαιο κίνησης, η Τράπεζα Πειραιώς έχει διαθέσει συνολικό ποσό ύψους 1 δισ. από σύνολο 3,6 δισ. ευρώ της αγοράς.

 

Επίσης, στο πρόγραμμα που χρηματοδοτείται από το υπουργείο Ανάπτυξης για διετή επιδότηση επιτοκίου σε νέες χρηματοδοτήσεις προς πληγείσες μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις από τα μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας, η Τράπεζα συμμετέχει με 3,2 χιλιάδες εγκεκριμένα αιτήματα συνολικού ύψους δανείων 0,4 δισ. ευρώ επί συνόλου 1,4 δισ. ευρώ για την ελληνική αγορά.

 

Πέρα από τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες ενισχύθηκαν σημαντικά, περίπου 1 δισ. ευρώ κατευθύνθηκε σε μεγάλες επιχειρήσεις της χώρας, με την Τράπεζα να παρέχει σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα σε αυτές και όρια ασφαλείας αντιστοίχου ύψους.

 

Ηδη, κοιτάζουμε την επόμενη ημέρα για τη χώρα, την κοινωνία και τις τράπεζες, κατά την οποία η έμφαση θα δοθεί στις υπεύθυνες και βιώσιμες χρηματοδοτήσεις. Η Τράπεζα Πειραιώς είναι η πρώτη τράπεζα στην Ελλάδα που εντάσσει κριτήρια περιβαλλοντικά, κοινωνικά και εταιρικής διακυβέρνησης, γνωστά ως κριτήρια ESG, σε όλο και μεγαλύτερο φάσμα των δραστηριοτήτων και των προϊόντων που προσφέρει, προωθώντας έτσι την έννοια της Βιώσιμης Τραπεζικής που έχει ως στόχο τη μετάβαση σε μια βιώσιμη οικονομία, η οποία θα σέβεται το περιβάλλον και θα ευνοεί την ευημερία της κοινωνίας.

 

Πρόσφατο παράδειγμα χρηματοδότησης με κριτήρια ESG, είναι αυτό της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ που αφορά επενδύσεις της εταιρείας στην Ελλάδα ύψους 150 εκατ. ευρώ, σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, συνολικής ισχύος άνω των 120 MW.

 

Στόχος μας είναι τα κριτήρια να ενταχθούν σε όλο και περισσότερες χρηματοδοτήσεις που εμπίπτουν σε αυτό το πλαίσιο, ανεξαρτήτως μεγέθους εταιρείας και σε κλάδους πέρα από τον τομέα της ενέργειας.

 

Αναφορικά με το κανονιστικό σκέλος, οι εποπτικές αρχές εφαρμόζουν σειρά μέτρων χαλάρωσης απαιτήσεων και δεικτών, καθώς η κρίση δεν είναι ελληνική, αλλά παγκόσμια, παρέχοντας ειδικά στις ελληνικές τράπεζες τον αναγκαίο ωφέλιμο χρόνο ώστε να προωθήσουν ασκήσεις περαιτέρω βελτίωσης των ισολογισμών τους.

 

Οι ελληνικές τράπεζες, έχοντας αντιμετωπίσει την πρώτη φάση συνεπειών και ανταποκριθεί στις πρωτοφανείς συνθήκες που επέβαλε η πανδημία COVID-19 και το lockdown, αναμένεται να συνεχίσουν να διαχειρίζονται αποτελεσματικά τις προκλήσεις, προκειμένου το 2021 να αποτελέσει έτος επανεκκίνησης της οικονομίας, αξιοποιώντας όλα τα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία.

 

Σε αυτό το πλαίσιο, η Τράπεζα Πειραιώς που αποτελεί τον κεντρικό πυλώνα της εμπορικής τραπεζικής δραστηριότητας στην Ελλάδα, και έχοντας πλήρη συνείδηση του ρόλου της, δεσμεύεται στην ενίσχυση επενδύσεων που είναι προσανατολισμένες στην αύξηση της παραγωγικότητας, στην αειφόρο ανάπτυξη και στον ψηφιακό μετασχηματισμό και στη στήριξη των επιχειρήσεων που στη κρίσιμη αυτή περίοδο για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας προάγουν τον εξωστρεφή χαρακτήρα της, παρέχουν υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας, συμβάλλουν στην αύξηση των θέσεων απασχόλησης, και ενισχύουν την ανάπτυξη καινοτόμων δραστηριοτήτων

 

Εθνική Τράπεζα – Βασίλης Καραμούζης, γενικός διευθυντής Εταιρικής και Επενδυτικής Τραπεζικής

 

H Εθνική Τράπεζα κατά τη μακρά ιστορία της έχει κληθεί να στηρίξει διαχρονικά, υπό αντίξοες πολλές φορές συνθήκες, την Εθνική Οικονομία με γνώμονα την ανάπτυξη του τόπου και την ευημερία. Από το 1841 μέχρι σήμερα, η Εθνική Τράπεζα ήταν κοντά στους πολίτες της χώρας μας αποτελώντας για πάνω από τρεις γενιές την Τράπεζα πρώτης επιλογής για ένα μεγάλο μέρος τόσο των Ελλήνων όσο και των ελληνικών επιχειρήσεων.

 

Ειδικότερα τα τελευταία χρόνια η Εθνική Τράπεζα, όπως άλλωστε και οι λοιπές εγχώριες Τράπεζες, έχει κληθεί να συνδράμει στην προσπάθεια ανοικοδόμησης της Εθνικής Οικονομίας με ό,τι μέσα διαθέτει. Η στήριξη των συνεπών επιχειρήσεων και νοικοκυριών από το ξεκίνημα της χρηματοπιστωτικής κρίσης μέχρι σήμερα αλλά και η προσπάθεια παροχής βοήθειας στους δανειολήπτες οι οποίοι αντιμετωπίζουν δυσκολίες μέσα από το ανθρώπινο πρόσωπο της Τράπεζάς μας είναι βασικοί στρατηγικοί άξονες πάνω στους οποίους πορευόμαστε.

 

Η εν λόγω στάση μας παραμένει αμετάβλητη και μετά το ξέσπασμα της υγειονομικής κρίσης, παρότι η πανδημία του κορονοϊού άλλαξε τα δεδομένα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, όχι μόνο για τις Τράπεζες αλλά για ολόκληρη την Ελληνική και Παγκόσμια Οικονομία. Οι Τράπεζες κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν την ανάγκη παροχής ρευστότητας και εν γένει στήριξης της πελατείας τους καθώς και την αδιάληπτη παροχή όλων των υπηρεσιών σε συνθήκες πρωτόγνωρες, έχοντας παράλληλα ως κύριο μέλημα την προστασία της υγείας των πελατών και υπαλλήλων τους. Στο εν λόγω πλαίσιο θεωρώ ότι η Εθνική Τράπεζα αλλά και εν γένει ο Τραπεζικός κλάδος αντέδρασε έγκαιρα και αποτελεσματικά.

 

Πιο συγκεκριμένα στην Εθνική Τράπεζα προχωρήσαμε μέσα σε αυτό το πρωτοφανές περιβάλλον στις εξής δράσεις:

 

Προσαρμόσαμε τις διαδικασίες της Τράπεζας στη λειτουργία “απομακρυσμένης πρόσβασης” για τους πελάτες αλλά και τους υπαλλήλους μας. Πρακτικά μέσα σε λίγες εβδομάδας, δημιουργήσαμε ένα νέο και πιο αποτελεσματικό για τους πελάτες μας λειτουργικό μοντέλο.

 

Απλοποιήσαμε τις διαδικασίες μας ώστε να ελαχιστοποιηθεί ο χρόνος επεξεργασίας των αιτημάτων χρηματοδότησης και προσφέραμε νέες ψηφιακές υπηρεσίες, όπως για παράδειγμα τη δυνατότητα αποπληρωμής και αιτήματος εκταμίευσης επιχειρηματικού δανείου ή ανοίγματος λογαριασμού για τα φυσικά πρόσωπα ηλεκτρονικά. Οι δράσεις στον τομέα των ψηφιακών υπηρεσιών είχαν ως αποτέλεσμα την αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών (ενδεικτικά: Συναλλαγές ebanking +32%, 160χιλ digital onboardings μέσω κινητού τηλεφώνου) ενώ οι ενεργοί χρήστες ψηφιακών καναλιών αυξήθηκαν κατά 26% και σήμερα ανέρχονται σε 2,7 εκατομμύρια.

 

Επιπλέον, αναδείξαμε την ανάγκη ιδιαίτερης στήριξης των πελατών που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις ηλεκτρονικές πληρωμές και τις ψηφιακές συναλλαγές και υιοθετήσαμε μία σειρά ενεργειών για να τους βοηθήσουμε να πλοηγηθούν στη νέα πραγματικότητα (πρόγραμμα “Μάθε με την Εθνική”) ώστε να είναι σε θέση να πραγματοποιούν συναλλαγές, μέσω internet ή mobile banking

 

Στο κομμάτι των χρηματοδοτήσεων, δώσαμε τη δυνατότητα μετάθεσης όλων των δόσεων του 2020 που ήταν πληρωτέες μετά το ξέσπασμα της υγειονομικής κρίσης. Στο εν λόγω πλαίσιο έχουμε ήδη μεταθέσει την αποπληρωμή δόσεων για 1,5 δις.ευρώ στεγαστικά, ποσό που αναλογεί στη στήριξη 28.000 πελατών καθώς και δόσεις 2 δισ.ευρώ επιχειρηματικών δανείων που αντιστοιχούν σε 1.800 πελάτες.

 

Ανανεώσαμε όλα τα όρια χρηματοδοτήσεων με λήξη εντός του πρώτου εξαμήνου με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις, για επιχειρήσεις που ήταν συνεπείς στις υποχρεώσεις τους μέχρι την εμφάνιση της πανδημίας στη χώρα μας.

 

Δημιουργήσαμε το Πρόγραμμα “Εγγύηση για το Μέλλον” σε συνεργασία με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα. Μέσω του προγράμματος αναμένεται να διοχετευθούν χρηματοδοτήσεις από την Εθνική Τράπεζα ύψους άνω του 1,5 δισ. ευρώ σε επιχειρήσεις όλων των μεγεθών, στην πλειονότητά τους χωρίς εξασφαλίσεις από τους πελάτες. Εκμεταλλευόμενοι τη μακρά εμπειρία του ανθρώπινου δυναμικού μας αλλά και τις εξειδικευμένες διαδικασίες που αναπτύξαμε, ήδη έχουμε εκταμιεύσει πάνω από 600 εκατ.ευρώ μέσα σε λίγες εβδομάδες από την έναρξη του Προγράμματος. Παράλληλα συνεχίζουμε να συμμετέχουμε ενεργά στα λοιπά χρηματοδοτικά προγράμματα της ΕΑΤ (Προγράμματα ΤΕΠΙΧ ) και λοιπών οργανισμών (EIB, EIF), προσφέροντας όλες τις λύσεις και υπηρεσίες που θα μπορούσε να χρειαστεί μια επιχείρηση με προνομιακούς όρους.

 

Συμμετέχουμε ενεργά σε όλα προγράμματα στήριξης των δανειοληπτών όπως το πρόγραμμα Γέφυρα που αφορά δάνεια με προσημείωση α΄ κατοικίας καθώς και τα λοιπά προγράμματα επιδότησης τόκων επιχειρηματικών δανείων ΜΜΕ.

 

Παρά τις ενέργειες που έχουν ήδη δρομολογηθεί, η μη προβλέψιμη φύση της τρέχουσας κρίσης αλλά και η σφοδρότητα των οικονομικών συνεπειών της, ειδικά σε συγκεκριμένους κλάδους (όπως ο Τουρισμός και οι Μεταφορές) αλλά και κατηγορίες πελατών μας (όπως οι δανειολήπτες που είχαν ρυθμίσει δάνεια στο παρελθόν), απαιτούν τη διαρκή εξέλιξη των λύσεων και υπηρεσιών που προσφέρουμε. Για όλους εμάς στην Εθνική Τράπεζα αυτό αποτελεί περισσότερο μια υποχρέωση για να έρθουμε ακόμη πιο κοντά στους πελάτες μας και τις ανάγκες τους, παρά μια πρόκληση που μας τρομάζει.

 

Επιπλέον, είναι σημαντικό να τονίσω ότι εκτός από τις ενέργειες που σχετίζονται άμεσα με την αντιμετώπιση της πανδημίας, η Εθνική Τράπεζα εκμεταλλευόμενη την ισχυρή θέση της σε ρευστότητα και κεφαλαιακή επάρκεια αλλά και το εκτενές πρόγραμμα μετασχηματισμού της, συνεχίζει να υλοποιεί ένα πλέγμα λοιπών δράσεων με στρατηγικό στόχο την περαιτέρω αύξηση σε όλο το φάσμα των εργασιών με πελάτες Εταιρικής Τραπεζικής.

 

Στο πλαίσιο αυτό, αναμένεται μεταξύ άλλων μια σημαντική αύξηση των επιχειρηματικών χρηματοδοτήσεων από την Εθνική Τράπεζα (η εκτίμησή μας είναι ότι οι εκταμιεύσεις θα ξεπεράσουν τα επόμενα τρία έτη τα € 10 δις παρά την τρέχουσα συγκυρία) μέσω συμμετοχής της σε μεγάλα έργα υποδομών, την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου ενέργειας και “πράσινων υποδομών” αλλά και της μακροπρόθεσμης στρατηγικής της για την απρόσκοπτη παροχή ρευστότητας προς τις ΜΜΕ που συνεχίζουν να επενδύουν στην ανταγωνιστικότητα, την καινοτομία και την εξωστρέφεια.

 

Alpha Bank – Τηλέμαχος Γεωργάκης, διευθυντής Εμπορικής Τραπεζικής

Το 2020 ξεκίνησε σε κλίμα αισιοδοξίας για την Ελλάδα και το ελληνικό τραπεζικό σύστημα. Έχοντας εισέλθει σε σταθερή τροχιά ανάπτυξης, με την ανεργία να αποκλιμακώνεται και το επενδυτικό ενδιαφέρον να μετουσιώνεται σταδιακά σε επενδύσεις, κανείς δεν θα μπορούσε να προδικάσει πως από τον Μάρτιο και μετά θα είχαμε να αντιμετωπίσουμε μία πρωτοφανή, για τα παγκόσμια δεδομένα, υγειονομική και οικονομική κρίση.

 

Οι τράπεζες βρέθηκαν και πάλι στο επίκεντρο, καθώς η διασφάλιση της δικής τους ομαλής λειτουργίας συνιστά προϋπόθεση για την ομαλή συνέχιση της κοινωνικής και οικονομικής ζωής. Παρά τις ιδιαίτερα δυσμενείς συνθήκες που προκάλεσε η πανδημία σε όλα τα “μέτωπα”, τόσο η Alpha Bank όσο και, συνολικά, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα ανταποκρίθηκε με επιτυχία σε μία σειρά πρωτόγνωρων προκλήσεων.

 

Με προσαρμοστικότητα απέναντι στις προκλήσεις

 

Η Alpha Bank ανταποκρίθηκε άμεσα στα νέα δεδομένα και απέδειξε, για μία ακόμη φορά στη μακρόχρονη ιστορία της, ότι διαθέτει γρήγορα αντανακλαστικά και την διοικητική και λειτουργική επάρκεια για αλλαγή. Πετύχαμε, έτσι, πολλά που πριν από την έναρξη της πανδημίας κάποιοι θα τα θεωρούσαν ακατόρθωτα.

 

Η παροχή ασφαλών συνθηκών εργασίας και τραπεζικής εξυπηρέτησης στο πρώτο κύμα της πανδημίας, η περαιτέρω επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού που βρίσκεται στον πυρήνα των προτεραιοτήτων της Αlpha Bank εδώ και χρόνια αλλά και η άμεση στήριξη των πληγέντων από την πανδημία ήταν από τις πρώτες προκλήσεις τις οποίες η Τράπεζα αντιμετώπισε αποτελεσματικά – με τη δέσμευση και τον επαγγελματισμό Διοίκησης και Εργαζομένων.

 

Είναι ενδεικτικό ότι στην Alpha Bank επιτύχαμε ποσοστά τηλεργασίας έως και 90% στις κεντρικές υπηρεσίες κατά τη διάρκεια του Απριλίου 2020. Παράλληλα από την πρώτη στιγμή συνεχίσαμε να εξυπηρετούμε απρόσκοπτα τους Πελάτες μας μέσα από το Δίκτυο Καταστημάτων, όπου εφαρμόζονται αυστηρά όλα τα μέτρα υγειονομικής προστασίας, δίνονται βεβαίως έμφαση και στην ταχύτητα και ασφάλεια που παρέχουν τα ψηφιακά μας κανάλια (ΑΤΜ, web και mobile banking). Όπως έχει χαρακτηριστικά αναφέρει ο CEO της Alpha Bank, Β. Ψάλτης, “ό, τι μπορούσε να μεταφερθεί online, μεταφέρθηκε online” και μάλιστα μέσα σε λίγες μόνο ημέρες.

 

Σταθερός αρωγός της ελληνικής οικονομίας

 

Η Alpha Bank πρωτοστατεί στη στήριξη της ελληνικής επιχειρηματικότητας και εν μέσω της πανδημίας. Καταλάβαμε την πρώτη θέση μεταξύ των ελληνικών τραπεζών ως προς τη διαχείριση των ευρωπαϊκών κονδυλίων που διατέθηκαν μέσω της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας για δάνεια με επιδότηση επιτοκίου, ενώ πρώτοι ανακοινώσαμε μέτρα άμεσης στήριξης των ελληνικών επιχειρήσεων και ιδιωτών που επλήγησαν από την πανδημία, με την αναστολή καταβολής κεφαλαίων για τους ενήμερους Πελάτες.

 

Για τους Εταιρικούς μας Πελάτες η κίνηση αυτή γνωρίζαμε ότι ήταν απαραίτητη, αλλά όχι επαρκής, αφού η κρίση θα είχε άμεσο αντίκτυπο στη ρευστότητά τους. Ξεκινήσαμε άμεσα την καταγραφή των ταμειακών αναγκών, σχεδιάσαμε τον τρόπο κάλυψής τους και με γρήγορες και συντονισμένες ενέργειες, προχωρήσαμε έως σήμερα σε νέες εκταμιεύσεις άνω των Ευρώ 3 δισ., ποσό που αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά έως το τέλος του 2020, με την ολοκλήρωση των προγραμμάτων που προωθούνται σε συνεργασία με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα και Ευρωπαϊκούς φορείς.

 

Σε χρόνο ρεκόρ

 

Βασική πρόκληση σε επίπεδο έγκρισης χρηματοδοτήσεων ήταν ο χρόνος. Από την αρχή της κρίσης συνειδητοποιήσαμε τον τεράστιο όγκο πιστοδοτικών αιτημάτων, που έπρεπε να ικανοποιηθούν σε ελάχιστο χρονικό διάστημα. Σύμφωνα με τις αρχικές εκτιμήσεις μας (που επιβεβαιώθηκαν πλήρως), σε διάστημα έξι μηνών θα έπρεπε να εξεταστούν αιτήματα Πελατών που, σε κανονικές συνθήκες, ικανοποιούνται σε διάστημα άνω των δύο ετών.

 

Αναγνωρίζοντας εγκαίρως τα νέα δεδομένα, αναπροσαρμόσαμε τις εσωτερικές διαδικασίες και δομές και επανεξετάσαμε συνολικά, όπου ήταν αναγκαίο, τον τρόπο λειτουργίας μας, καταφέρνοντας να ανταποκριθούμε σε αυτή την πρόκληση, διασφαλίζοντας την αναγκαία ρευστότητα για τις επιχειρήσεις και, συνολικά, την Ελληνική Οικονομία.

 

Καθώς το τοπίο των εξελίξεων στο μέτωπο της πανδημίας παραμένει ακόμη θολό, άπαντες συμφωνούν ότι νέες προκλήσεις βρίσκονται μπροστά μας. Στην Alpha Bank θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε την υγιή ελληνική επιχειρηματικότητα και τα νοικοκυριά, πρωταγωνιστώντας στην προσπάθεια επανεκκίνησης της οικονομίας στη βάση ενός νέου παραγωγικού και βιώσιμο μοντέλου ανάπτυξης για την Ελλάδα.

 

Εurobank – Παναγιώτης Λυμπερόπουλος, αναπληρωτής γενικός διευθυντής, επικεφαλής Large Corporate & Loan Syndications

 

Η παγκόσμια οικονομία δοκιμάζεται εξαιτίας της πανδημίας, σε συνθήκες χαμηλής ορατότητας, καθώς παραμένει η αβεβαιότητα για την εξέλιξη της υγειονομικής κρίσης τους επόμενους μήνες. Όπως όλες οι οικονομίες, έτσι και η ελληνική, αντιμετωπίζει προκλήσεις καθώς η πανδημία ανέκοψε την αναπτυξιακή τροχιά στην οποία είχαμε εισέλθει τα τελευταία χρόνια μετά από μια μακρά περίοδο ύφεσης.

 

Τους τελευταίους μήνες, ως όφειλαν, οι ελληνικές τράπεζες στήριξαν τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά, διαθέτοντας επαρκή ρευστότητα και αξιοποιώντας την εμπειρία που αποκόμισαν στη διαχείριση κρίσεων κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας.

 

Στην Eurobank κινηθήκαμε σε δύο επίπεδα: Την απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των πελατών μας σε συνθήκες ασφάλειας για τους εργαζομένους μας και την οικονομική στήριξη των ελληνικών επιχειρήσεων και νοικοκυριών.

 

Η Eurobank είναι από τις πρώτες εταιρείες που πέτυχε σε ελάχιστο χρόνο τόσο υψηλά ποσοστά τηλεργασίας και προσαρμόστηκε άμεσα στα νέα δεδομένα, αξιοποιώντας την υψηλή ψηφιακή ετοιμότητα του Ομίλου και συνεχίστηκε, με ασφάλεια για τους εργαζομένους και τους πελάτες μας, η απρόσκοπτη εξυπηρέτηση χρησιμοποιώντας σε μεγαλύτερο ποσοστό τις ψηφιακές τεχνολογίες. Η εμπειρία των τελευταίων μηνών, έφερε με κάποιο τρόπο το μέλλον στο παρόν καταδεικνύοντας την ανάγκη για ακόμη μεγαλύτερη επιτάχυνση της μετάβασης στην ψηφιακή εποχή, που είναι, ούτως ή άλλως, κορυφαία προτεραιότητα για τον Όμιλό μας.

 

Στο δεύτερο πεδίο, η Τράπεζα παρέχει σημαντικές διευκολύνσεις στους πελάτες της, νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Διαθέσαμε, άμεσα, ρευστότητα σε όλες τις υγιείς επιχειρήσεις που, είτε είχαν προνοήσει να έχουν αδιάθετες εγκεκριμένες γραμμές χρηματοδότησης, είτε χρειάστηκαν νέες. Όπου απαιτήθηκε, εγκρίθηκαν πολύ γρήγορα έκτακτες γραμμές, σημαντικού ύψους, σε επιχειρήσεις που είχαν ανάγκη για ρευστότητα προκειμένου να διαχειριστούν το lockdown που επιβλήθηκε παγκοσμίως αλλά και τις προσωρινές δυσκολίες πρόσβασης στις διεθνείς αγορές χρέους, προσφέροντάς τους χρηματοδότηση – γέφυρα.

 

Παράλληλα, προχωρήσαμε στην αναστολή αποπληρωμής δανείων έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 για επιχειρήσεις και νοικοκυριά. Ειδικά στον τουρισμό, που πλήττεται σφοδρά φέτος, επιβεβαιώσαμε στην πράξη ότι είμαστε η Τράπεζα του Τουρισμού, ενεργοποιώντας γενναίο πακέτο μέτρων ύψους 750 εκατ. ευρώ για τον ξενοδοχειακό κλάδο. Στόχος μας είναι επιχειρήσεις με υγιή οικονομικά στοιχεία να διευκολυνθούν σε επίπεδο ρευστότητας και να “κερδίσουν” πολύτιμο χρόνο σε μια πραγματικά δύσκολη στιγμή για τη βιωσιμότητά τους.

 

Είναι χαρακτηριστικό ότι ήδη στο πρώτο εξάμηνο του 2020, οι χρηματοδοτήσεις προς ενήμερες επιχειρήσεις αυξήθηκαν κατά 1 δισ.ευρώ. Στηρίζουμε τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα, εμβληματικά για τη χώρα και την ελληνική οικονομία, όπως είναι τα projects στο Ελληνικό και η Ηλεκτρική Διασύνδεση Κρήτης του ΑΔΜΗΕ δεσμεύοντας, συνολικά, 1,3 δισ. ευρώ.

 

Πρωταγωνιστούμε στην αγορά εταιρικών ομόλογων και συμβάλλαμε έμπρακτα στο άνοιγμα της αγοράς μετά τη λήξη του lockdown. Σε αυτή την περίοδο και συγκεκριμένα μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου αντλήθηκαν, συνολικά, κεφάλαια € 1,070 δισ., για επενδύσεις στο Ελληνικό (Lamda Development) όπου η Eurobank είχε τους ρόλους του Συμβούλου Έκδοσης και του Συντονιστή Κύριου Ανάδοχου και στον ενεργειακό κλάδο (GEK Terna) σαν Συντονιστής Κύριος Ανάδοχος.

 

Ταυτόχρονα, η Eurobank συμμετέχει ενεργά στα προγράμματα Δημοσίου για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του Covid – 19 αξιοποιώντας τα, περίπου 1,1 δισ.ευρώ, που μας αντιστοιχούσαν μέσω του ΤΕΠΙΧ ΙΙ και του Προγράμματος Εγγυοδοσίας. Η εκταμίευση αυτών των ποσών έχει σχεδόν ολοκληρωθεί ενώ είμαστε έτοιμοι να κάνουμε χρήση και της δεύτερης φάσης του Προγράμματος Εγγυοδοσίας. Μέσω όλων των παραπάνω δράσεων εκτιμούμε ότι για το σύνολο του έτους τα δανειακά μας υπόλοιπα προς τις ενήμερες επιχειρήσεις θα αυξηθούν κατά 2,5 – 3 δισ.ευρώ.

 

Το ελληνικό τραπεζικό σύστημα έχει καταφέρει, μέχρι τώρα, σε συνθήκες πρωτοφανούς κρίσης, να στηρίξει με ρευστότητα την οικονομία και να είναι δίπλα στις υγιείς επιχειρήσεις. Δεν υπάρχει όμως αμφιβολία ότι η αβεβαιότητα παραμένει, ακόμη, στα ύψη. Είναι ενδεικτικές οι προβλέψεις που διατυπώνονται για σημαντική ύφεση 9%, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε μέσα επίπεδα φέτος ενώ, πρόσφατα, η ΕΛΣΤΑΤ ανακοίνωσε ότι στο δεύτερο τρίμηνο το ελληνικό ΑΕΠ μειώθηκε 15,2% σε ετήσια βάση.

 

Με δεδομένο ότι η νέα κρίση βρήκε την ελληνική οικονομία σε μια κρίσιμη καμπή, καθώς καταβάλλονται ουσιαστικές προσπάθειες για την αντιμετώπιση του όγκου των κόκκινων δανείων που μας κληροδότησε η προηγούμενη πολυετής κρίση, επιβάλλεται η ορθή διαχείριση των χρηματοδοτήσεων για να αποτραπεί η δημιουργία μιας νέας γενιάς κόκκινων δανείων.

 

Η ολοκλήρωση της εξυγίανσης του ισολογισμού της Eurobank και η στρατηγική συνεργασία με την doValue, αποτελούν σημαντικά εχέγγυα για την αντιμετώπιση και αυτής της πρόκλησης. Η συσσωρευμένη εμπειρία των τελευταίων ετών σε συνδυασμό με την αποφασιστικότητα στις δράσεις μας με τη χρήση όλων των διαθέσιμων επιλογών είναι κλειδιά για τη συνέχιση της μείωσης των κόκκινων δανείων προς τα επίπεδα του ευρωπαϊκού μέσου όρου.

 

Παρά τις μεγάλες δυσκολίες που αντιμετωπίζει η ελληνική οικονομία εμείς οφείλουμε να είμαστε δυναμικοί, ευέλικτοι και αποτελεσματικοί στις δράσεις μας. Κάθε κρίση γεννά και ευκαιρίες. Η τεράστια ανάγκη επενδύσεων στη χώρα σε συνδυασμό με την εξασφάλιση πολύ σημαντικών ευρωπαϊκών κεφαλαίων που θα διατεθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ, αποτελούν μοναδική ευκαιρία για τον μετασχηματισμό της οικονομίας με έμφαση σε δυναμικούς κλάδους. Η Eurobank θα στηρίξει την προσπάθεια της ανάπτυξης και της διαμόρφωσης ενός σύγχρονου και ανταγωνιστικού παραγωγικού μοντέλου πρωταγωνιστώντας στη χρηματοδότηση κλάδων και έργων που θα είναι κομβικοί για την ανάκαμψη της χώρας.

 

Attica Bank – Αθανάσιος Ψύλλος, Chief Corporate Officer

 

Στην Ελλάδα, το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού διέκοψε μια πολλά υποσχόμενη ανοδική πορεία. Αντίστοιχα, οι προκλήσεις που προέκυψαν είναι μεγάλες και εξακολουθούν να υφίστανται.

 

Από τη μία πλευρά, το γενικευμένο lockdown, σε συνδυασμό με την εντεινόμενη αβεβαιότητα, αναμένεται να οδηγήσει σε ύφεση την ελληνική οικονομία, ενώ η οικονομική αφυδάτωση του επιχειρείν αναμένεται να αυξήσει τον αριθμό των μη εξυπηρετούμενων δανείων και να επιδεινώσει την ποιότητα των στοιχείων ενεργητικού των τραπεζών.

 

Από την άλλη πλευρά, οι τράπεζες κλήθηκαν να εξακολουθήσουν τη λειτουργία τους, και μάλιστα με εντατικούς ρυθμούς, σε συνθήκες πρωτόγνωρες (τηλεργασία, υποστήριξη εναλλακτικών δικτύων), ενώ ενδεχομένως να υποχρεωθούν και σε αναθεώρηση του στρατηγικού τους πλάνου για πιστωτική επέκταση μέσα στο 2020. Η ανάγκη για συνεργασία και αλληλεγγύη είναι περισσότερο απαραίτητη από ποτέ.

 

Από την πλευρά της, η ελληνική κυβέρνηση έλαβε μέτρα δείχνοντας έμπρακτα την πρόθεσή της να στηρίξει την ελληνική οικονομία και κατ’ επέκταση τις ελληνικές επιχειρήσεις, γνωρίζοντας ότι όποιες επιχειρήσεις αναγκαστούν να κλείσουν δύσκολα θα ξανανοίξουν.

 

Αντίστοιχα, το μεγάλο στοίχημα για τις ελληνικές τράπεζες ήταν και είναι η διατήρηση του αισθήματος εμπιστοσύνης, που απολαμβάνουν το τελευταίο διάστημα από τις ελληνικές επιχειρήσεις. Σε αυτό το περιβάλλον, όπου η προοπτική επιβίωσης και ανάπτυξης των ελληνικών επιχειρήσεων επηρεάζεται από την εντεινόμενη αβεβαιότητα, η Attica Bank επέλεξε να λειτουργήσει με όρους υπεύθυνης τραπεζικής.

 

Ειδικότερα, από το ξέσπασμα της πανδημίας μέχρι σήμερα, η Attica Bank, στο μέτρο και στον βαθμό που της αναλογεί, έχει σταθεί με κάθε πρόσφορο τρόπο δίπλα στις επιχειρήσεις, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες και επιλέγοντας συγκεκριμένες δράσεις:

 

Προχώρησε σε μετάθεση της εκτοκιστικής περιόδου ή και δόσεων κεφαλαίου, ως μία άμεση ενέργεια ελάφρυνσης και ουσιαστικής βοήθειας,

 

Συμμετείχε ενεργά στο πρόγραμμα επιδότησης τόκων υφιστάμενων δανείων ΜμΕ για 3 μήνες του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων, το οποίο και επιμελώς υλοποιεί,

 

Προχώρησε σε παράταση της διάρκειας Εγγυητικών Επιστολών πληττόμενων επιχειρήσεων κατά ένα τρίμηνο, με δυνατότητα επιπλέον ενός τριμήνου,

 

Ενημέρωσε έγκαιρα τους πελάτες της για τη Διαχείριση Επιταγών Πληττόμενων Επιχειρήσεων, σύμφωνα με την ΠΝΠ 75/30.03.2020, που προβλέπει τη μετάθεση εμφάνισης / πληρωμής κατά 75 ημέρες των επιταγών από 31/3/2020,

 

Συμμετέχει στη Δράση “Επιχειρηματική – Χρηματοδότηση” του ΤΕΠΙΧ ΙΙ και στηρίζει τις ΜμΕ που επιθυμούν να υλοποιήσουν τα επενδυτικά τους σχέδια ή και να καλύψουν τις ανάγκες τους σε κεφάλαιο κίνησης,

 

Συμμετέχει στο Εγγυοδοτικό Πρόγραμμα της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας, για την κάλυψη των αυξημένων αναγκών ρευστότητας των επιχειρήσεων και υποδέχεται τις αιτήσεις των επιχειρήσεων στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του προγράμματος.

 

Επιπλέον των δράσεων για τον περιορισμό των επιπτώσεων από την πανδημία, η Attica Bank συνεχίζει να προσφέρει περαιτέρω λύσεις, εκκινώντας την υλοποίηση του προγράμματος ” EaSi Microfinance Guarantee” το οποίο απευθύνεται κυρίως σε αυτοαπασχολούμενους και πολύ μικρές επιχειρήσεις, παρέχοντας δάνεια ανά επιχείρηση έως 25.000 ευρώ.

 

Τέλος, στα πλαίσια του αναθεωρημένου προϋπολογισμού της Τράπεζας και με σκοπό την προώθηση της επιχειρηματικότητας, η Επιχειρηματική Τραπεζική της Attica Bank χαράζει εκ νέου τη στρατηγική της και δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στη χρηματοδότηση νέων έργων ΑΠΕ, εταιρειών που επενδύουν στην πράσινη επιχειρηματικότητα, επιχειρήσεων του κλάδου τροφίμων και ποτών καθώς και επιχειρήσεων του κλάδου της φαρμακοβιομηχανίας.

 

Η Attica Bank, η πιο παλιά μοντέρνα τράπεζα, έχει ανοίξει καινούργιους δρόμους στηρίζοντας την ανάπτυξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων από όλους τους κλάδους της ελληνικής οικονομίας και δημιουργώντας έτσι ισχυρά ερείσματα στο χώρο αυτό.

 

HSBC Ελλάδος – Peter Yeates, διευθύνων σύμβουλος (CEO)


Κατά τη διάρκεια των 155 ετών της ιστορίας της, η HSBC έχει κληθεί πολλές φορές να προσαρμοστεί σε αλλαγές -βιώνοντας επαναστάσεις, οικονομικές κρίσεις και τεχνολογικές αλλαγές. Αλλά αυτή η πανδημία αποτελεί μια νέα και πρωτοφανή πρόκληση τόσο για τις εσωτερικές μας λειτουργίες όσο και για τους πελάτες μας.

 

Ανταποκριθήκαμε στη συγκεκριμένη κρίση παρέχοντας περίπου 80 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ σε παγκόσμιο επίπεδο προκειμένου να στηρίξουμε τις ανάγκες των πελατών μας. Αυτό το ποσό συμπεριλαμβάνει 27 δισεκατομμύρια ελάφρυνσης χρεών για τους ιδιώτες πελάτες και επιπλέον δανεισμό ύψους 52 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε εταιρικούς πελάτες. Επιπλέον έχουμε στηρίξει τους πελάτες μας στην άντληση κεφαλαίων αξίας άνω των 1,15 τρισεκατομμυρίων δολαρίων από τις αγορές μετοχικών κεφαλαίων και ομολόγων κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2020.

 

Η Ελλάδα αποτελεί μέρος αυτής της παγκόσμιας προσπάθειας και εργαζόμαστε σκληρά για να παραμείνουμε κοντά στους ιδιώτες και εταιρικούς μας πελάτες. Ως διεθνής τράπεζα ρόλος μας είναι να παρέχουμε πρόσβαση στις διεθνείς αγορές και συνεχίζουμε να το κάνουμε αυτό και εξ αποστάσεως.

 

Συμμετείχαμε σε δύο εκδόσεις κρατικών ομολόγων της Ελλάδας το 2020 και ηγηθήκαμε της πρώτης έκδοσης διεθνούς ομολόγου για λογαριασμό ελληνικής επιχείρησης μετά το ξέσπασμα της πανδημίας.

 

Η κρίση του κορονοϊού δημιούργησε οικονομικές δυσκολίες σε πολλούς ανθρώπους. Έτσι, προχωρήσαμε σε ενέργειες στήριξης ευάλωτων δανειοληπτών και συμμετείχαμε σε όλες τις σχετικές κρατικές πρωτοβουλίες όπως το πρόγραμμα “Γέφυρα”. Προσφέραμε στους άμεσα πληττόμενους από την πανδημία δανειολήπτες, οι οποίοι πριν το ξέσπασμα της κρίσης εξυπηρετούσαν κανονικά τα στεγαστικά τους δάνεια, τη δυνατότητα τρίμηνης άτοκης αναστολής πληρωμών των στεγαστικών τους δανείων, παρατείνοντας παράλληλα τη διάρκεια αποπληρωμής του δανείου. Σταθήκαμε δίπλα και σε ορισμένους δανειολήπτες που επηρεάστηκαν έμμεσα από τη συγκεκριμένη κρίση παρέχοντάς τους την επιλογή αποπληρωμής μόνο των τόκων για έως ένα εξάμηνο με αντίστοιχη δυνατότητα παράτασης της αποπληρωμής του δανείου.

 

Οι διεθνείς αγορές σημείωσαν σημαντική πτώση στην αρχή της πανδημίας γεγονός που αναπόφευκτα ανησύχησε τους ιδιώτες επενδυτές. Εγκαινιάσαμε, λοιπόν, τη σειρά Webcast ” Stay Home, Stay Updated”, προσφέροντας στους ιδιώτες πελάτες μας τη δυνατότητα να ενημερωθούν διαδικτυακά από κορυφαίους διεθνείς αναλυτές για θέματα επενδύσεων.

 

Αξιοποιήσαμε την τεχνολογία που διευκολύνει την τηλεργασία αλλά και επιτρέπει να γίνονται οι συναλλαγές από απόσταση. Δώσαμε μέσα σε μόλις 2 εβδομάδες τη δυνατότητα στο 90% των εργαζομένων μας, εκτός των καταστημάτων, να εργάζονται από το σπίτι. Η τηλεργασία δεν είναι κάτι καινούριο για εμάς αλλά δεν την είχαμε εφαρμόσει ποτέ πριν σε τόσο μεγάλη κλίμακα.

 

Συνεχίσαμε να λειτουργούμε απρόσκοπτα ενώ ταυτόχρονα οι εργαζόμενοί μας ένιωθαν ασφαλείς. Επιπλέον, σημειώθηκε σημαντική αύξηση της χρήσης των εξ αποστάσεων καναλιών (internet banking, mobile banking και phone banking). Μάλιστα, κατά τους πρώτους μήνες του lock down καταγράφηκε αύξηση της τάξεως του 40% στις κλήσεις στο phone banking μας.

 

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η HSBC σε παγκόσμιο επίπεδο στηρίζει τις κοινότητες στις οποίες δραστηριοποιείται. Συνολικά ο Όμιλος έχει ανακοινώσει οικονομική στήριξη ύψους 25 εκατομμυρίων δολαρίων. Στην Ελλάδα δωρίσαμε εξοπλισμό τηλεϊατρικής στο νοσοκομείο “Σωτηρία” και στηρίξαμε πρωτοβουλίες του Ερυθρού Σταυρού για την καταπολέμηση του COVID αλλά και άλλες Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, οι οποίες εξαιτίας της κρίσης κατέγραφαν αυξημένες ανάγκες.

 

Η κρίση δεν έχει ακόμη φτάσει στο τέλος της και τράπεζες και επιχειρήσεις θα πρέπει να συνεχίσουν να προσπαθούν προκειμένου να διασφαλίσουν μια βιώσιμη οικονομική ανάκαμψη. Η πρόσφατη έρευνα HSBC Navigator στην οποία συμμετείχαν περισσότερες από 2.600 επιχειρήσεις από 14 χώρες αποκαλύπτει ότι οι επιχειρήσεις πλέον συνειδητοποιούν ότι χρειάζεται να γίνουν περισσότερο ευέλικτες και να εστιάσουν περισσότερο στην τεχνολογία και τη βιωσιμότητα. Η HSBC είναι πρωτοπόρος σε θέματα βιωσιμότητας και επιδιώκουμε να συμμετάσχουμε ενεργά σε φιλόδοξα σχέδια που θα στρέψουν τις οικονομίες σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον.

 

Citi Ελλάδος Κύπρου, Μάλτας – Αιμίλιος Κυριάκου, διευθύνων σύμβουλος (CEO)


Η κρίση της πανδημίας εμφανίστηκε αιφνίδια και εξαπλώθηκε σε όλον τον κόσμο με εξαιρετική ταχύτητα συντελώντας σε μία σοβαρή νέα παγκόσμια ύφεση. Ο χρηματοπιστωτικός τομέας ήταν από τους πρώτους που κλήθηκαν να στηρίξουν τον αγώνα των εθνικών κυβερνήσεων στη διαχείριση της πανδημίας και την ενίσχυση των οικονομιών και της κοινωνίας.

 

Η Citi, ως η πλέον παγκόσμια τράπεζα, με παρουσία και δραστηριότητα σε περισσότερες από 160 χώρες και ιστορία που ξεπερνά τα διακόσια χρόνια, αδιαμφισβήτητα έχει μεγάλη εμπειρία στη διαχείριση κρίσεων σε κάθε σημείο του πλανήτη. Η άμεση πληροφόρηση από την πρώτη στιγμή που ξέσπασε η πανδημία στην Κίνα και η εμπειρία που αστραπιαία αποκτήθηκε από όσα συνέβαιναν στον κόσμο, δεδομένης της παγκόσμιας παρουσίας της Τράπεζας, έδωσε τη δυνατότητα στη Citi να διαχειριστεί επιτυχώς το εκτεταμένο γεωγραφικό της δίκτυο και όλο το εύρος των προϊόντων και υπηρεσιών της. Ο Όμιλος συνέχισε να ενεργεί ως καταλύτης της παγκόσμιας οικονομικής δραστηριότητας προσφέροντας υπηρεσίες που ξεπερνούν τα σύνορα των εθνικών οικονομιών.

 

Επιπλέον, ανεξάρτητα από τις συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες και τον αυξανόμενο βαθμό δυσκολίας που επέφεραν, o συμβουλευτικός ρόλος της Citi σε χρηματοδοτήσεις, εκδόσεις ομολόγων, συγχωνεύσεις και εξαγορές, εισαγωγές στα χρηματιστήρια και μεταφορές δικαιωμάτων συνεχίστηκε απρόσκοπτα. Σε περιόδους αβεβαιότητας, όπως αυτή που διανύουμε, οι εταιρίες και τα κράτη χρειάζονται να εξασφαλίσουν επιπλέον ρευστότητα. Σε αυτό το πλαίσιο, η Citi συμμετείχε σε κρατικές εκδόσεις 140 δισεκατομμυρίων ευρώ μέχρι σήμερα για χώρες της Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Αφρικής. Είναι σημαντικό, λοιπόν, οι τράπεζες να συμβουλέψουν κατάλληλα και να ανοίξουν το δρόμο για τους πελάτες τους προσφέροντάς τους πρόσβαση στις κεφαλαιαγορές και στη ρευστότητα που χρειάζονται.

 

Αναφέρω ως παράδειγμα ότι η Citi στην Ευρώπη κατάφερε να ολοκληρώσει επιτυχώς περισσότερες εταιρικές ομολογιακές εκδόσεις τον Απρίλιο, εν μέσω lockdown, από ότι σε κάθε έναν από τους προηγούμενους τρεις μήνες, ενώ συμμετείχε ενεργά σε τρεις από τις τέσσερεις συνολικά ομολογιακές εκδόσεις του Ελληνικού δημοσίου μετά την έναρξη της πανδημίας.

 

Μια άλλη διάσταση της περιόδου που διανύουμε είναι ότι η νέα αυτή κρίση έχει επισπεύσει ακόμη περισσότερο για τους πελάτες μας τη μετάβαση σε ένα ψηφιακό περιβάλλον, μια δυναμική που ήδη έχει αλλάξει τον τρόπο λειτουργίας και τις υπηρεσίες του χρηματοοικονομικού κλάδου. Οι ανάγκες ποικίλουν περιλαμβάνοντας περιπτώσεις εταιρικών πελατών που δεν είχαν ολοκληρώσει την ψηφιακή τους μετάβαση και τώρα, λόγω Covid-19, το κάνουν εσπευσμένα ώστε να συναλλάσσονται με ασφάλεια, αλλά και επιχειρήσεις που συμμετέχουν με επιτυχία σε ψηφιακά roadshows.

 

Όπως ίσως γνωρίζετε, η Citi άνοιξε ξανά την ευρωπαϊκή αγορά των εταιρικών ομολόγων τον Μάρτιο με εκδόσεις για κορυφαίες ευρωπαϊκές εταιρείες, όπως η Unilever και η Engie καθώς και την ευρωπαϊκή αγορά ομολόγων υψηλής απόδοσης ως αποκλειστικός διαχειριστής του βιβλίου προσφορών για 500 εκατ. δολάρια της Ardagh. Οι συναλλαγές αυτές φυσικά, συντονίστηκαν από ομάδες εργαζομένων σε διάφορες χώρες της Ευρώπης με τηλεργασία. Με αυτά τα παραδείγματα θέλω να τονίσω ότι η σχεδόν καθολική εφαρμογή της τηλεργασίας, κάτι ανήκουστο πριν το ξέσπασμα της κρίσης, οργανώθηκε και υλοποιήθηκε γρήγορα και αποτελεσματικά και σε πολλά επίπεδα.

 

Πριν την πανδημία, περίπου 35.000 εργαζόμενοι της Citi από το σύνολο των 200.000 επέλεγαν ημερησίως την απομακρυσμένη πρόσβαση στα συστήματα της Τράπεζας. Τώρα πλέον, καθημερινά, σχεδόν 160.000 εργαζόμενοι συνδέονται απομακρυσμένα και η εμπειρία μάς δείχνει ότι λειτουργούμε αποτελεσματικά ως Τράπεζα χωρίς καμία επίπτωση στην ποιότητα των υπηρεσιών μας. Στην Ελλάδα, για παράδειγμα, μέσα σε μία μόλις ημέρα -ήδη από τον Μάρτιο-το σύνολο των εργαζομένων εργαζόταν από απόσταση διότι ανέκαθεν η τηλεργασία ήταν μέρος της στρατηγικής μας. Επομένως, ενώ για εμάς η χρήση των γραφείων μας θα αποτελεί τον κύριο τρόπο εργασίας, η θετική αυτή εμπειρία μάς επιτρέπει να συνεχίσουμε να προσφέρουμε την τηλεργασία ως ευελιξία στους εργαζομένους μας.

 

Όποιος έχει εργαστεί από το σπίτι για κάποιες εβδομάδες γνωρίζει ότι η επικοινωνία με την υπόλοιπη ομάδα και το “γραφείο” είναι ζωτικής σημασίας. Η δόμηση καλής, ανοιχτής και δημιουργικής επικοινωνίας λοιπόν, ήταν ακόμη ένα σημείο, στο οποίο οι τράπεζες αλλά και όσες εταιρείες ανήκουν στον ευρύτερο χρηματοπιστωτικό κλάδο έπρεπε να διαχειριστούν ως πρώτη προτεραιότητα. Άλλωστε, η απρόσκοπτη επικοινωνία μεταξύ των εργαζομένων, οι δράσεις προκειμένου να συνεχίσει να υπάρχει ένα περιβάλλον ασφάλειας, σεβασμού στη διαφορετικότητα, αναγνώρισης, ψυχολογικής υποστήριξης και ενδυνάμωσης είναι σημαντικά για μία επιτυχημένη εργασιακή εμπειρία εκτός των ορίων του “γραφείου” και φυσικά, αντικατοπτρίζονται στο προσφερόμενο επίπεδο υπηρεσιών προς πελάτες και την κοινωνία ευρύτερα.

 

Κλείνοντας, θα ήθελα να αναφέρω ότι συμμετέχοντας σε μία παγκόσμια πανστρατιά εναντίον της πανδημίας και ως ενεργά μέλη της παγκόσμιας κοινότητας, η Citi και το Ίδρυμα Citi έχουν δεσμεύσει μέχρι σήμερα περισσότερα από 100 εκατ. δολάρια για την κάλυψη άμεσων αναγκών εθνικών δομών, συστημάτων υγείας, διεθνών και τοπικών οργανισμών και ακόμη, με υπερηφάνεια ενδυνάμωσαν δράσεις που οργανώθηκαν από εργαζομένους. Στην Ελλάδα, οι δωρεές ενισχύουν το Εθνικό Σύστημα Υγείας και την ανακατασκευή Μονάδων Εντατικής Θεραπείας, υποστηρίζουν τη λειτουργία της ΕΛΕΠΑΠ με υλικά μίας χρήσης και φροντίζουν τους άστεγους συμπολίτες μας με ειδικά σχεδιασμένο πρόγραμμα της PRAKSIS.

 

Optima Bank – Δημήτρης Κυπαρίσσης, διευθύνων σύμβουλος

 

Η χώρα μας, όπως και ολόκληρος ο πλανήτης βρέθηκε στη δίνη μιας πρωτόγνωρης υγειονομικής κρίσης, η οποία αναπόφευκτα είχε και έχει σημαντικές επιπτώσεις στις οικονομίες.

 

Παρά το γεγονός πως κράτος, επιστημονική κοινότητα, επιχειρήσεις και πολίτες σημειώσαμε μαζί μια τεράστια εθνική επιτυχία κατά τη διάρκεια του πρώτου κύματος της πανδημίας, ο κορωνοϊός συνεχίζει να είναι ανάμεσά μας, απειλώντας την υγεία μας, αλλά και την αναπτυξιακή πορεία της χώρας.

 

Η προστασία της δημόσιας Υγείας, ταυτόχρονα με τη θωράκιση της Οικονομίας αποτέλεσαν και πρέπει να συνεχίσουν να αποτελούν την προτεραιότητα της Πολιτείας και όλων των φορέων που μπορούν να συμβάλλουν σε αυτό, συμπεριλαμβανομένων των τραπεζών. Για τον σκοπό αυτό η Πολιτεία σχεδίασε ένα πλάνο δράσεων και παρεμβάσεων, ενώ το τραπεζικό σύστημα κλήθηκε να στηρίξει την Οικονομία, υλοποιώντας δράσεις που σχεδίασε η Πολιτεία και παρέχοντας ρευστότητα στις επιχειρήσεις, ώστε να ανταπεξέλθουν στην κρίση.

 

Ας μην ξεχνάμε πως η λειτουργία της Οικονομίας μοιάζει με αυτή ενός ζωντανού οργανισμού. Χρειάζεται ” οξυγόνο’’ προκειμένου να αναπτυχθεί. Αυτός ήταν ο ρόλος που ανέλαβε το εγχώριο τραπεζικό σύστημα από το ξέσπασμα της πανδημίας: Να δώσει ” οξυγόνο’’, δηλαδή ρευστότητα, στις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά που το έχουν ανάγκη. Παρά τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν, οι τράπεζες καταφέρνουν να ανταποκριθούν σε μια αποστολή, η οποία μπορεί να μην είναι καινούρια, αλλά λαμβάνει σήμερα νέα χαρακτηριστικά και ειδικό βάρος. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι για πρώτη φορά -μετά από πολλά χρόνια- έχουμε κατά τη διάρκεια του 2020 μια συνεχόμενη αύξηση των δανειακών υπολοίπων της αγοράς, με το σύνολο των χρηματοδοτήσεων να έχουν αυξηθεί πάνω από 5 δισ. ευρώ.

 

Η Optima bank βρέθηκε άμεσα στην ’’πρώτη γραμμή’’ αυτής της εθνικής προσπάθειας, παρέχοντας ρευστότητα στους πελάτες της, μέσω των δικών της προγραμμάτων αλλά και συμμετέχοντας στα προγράμματα της Πολιτείας, όπως το πρόγραμμα επιδότησης τόκων για τις πληγείσες επιχειρήσεις, αλλά και το Πρόγραμμα Χρηματοδότησης – Ταμείο Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων Covid-19. Αντιλαμβανόμενοι την κρισιμότητα της κατάστασης και αναγνωρίζοντας την ανάγκη για χρηματοδότηση των επιχειρήσεων, ολοκληρώσαμε ήδη από τις πρώτες ημέρες, την κατανομή του συνολικού ποσού που μας διατέθηκε από την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα για τα εγγυημένα δάνεια, διαθέτοντας προϊόντα και υπηρεσίες που σχεδιάζονται στη βάση των ξεχωριστών αναγκών κάθε επιχείρησης.

 

Στόχος μας είναι να σταθούμε στην πράξη δίπλα σε αυτούς που επιχειρούν, να αποτελέσουμε στρατηγικό συνεργάτη που θα βοηθήσει τις επιχειρήσεις να ’’ξεκλειδώσουν’’ τη δυναμική που κρύβουν μέσα τους. Επιπλέον, είμαστε καθ’ όλα έτοιμοι να διαχειριστούμε άμεσα και το ποσό που θα μας διατεθεί στη 2η κατανομή από την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, συμβάλλοντας αποτελεσματικά στην κοινή προσπάθεια.

 

Οι προκλήσεις σε αυτή την διαδρομή είναι πολλές και μεγάλες. Η αυξημένη ζήτηση για χορήγηση εγγυημένων δανείων, ο συντονισμός των εμπλεκόμενων φορέων, η ταχύτητα στη λήψη αποφάσεων και στην ολοκλήρωση των διαδικασιών, είναι μερικά μόνο από τα εμπόδια που παρουσιάζονται για κάθε τράπεζα στις έκτακτες συνθήκες που λειτουργούμε. Μέσα από την αρμονική συνεργασία μας με την Πολιτεία και χάρη στην ευελιξία, τις απλές και γρήγορες διαδικασίες και τη διαφορετική τραπεζική μας φιλοσοφία, καταφέραμε να ξεπεράσουμε τα περισσότερα από αυτά, παραμένοντας αποφασισμένοι και κυρίως αισιόδοξοι -όπως φανερώνει και η ονομασία της Optima bank- για την επόμενη μέρα της ελληνικής Οικονομίας.

 

Παγκρήτια Τράπεζα- Χρυσάνθη Παπαδοπούλου, ανώτερη γενική διευθύντρια


Έμπρακτη στήριξη της πραγματικής οικονομίας

 

Δίπλα στους ανθρώπους της και στους πελάτες της ιδιώτες και επιχειρηματίες βρίσκεται η Παγκρήτια Τράπεζα αυτήν την εξαιρετικά δύσκολη περίοδο για την Κρήτη και ολόκληρη την Ελλάδα.

 

Η δραστηριότητα των επιχειρήσεων επηρεάστηκε δυσμενώς από την έξαρση της πανδημίας και η Τράπεζα αξιοποιεί στο έπακρο τις δυνατότητες που παρέχουν εθνικοί και ευρωπαϊκοί φορείς για την ενίσχυση της πραγματικής οικονομίας.

 

Ο μετασχηματισμός της Παγκρήτιας σε Ανώνυμη Εταιρία δίνει ακόμη μεγαλύτερες δυνατότητες στο πιστωτικό ίδρυμα να υλοποιήσει δράσεις που θα επιτρέψουν στους πελάτες του να διατηρήσουν και να αναπτύξουν τις δραστηριότητές τους.

 

Αξιοποιώντας τα χρηματοδοτικά και εγγυοδοτικά εργαλεία της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας και διαθέτοντας άριστη τεχνογνωσία σε ότι αφορά τις ανάγκες και το προφίλ του πελατολογίου της, αλλά και των ιδιαίτερων συνθηκών που επικρατούν στο νησί, η τράπεζα παρέχει τις κατάλληλες υποστηρικτικές λύσεις κατά τρόπο άμεσο και αποτελεσματικό.

 

Ειδικότερα στο πλαίσιο της δράσης ΤΕΠΙΧ ΙΙ:

 

H Παγκρήτια ενέκρινε περισσότερα από 225 δάνεια σε επιχειρήσεις της Κρήτης, αντλώντας πόρους τόσο από τα υποπρογράμματα χρηματοδότησης επενδυτικών δανείων και δανείων επιχειρηματικής ανάπτυξης, όσο και από το υποπρόγραμμα της επιδότησης των τόκων.

 

Μέσω της δράσης Εγγυοδοσίας Covid 19 :

 

H Τράπεζα εξάντλησε τον διαθέσιμο όγκο χαρτοφυλακίου δανείων που είχε συμφωνηθεί με την ΕΑΤ, συνολικού ύψους 29,5 εκ. ευρώ.

 

Παράλληλα μέσω της συνεργασίας της Τράπεζας με το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων και στο πλαίσιο του προγράμματος COSME – υποπρόγραμμα COSME COVID-19, παρέχεται χρηματοδότηση Κεφαλαίου Κίνησης έως 150.000 ευρώ, εγγυημένη κατά 80% από το ΕΤαΕ, για την κάλυψη των αυξημένων λόγω της πανδημίας, αναγκών ρευστότητας μικρών, πολύ μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων (ΜμΕ) .

 

Η Τράπεζα συμμετέχει επίσης στη δράση του Υπουργείου Ανάπτυξης για την επιδότηση των τόκων υφιστάμενων δανείων.

 

Ηδη έχουν αξιολογηθεί πάνω από 800 αιτήσεις, ενώ έχουν πιστωθεί επιδοτούμενοι τόκοι ύψους περίπου 4 εκ. ευρώ σε πάνω από 1500 επιχειρηματικά δάνεια που πληρούσαν τα κριτήρια του προγράμματος.

 

Η Τράπεζα ασφαλώς προχώρησε σε μέτρα διευκόλυνσης και προς ιδιώτες, με αναστολές χρεολυσίων δανειακών υποχρεώσεων ύψους άνω των 200 εκ. ευρώ, παρατείνοντας μέχρι το τέλος του χρόνου τα μέτρα στήριξης σε πιστούχους καταναλωτικών και στεγαστικών δανείων.

 

Τέλος στηρίζει ουσιαστικά τους πληγέντες από την πανδημία να συμμετέχουν, εφόσον το δικαιούνται, στο νέο πρόγραμμα “ΓΕΦΥΡΑ” του Ελληνικού Δημοσίου, στο πλαίσιο του οποίου επιδοτούνται οι δόσεις δανείων που έχουν εξασφάλιση την κύρια κατοικία, διαθέτοντας εξειδικευμένη ομάδα για την επεξεργασία των αιτήσεων.

 

Ειδικότερα σε ότι αφορά τον αγροδιατροφικό τομέα, η Τράπεζα προχώρησε σε νέα συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για δημιουργία χαρτοφυλακίου δανείων στον αγροτικό τομέα. Το νέο πρόγραμμα αναμένεται να στηρίξει νέες επενδύσεις συνολικού ύψους 20 εκατ. ευρώ πραγματοποιούμενες από αγρότες και επιχειρήσεις του γεωργικού και αγροδιατροφικού τομέα, καθώς και επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα της βιοοικονομίας σε όλη τη χώρα.

 

Μέσω της νέας στοχευμένης συνεργασίας θα είναι δυνατή η ενίσχυση της ελληνικής πρωτογενούς παραγωγής με νέα χρηματοδοτικά προϊόντα, δίδοντας παράλληλα έμφαση στους νέους αγρότες και στον εκσυγχρονισμό των αγροδιατροφικών επιχειρήσεων.

 

Σκοπός των ενεργειών αυτών είναι η αύξηση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων, η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, η αύξηση των εισοδημάτων στον τομέα αυτό και η περαιτέρω περιφερειακή ενδυνάμωση.

 

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ – ΜΠΕ

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ