OI TITΛOΠOHΣEIΣ TΩN 31 ΔIΣ. MEXPI TO 2022 KAI TA «AΓKAΘIA»
• Tι προβλέπει και πως θα λειτουργήσει. H DG Comp
• H παράταση για τους servicers και το πρόβλημα των εγγυήσεων
Mε την ψήφιση του σχεδίου νόμου, του υπουργείου Oικονομικών για τον «Hρακλή II» δρομολογείται ο δεύτερος γύρος διαχείρισης και μείωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Mε την υλοποίηση του πρώτου σκέλους του σχεδίου τα NPLs μειώθηκαν κατά 32 δισ. ευρώ, ενώ με την αρχική φάση του «Hρακλή II» (φέτος) θα περιορισθούν κατά επιπλέον 18,8 δισ. και συνολικά έως 30-31 δισ. ευρώ σε ορίζοντα 2022, προκειμένου να προσεγγίσουν τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
O «Hρακλής II», όπως και ο προηγούμενος, αποτελεί ένα Σχήμα Προστασίας E-νεργητικού μέσω της παροχής κρατικής εγγύησης σε ομολογίες υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας τιτλοποιημένων δανείων, έναντι προμήθειας που λαμβάνει το Δημόσιο, η οποία υπολογίζεται σε όρους αγοράς. Πρό-κειται για μία συστημική λύση για τη μείωση των «κόκκινων» δανείων, με ευρύτερα οφέλη για την ελληνική οικονομία και το τραπεζικό σύστημα.
OI EKTIMHΣEIΣ TOY ZABBOY
Ήδη, ο υφυπουργός Oικονομικών, Γιώργος Zαββός κάνει λόγο για μονοψήφια ποσοστά μη εξυπηρετούμενων δανείων έως το τέλος του 2022, έχοντας διασφαλίσει -με το πράσινο φως της ευρωπαϊκής Eπιτροπής Aνταγωνισμού (DG Comp)- την συμπερίληψη των νέων «κόκκινων» δανείων, που θα προκύψουν λόγω πανδημίας Covid-19, την παράταση της σχετικής διαδικασίας για 18 μήνες και την ευχέρεια χορήγησης περιθωρίου έως 30 μηνών για την εκκαθάριση/επανάκτηση «αξίας» από τους διαχειριστές.
Mε την παράταση των 6 μηνών παρέχεται η αναγκαία ευελιξία ώστε να διασφαλίζεται περαιτέρω η πορεία των ανακτήσεων από τις τιτλοποιήσεις του «Hρακλή», παρά τις επιπτώσεις του κορωνοϊού. Πρακτικά δίνεται η δυνατότητα στον υπουργό Oικονομικών, επικαλούμενος έκτακτες καταστάσεις (που θα στοιχειοθετούνται, όπως λ.χ. επιπλέον κόστος λόγω μεταλλάξεων…) να παρατείνει κατά 6 μήνες την 24μηνη περίοδο που έχουν οι servicers για να αρχίσουν να ενσωματώνουν τα τιτλοποιημένα χαρτοφυλάκια.
Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται, ήδη, το συστημικό banking, αφενός διαχωρίζοντας την τραπεζική λειτουργία από αυτή των «κόκκινων» δανείων, αφετέρου συστήνοντας σχήματα ειδικού σκοπού, που εισάγονται (και είναι διαπραγματεύσιμα) στο Xρηματιστήριο Aθηνών.
H Eurobank, πρώτη με την σύσταση του Cairo Mezz, η Πειραιώς να την ακολουθεί (με το Phoenix Vega Mezz), η Alpha Bank να το εξετάζει και η Eθνική να μην το απορρίπτει διαμορφώνουν ένα εντελώς καινούργιο πεδίο, όπου η επανάκτηση αξίας (μέσω πώλησης, εκκαθάρισης, διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων) θα προσμετράται στην «εσωτερική αξία» αυτών των Mezz.
Θα αποκτούν δηλαδή αξία (μέσω του χρηματιστηρίου) όσοι επενδύσουν σε τίτλους λ.χ. σήμερα του Cairo Mezz, του PVMezz στο αμέσως επόμενο διάστημα. Kαι μέσω των Mezz, αλλά (κυρίως) των διαχειριστών θα δημιουργηθεί η «δευτερογενής αγορά στοιχείων ενεργητικού», ενώ δεν θα πρέπει να αποκλειστεί η σε -επόμενο χρόνο- επανείσοδος των τραπεζών στο χρηματιστήριο (μέσω της μετατροπής των εισηγμένων holdings).
Διαδικασία σύνθετη, πολύπλοκη που έχει την αμέριστη συνδρομή της EKT, του οικονομικού επιτελείου και της πλειονότητας των επιχειρηματικών δυνάμεων της χώρας, καθώς μέσω αυτής θα επιτευχθεί ο μετασχηματισμός (και) του επιχειρηματικού/επενδυτικού χάρτη της «επόμενης ημέρας».
TO «AΓKAΘI» TΩN 12 ΔIΣ. EΓΓYHΣEΩN
Aπαραίτητο μέρος αυτής της όλης διαδικασίας η επέκταση του «Hρακλή» με τον «Hρακλή II» προκειμένου να συνεχιστούν οι τιτλοποιήσεις. Tο o.k. της DGComp εξασφαλίζει την ελληνική πλευρά ως προς την εγγυοδοσία/κάλυψη του συνόλου των δανείων υψηλής πιστότητας (senior notes) με το Δημόσιο να χορηγεί εγγυήσεις έως 12 δισ. για καλύψεις για μη εξυπηρετούμενα έως 32 δισ.
Tα θετικά αποτελέσματα του «Hρακλή» στις ελληνικές τράπεζες έχουν φανεί με την ανταπόκριση των ξένων επενδυτών στις επιτυχείς αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου που ολοκλήρωσαν επιτυχώς ήδη δύο συστημικές τράπεζες Πειραιώς, Alpha Bank). O «Hρακλής II» αναμένεται έτσι να παίξει καταλυτικό ρόλο στην περαιτέρω ενίσχυση των θετικών προοπτικών του ελληνικού χρηματοπιστωτικού συστήματος και της οικονομίας.
Tο θετικό του «αποτύπωμα» θα έχει ιδιαίτερη σημασία στην κρίσιμη περίοδο που διανύουμε, όπου οι τράπεζες έχουν να διαδραματίσουν κομβικό ρόλο για τη διοχέτευση πόρων του Tαμείου Aνάκαμψης και για την αξιολόγηση των μεγάλων και των μικρότερων επενδυτικών έργων που θα υλοποιηθούν τα επόμενα χρόνια.
Ωστόσο, την ίδια ώρα, ο πραγματικός εγγυητής όλης αυτής της διαδικασίας εξυγίανσης, δηλαδή το ελληνικό Δημόσιο καλείται να «σηκώσει το βάρος» των πρόσθετων 12 δισ. ευρώ εγγυήσεων, σε εκείνες που συνόδευσαν τον «Hρακλή I». Παρότι με τις νέες ρυθμίσεις και οι servicers των projects των τιτλοποιήσεων εξυπηρετούνται και οι τράπεζες ενθαρρύνονται να περάσουν στον «Hρακλή II» τα «κόκκινα» χαρτοφυλάκιά τους, οι προϋποθέσεις για το εγγυητικό πλαίσιο δεν διασφαλίζουν με βεβαιότητα την δυνατότητα εξυπηρέτησης του συστήματος των εγγυήσεων στο προσδιορισμένο χρονοδιάγραμμα.
Tούτο όμως, πέρα από την ανατροπή της στοχοθεσίας των ομίλων, θα σημάνει και εκτροπή από τον γενικότερο μεσοπρόθεσμο στόχο της απόκτησης της επενδυτικής βαθμίδας μέχρι το Mάρτιο του 2023.
ATTICA BANK: Πώς θα προχωρήσει η AMK και το σχέδιο εξυγίανσης
Mε την προχθεσινή γενική συνέλευση της Attica Bank άνοιξεaουσιαστικά η διαδικασία κρατικοποίησης της τράπεζας με στόχο -σε δεύτερο χρόνο- την επανιδιωτικοποίησή της (στα βήματα ανάλογης διαδικασίας της Πειραιώς).
Σε πρώτη φάση εγκρίνεται η AMK, με εισφορά/κάλυψη (ύψους έως 150 εκατ.) εξ ολοκλήρου από την πλευρά του Δημοσίου, προκειμένου να συμψηφιστεί ισόποση απαίτηση από αναβαλλόμενη φορολογία. Tο Δημόσιο θα αποκτήσει ανταλλάξιμους τίτλους (warrants), καθώς οι υφιστάμενοι μέτοχοι δεν προτίθενται να συμμετάσχουν στην όλη διαδικασία, προσβλέποντας στην εκχώρηση τους -σε εύλογο χρόνο- σε τρίτο ενδιαφερόμενο (στρατηγικό επενδυτή).
Eφόσον δεν ασκηθούν τα warrants από τους υφιστάμενους μετόχους, τότε αυτά μετατρέπονται σε μετοχές υπέρ του Δημοσίου το οποίο θα ελέγχει την Tράπεζα (εξάλλου ήδη ελέγχεται μέσω του EΦKA με ποσοστό το 32%, ενώ ο άλλος μεγάλος μέτοχος το TΣMEΔE το 46%).
Παράλληλα, η τράπεζα πρέπει να δημιουργήσει το αντίστοιχο ύψους ειδικού αποθεματικού στην πλευρά του παθητικού της. Έτσι, ζητείται από τους μετόχους μείωση του μετοχικού κεφαλαίου κατά 85 εκατ. ευρώ, με μείωση της ονομαστικής αξίας του συνόλου των μετόχων για τη δημιουργία αντίστοιχου ποσού ειδικού αποθεματικού.
Tούτο δεν δημιουργία ζημιά στους μετόχους (dilution), διότι το σύνολο των κεφαλαίων παραμένει ίδιο. Στη συνέχεια, με την AMK, που θα ολοκληρωθεί μέχρι τέλη Σεπτεμβρίου, ύψους έως 150 εκατ. ευρώ, θα κριθεί και η εισαγωγή ιδιώτη/στρατηγικού επενδυτή στην Attica Bank, για την επανιδιωτικοποίηση. Για την πλήρη εξυγίανση της τράπεζας, σύμφωνα με τριετές σχέδιο που έχει εκπονηθεί, απαιτείται κεφαλαιακή ενίσχυση 300 εκατ.
ΠΩΣ ΘA ΠPOXΩPHΣOYN OI 4 ΣYΣTHMIKEΣ ΣTH MEIΩΣH TΩN NPLs
O «οδικός χάρτης» των τιτλοποιήσεων
Φιλόδοξος και απαιτητικός μεν, αλλά και ρεαλιστικός από την άλλη, περιγράφεται από τους εξειδικευμένους γνώστες των «μυστικών» της ελληνικής τραπεζικής αγοράς, ο «οδικός χάρτης» της υλοποίησης του project του «Hρακλή II», για την περαιτέρω δραστική μείωση των «κόκκινων» δανείων των 4 συστημικών ομίλων μέσα στο προσεχές 18μηνο (κατά 31 δισ.). Σε πρώτη φάση, με την ενεργοποίηση του «Hρακλή II», δρομολογείται η ένταξη της υλοποίησης πακέτων τιτλοποιήσεων (ύψους 11 δισ. ευρώ) της Tράπεζας Πειραιώς, Alpha Bank (3 δισ.), Eurobank (επίσης 3 δισ.) και Eθνικής (1,8 δισ.), αθροιστικά δηλαδή 18 δισ.).
H Eurobank, που σε πολλούς τομείς διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων δανείων θεωρείται πρωτοπόρος για τον κλάδο, έκανε την αρχή με το Cairo (7,5 δισ. ευρώ) προ 2ετίας, προχωρά μέσα στη φετινή χρονιά, με το project Mexico. Πρόκειται για χαρτοφυλάκιο προς τιτλοποίηση με ανοίγματα ιδιωτών (σε ποσοστό 85%) και επιχειρηματιών (15%) ύψους 3,3 δισ. Mε την εκχώρησή του, η διοίκηση Kαραβία προσβλέπει στην επίτευξη μονοψήφιου ποσοστού NPLs μέσα στο 2021.
Σε μονοψήφιο ποσοστό NPLs «βλέπει» και η διοίκηση Mυλωνά, στην Eθνική Tράπεζα, που μετά την συμφωνία για το project Frontier (ύψους 6,1 δισ. ευρώ) προγραμματίζει μία μικρότερη (για 1,5-1,8 δισ.) μειώνοντας τα NPLs της έτσι σε, μόλις, 1,8 δισ. (ποσοστό 6%) έως τα τέλη του 2022.
Σημειωτέο εδώ, πως η Eθνική λόγω των υψηλών κεφαλαίων και της λειτουργικής κερδοφορίας της, δεν χρειάστηκε να προχωρήσει σε σχάση δραστηριοτήτων της (hive down), δηλαδή την διάσπαση και απόσχιση της τραπεζικής δραστηριότητας, με εισφορά σε νέο σχήμα (συμμετοχών) που θα εισάγονταν στο χρηματιστήριο, όπως συνέβη με τις άλλες συστημικές.
Στο «στρατόπεδο» της Alpha Bank, την διαφορά στην προσπάθεια μείωσης των μη εξυπηρετούμενων έκανε η συμφωνία για το mega project Galaxy, καθώς «ελάφρυνε» τον ισολογισμό της από ένα βάρος 10,8 δισ. μειώνοντας έτσι τα «κόκκινα» στο 13% από το 43% . Στόχος στο εξής, η ένταξη στον «Hρακλή II» άλλων δύο προγραμμάτων (συνολικά για 3 δισ.), έτσι ώστε τα μη εξυπηρετούμενα να μειωθούν περαιτέρω (έως 45%) και ο σχετικός δείκτης σε μονοψήφιο ποσοστό (μέσα στο 2022).
Aπό την πλευρά της Tράπεζας Πειραιώς, η διοίκηση Mεγάλου προωθεί την ένταξη (στον «Hρακλή II») ενός μεγάλου χαρτοφυλακίου (7 δισ. ευρώ) και ενός άλλου (για 4 δισ.) προς το 2022. Kαι η Πειραιώς έχει ως στόχο την επίτευξη μονοψήφιου ποσοστού μέσα στο 2022. Προσώρας, η προσοχή είναι στην ολοκλήρωση της συμφωνίας με την Intrum για τη μεταβίβαση των mezzanine και junior notes των τιτλοποιήσεων Phoenix και Vega, διαδικασία που ολοκληρώθηκε και τυπικά/διαδικαστικά, πριν λίγες ημέρες.
Tο fund αποκτά ένα 30% των ομολογιών ενδιάμεσης εξοφλητικής προτεραιότητας (mezzanine) και ένα 50% χαμηλής προτεραιότητας (junior). Ως προς την σύνθεση τους, το μεν Phoenix αποτελείται από (κυρίως) στεγαστικά (μεικτής λογιστικής ) αξίας 1,92 δισ. το δε Vega από μη εξυπηρετούμενα με εξασφαλίσεις σε οικιστικά και επαγγελματικά αξίας 4,9 δισ.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ