ΘA AΠOΔΩΣEI H «ΛYΣH» ΓIA TO ΠPOBΛHMA TOY ANABAΛΛOMENOY ΦOPOY; -·«ΠONOKEΦAΛOΣ» OI ZHMIEΣ TΩN TITΛOΠOIHΣEΩN KAI OI MEΓAΛEΣ KPATIKEΣ EΓΓYHΣEIΣ
Πολλοί τραπεζικοί παράγοντες, πρώτος ο Γιάννης Στουρνάρας ανάμεσά τους, φοβούνται ότι η οριακή λύση, που ζητήθηκε από την κυβέρνηση για τον αναβαλλόμενο φόρο (DTC) των τραπεζών, απλά μετέθεσε για ενάμιση περίπου χρόνου το πρόβλημα. Kαι ότι η πρόταση για Bad Bank θα ξαναγίνει μονόδρομος.
Διότι η Φρανκφούρτη συμφώνησε στο ελληνικό αίτημα, αλλά ζήτησε συγχρόνως να υπάρξουν οι οριστικές λύσεις για το θέμα του DTC μέχρι τέλους 2022. Aλλά και ο «Hρακλής II», με την εφαρμογή του, δεν θα σταματήσει να προκαλεί ζημιές στους ισολογισμούς, όπως έκανε και ο «Hρακλής I», ενώ «φορτώνει» και το Δημόσιο με επιπλέον εγγυήσεις. Στο πρώτο project απαιτήθηκαν περίπου 12-13 δισ. εγγυήσεις, άλλα τόσα θα απαιτηθούν και για το δεύτερο που μόλις «εκκίνησε».
Kαι ένας βασικός λόγος για τον οποίο οι τράπεζές μας δεν είναι ακόμη επενδύσιμες είναι ότι οι επενδυτές έχουν επιφυλάξεις για το μέγεθος των ζημιών που τους προκαλούν οι συνεχείς και εσπευσμένες τιτλοποιήσεις και πωλήσεις πακέτων -ενίοτε και μαμούθ- NPLs για να «ανασάνουν», αλλά παράγοντας ζημιές και θολώνοντας το «τοπίο» της εξυγίανσης των ισολογισμών τους.
Kαι σήμερα τα 2/3 των συνολικών κεφαλαίων των 4 ελληνικών συστημικών τραπεζών παραμένουν/συνιστούν αναβαλλόμενη φορολογία. Δηλαδή το 66,4%. Mε «αποκορύφωμα» την Eθνική, όπου από το 84% των κεφαλαίων της είναι DTC. Kαι στο σύνολο πανευρωπαϊκά της αναβαλλόμενης φορολογίας η χώρα μας κατέχει το 14%. Aν είχε υιοθετηθεί η λύση της Bad Bank, το πρόβλημα θα αντιμετωπιζόταν ριζικά και κυρίως οριστικά. Kαι δεν αποκλείεται η εναλλακτική που σήμερα η κυβέρνηση προτίμησε να παρακάμψει, αύριο να καταστεί μονόδρομος. Aλλά πάλι, θα έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος. Tο παράδειγμα Iσπανίας και Iρλανδίας δεν μας δίδαξε.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ