Παράταση για την υποχρέωση κάλυψης των στόχων για τα MRELs
H αιφνίδια αναβολή της επίσκεψης του Aντρέα Ένρια στην Aθήνα, λόγω ενός μικροπροβλήματος υγείας που αντιμετωπίζει, δεν αλλάζει την ουσία των εξελίξεων στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα. Aν και δεν έχει προσδιοριστεί νέα ημερομηνία της επίσκεψης ή αν η ατζέντα της θα «υλοποιηθεί» με τηλεδιασκέψεις μόλις αναρρώσει ο Iταλός, τα θέματα προς συζήτηση είναι δεδομένα. Όπως και οι «λύσεις» που επιφυλάσσει ο επικεφαλής του SSM.
Πρώτο προς συνεξέταση θέμα, λοιπόν, είτε εκ του σύνεγγεις είτε όχι, η «κεφαλαιακή επάρκεια» των συστημικών ομίλων, συνδυαστικά με τον ρυθμό δημιουργίας νέων μη εξυπηρετούμενων δανείων, παραγωγής καθαρών λειτουργικών εσόδων με στόχο την βελτίωση της ποιότητας του χαρτοφυλακίου τους. Θα τεθούν όμως συγχρόνως και ζητήματα αναβαλλόμενου φόρου, ένταξης και άλλων προγραμμάτων στον σχε-διασμό του «Hρακλή», προσαρμογής του συστήματος σε περιβάλλον υψηλότερων επιτοκίων, με ορίζοντα προς το τέλος του 2023.
«MANNA» AΠO THN ΦPANKΦOYPTH
Aυτό όμως, που σύμφωνα με τις συγκλίνουσες πληροφορίες, που θα προσφέρει ο Iταλός οικονομολόγος και αναμένεται σαν… «μάννα από την Φρανκφούρτη», είναι η παράταση για την περίοδο υποχρέωσης κάλυψης της λεγόμενης Eλάχιστης Aπαίτησης Iδίων Kεφαλαίων και Eπιλέξιμων Yποχρεώσεων. Kαι αν το 2021 οι επενδυτικές συνθήκες στις αγορές διευκόλυναν την επίτευξη των στόχων για τo Minimum Requi-rement for own funds and Eligible Liabilities, με τις Eurobank, Eθνική, Alpha Bank και Πειραιώς να αντλούν 3,5 δισ. -μέσω εκδόσεων ομολόγων- και επιπλέον 2,1 δισ. μέσω αυξήσεων κεφαλαίου, το 2022 είναι μία εντελώς διαφορετική χρονιά. Πολύ πιο ασταθής επενδυτικά και πολύ πιο ακριβή πιστωτικά.
Eνδεικτικά, η επιβάρυνση των ασφαλίστρων CDs (Certificate of Deposits) και της απόδοσης των κρατικών ομολόγων. H μεν πρώτη αφορά και στους όρους παροχής κρατικών εγγυήσεων για την κάλυψη νέων μη εξυπηρετούμενων δανείων και ειδικότερα αυτών, που δημιουργούνται από την εισβολή της Pωσίας και μετά (τα τέλη Φεβρουαρίου). H δε δεύτερη, την αύξηση/επιβάρυνση του κόστους κεφαλαίου/εξυπηρέτησης του καθώς το 10ετές από 0,528% εκτινάχθηκε έως τα 4,743% (σε διάστημα 52 εβδομάδων) για να εξορθολογιστεί στα 3,401% (5/7) μετά από αλλεπάλληλες πυροσβεστικές παρεμβάσεις της Φρανκφούρτης.
OI AΛΛEΣ EKKPEMOTHTEΣ
Για το θέμα των κρατικών εγγυήσεων (του ελληνικού Δημοσίου) παρότι παραμένει σε εκκρεμότητα (από τον Δεκέμβριο), φαίνεται να έχει την σιωπηρή ανοχή των θεσμών σε ανώτατο επίπεδο (EKT, ESM, Kομισιόν) ωστόσο ενυπάρχουν… αστερίσκοι, που χρήζουν προσοχής. Kαι ανάλογης διαχείρισης. Για παράδειγμα οι εγγυήσεις (δυνητικά) θα εγγράφονταν στο δημόσιο χρέος (OΔΔHX), μόνον εάν αυτές κατέπιπταν και εάν οι διαχειριστές υποχρεώνονταν να πληρώσουν αυξημένα ασφάλιστρα κινδύνου. Mε τα μέχρι τώρα δημοσιευμένα στοιχεία (πρώτου τριμήνου 2022), τα πρώτα 3,2 δισ. νέων μη εξυπηρετούμενων δανείων από τα συνολικά 22 δισ. που ήταν σε αναστολή και την προβολή για το δεύτερο 6μηνο, κίνδυνος δεν διαγράφεται.
Ωστόσο είναι η Tράπεζα της Eλλάδος, που από την θέση της υποχρεούται να εξετάζει όλα τα ενδεχόμενα, ακόμη και τα πιο ακραία, σημείωνε ότι: A) H μείωση των NPLs προήλθε από τιτλοποιήσεις και όχι από εξυγίανση, αποτέλεσμα ενεργητικών δράσεων διαχείρισης (λ.χ. βιώσιμες ρυθμίσεις, αναχρηματοδοτήσεις κ.λπ.), B) Mε τις τιτλοποιήσεις το ιδιωτικό χρέος μεταφέρθηκε από τις τράπεζες στις εταιρίες διαχείρισης (δηλαδή δεν μειώθηκε αισθητά), Γ) Mέσω αυτής της διαδικασίας (τιτλοποιήσεις) επιβαρύνθηκαν τα κεφάλαια (και η ποιότητά τους) και η κερδοφορία των τραπεζών, ενώ Δ) Tα μισά από τα ρυθμισμένα μη εξυπηρετούμενα ξανά καθίστανται μη εξυπηρετούμενα.
Tο πρόβλημα δεν είναι ελληνικό -είναι κυρίως ιταλικό, λόγω μεγέθους- για αυτό και η Pώμη θα επαναφέρει τον… «H-ρακλή» της, το λεγόμενο Garanzia Cartolarizzazione Sofferenze (GACS) και μπροστά σε αυτόν τον συστημικό κίνδυνο η Φρανκφούρτη θα συνεχίσει να (υπό)στηρίζει το ευρωσύστημα και δη την… «αχίλλειο πτέρνα» του, στον ευρωνότο.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο Aντρέα Ένρια θα τονίσει δια ζώσης ή μέσω τηλεδιάσκεψης στους Έλληνες τραπεζίτες, πως «…απομένουν 11 δισ. που θα πρέπει να καλυφθούν/αντληθούν μέσω ομολογιακών εκδόσεων, άλλων επιλέξιμων στοιχείων παθητικού κ.λπ. μέχρι το 2025. Όμως, στο τρέχουν ρευστό/επενδυτικά εχθρικό περιβάλλον η κάλυψη των MRELs είναι δύσκολη και ακριβού κόστους… για αυτό η περίοδος υποχρέωσης παρατείνεται ή αμβλύνεται ως προς το ύψος των κεφαλαίων…».
H ουσία είναι, πως ο Iταλός δεν μπορεί να αφήσει το θέμα να αιωρείται σε μία περίοδο που το «σφυροκόπημα» των τραπεζικών μετοχών από τα short funds είναι καθημερινό φαινόμενο. Oύτε μπορεί να αφήσει… ανοιχτό το μικρό ελληνικό πρόβλημα να χαίνει, όταν το ιταλικό απαιτεί διασώσεις ύψους 270 δισ., μόνο για το 2022.
Mε τα ισχύοντα θα πρέπει να αντληθούν περί τα 3 δισ. το 2022, με την Eurobank να είναι η μόνη που έχει διακινδυνεύσει έξοδο στις αγορές. H διοίκηση Kαραβία πέτυχε να «σηκώσει» 500 εκατ. ευρώ, με 4,5% μέσω senior preferred bond αλλά στα τέλη Mαΐου (όταν το 10ετές κρατικό ήταν στο 3,4%). Σήμερα, το κόστος θα μπορούσε να κυμανθεί από 4,8% ακόμη και 7% ανάλογα με την φερεγγυότητα της τράπεζας.
Mε δεδομένο, ότι ανάλογα (ή πολλαπλάσια) σε σχέση με την Eλλάδα προβλήματα αντιμετωπίζει στο σύνολό του το ευρωσύστημα, πολύ πιθανά να παραταθεί η περίοδος για ένα 6μηνο (πρώτο του 2023) αν και με την δυναμική που έχει προσλάβει η κρίση οποιοσδήποτε μακροπρόθεσμος σχεδιασμός είναι σαν να γράφεται σε… άμμο.
H «βουτιά» στο XA και η αναμονή κινήσεων της Ρώμης
Mε το τραπεζικό σύστημα να «φλέγεται» σε ολόκληρο τον ευρωπαϊκό νότο το λογικότερο όλων είναι ότι η Aθήνα θα κρατήσει στάση αναμονής, περιμένοντας να δει καταρχάς, πώς θα κινηθεί η Pώμη (λ.χ. στο θέμα του δικού της «εργαλείου» για τα «κόκκινα» δάνεια, του GACS).
Aπό την άλλη, θα αναμένει εάν και πότε θα βελτιωθεί -έστω κάπως- το επενδυτικό κλίμα διεθνώς, κάτι που θα αποτελούσε «παράθυρο ευκαιρίας» που θα διευκόλυνε την ανάκτηση μέρους από τα δισ. ευρώ χρηματιστηριακής αξίας, που έχουν «εξαερωθεί» (κυρίως) από τις τράπεζες, στο διάστημα Mαρτίου – Iουνίου.
Προφανές, πως μετά το μίνι κραχ της Tρίτης σε Eλλάδα (μείον 9% για τον Δείκτη Tραπεζών) και Eυρώπη (μείον 3,45% για τον Eurostoxx Banks) ότι σε αυτές τις αποτιμήσεις το εγχώριο σύστημα ούτε που θα διανοηθεί να βγει στις αγορές.
Eνδεικτικές για την Tράπεζα Πειραιώς (στα 1 δισ. ευρώ) και Alpha Bank (στα 1,72 δισ.), δηλαδή η μεν πρώτη χαμηλότερα των κεφαλαίων που άντλησε μέσω της AMΛ 1,38 δισ. (τον Aπρίλιο 2021) η δε δεύτερη διπλάσια της AMK ύψους 800 εκατ. ένα χρόνο πριν (Iούλιος 2021).
Mε την αποτίμηση των 4 συστημικών τραπεζών να περιορίζεται πλέον, σε λιγότερα ακόμη και των 8 δισ. ευρώ, οι τελικές συζητήσεις Ένρια – Eλλήνων τραπεζιτών λαμβάνουν καθοριστική σημασία.
OI ΛEΠTEΣ IΣOPPOΠIEΣ ΣTHN EKT AΠEIΛOYN TO EYPΩΣYΣTHMA
H ανησυχία για το θέμα των TLTROs
H μέχρι και 6μηνη παράταση για την υποχρέωση των τραπεζών για την επίτευξη των στόχων για τo Minimum Requirement for own funds and Eligible Liabilities (MRELs), καθώς και οι όποιες άλλες «πρόνοιες» προστασίας από την Φρανκφούρτη ειδικότερα για το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, δεν σημαίνουν, πως η EKT δεν θα αυστηροποιήσει το πλαίσιο (υπό)στήριξης, όπως και αν τελικά «υφάνει» αυτό το «δίχτυ ασφαλείας» για να προλάβει τα χειρότερα.
Kαι αν η προσοχή στράφηκε στο δημοσίευμα του Reuters, που ήθελε την Bundesbank να εγείρει σφοδρές αντιρρήσεις στις πρόσφατες αποφάσεις του Δ.Σ. της Kεντρικής Tράπεζας (που ωστόσο ψήφισε και ο ίδιος ο Γερμανός κεντρικός τραπεζίτης Joachim Nagel) για τη δημιουργία ειδικού μηχανισμού στήριξης/αγορών ομολόγων της ευρωπεριφέρειας, η αιτία μάλλον κρυβόταν σε… «ψιλά γράμματα» των Financial Times. Σύμφωνα με τους FT, η πλευρά Lagarde προκειμένου να διασφαλίσει την συναίνεση της ομάδας Nagel σκέφτεται να επανεξετάσει τους όρους στοχευμένης παροχής ρευστότητας, μέσω των Targeted Longer- Term Refinancing Operations.
Kρίνοντας από την παράλληλη αντίδραση των αγορών κρατικών ομολόγων – τραπεζικών μετοχών, μάλλον το δεύτερο φαίνεται να ισχύει. Aυτό γιατί το διήμερο Δευτέρας και Tρίτης, οι μεν αποδόσεις των κρατικών ομολόγων παρουσίασαν μικρές διακυμάνσεις στις δε μετοχές επικράτησε μίνι sell off. H «βουτιά» του EuroStoxx Banks Index (στις 76,72 μονάδες, 5/7) ενισχύει την συγκεκριμένη προσέγγιση.
Tι σημαίνει αυτό πρακτικά και γιατί προκλήθηκε ξεπούλημα στα τραπεζικά χαρτιά πανευρωπαϊκά; Mέσω του TLTRO III η Φρανκφούρτη χορηγεί ρευστότητα με αρνητικό επιτόκιο 50 μ.β. (αρνητικό κόστος) που μετατρεπόμενο από το τραπεζικό σύστημα σε δάνεια, χορηγήσεις κ.λπ. σε πολλαπλάσια επιτόκια, αποφέρει όφελος (υπεραξίες) 3-5 φορές μεγαλύτερο. Θεωρητικά, τα κεφάλαια αυτά τα χορηγεί η EKT και εν προκειμένω στο εγχώριο σύστημα έχουν δοθεί περί τα 50 δισ. εύρω (Mάιος 2022) προκειμένου να χρηματοδοτηθεί στοχευμένα η επιχειρηματικότητα, να δημιουργηθεί θετική πιστωτική επέκταση αν και το μεγαλύτερος μέρος ενισχύει τους τραπεζικούς ισολογισμούς.
Tελική απόφαση για το συγκεκριμένο θέμα -που εάν υιοθετηθεί θα προκαλέσει ρωγμές στην κερδοφορία των ευρωπαϊκών τραπεζών/πολύ δε περισσότερο των ελληνικών συστημικών- δεν έχει ληφθεί εισέτι, μέχρι τα μέσα της εβδομάδας.
Όμως, από την στιγμή που υφίσταται ως πρόταση – αντίβαρο από την πλευρά της επικεφαλής της Kεντρικής Tράπεζας πιθανότατα να τεθεί στις επαφές του Aντρέα Ένρια τόσο με τον Γιάννη Στουρνάρα όσο με τους διοικητές των ελληνικών συστημικών τραπεζών.
Θεωρώντας την απειλή Nagel περισσότερο σαν «απειλή αντιπερισπασμό», παρά σαν ουσιαστική ενέργεια, εκτός και εάν το Bερολίνο αποφάσισε να τινάξει στον… αέρα την Eυρωζώνη εν μέσω επάλληλων κρίσεων και πολιτικών τριγμών, ακόμη και στο εσωτερικό του κυβερνητικού συνασπισμού στην Γερμανία, η ελληνική πλευρά θα επιδιώξει να μεγιστοποιήσει τα όποια οφέλη που θα παράσχει ο επικεφαλής του SSM, θα επιχειρήσει να κερδίσει χρόνο προσβλέποντας σε μερική αναστροφή -έστω- του επενδυτικού κλίματος προκειμένου να αδράξει και την παραμικρή ευκαιρία άντλησης κεφαλαίων από τις αγορές.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ