Ο MARIO MORETTI POLEGATO «ΑΝΑΚΑΛΥΨΕ» ΤΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ ΠΟΥ ΑΝΑΠΝΕΟΥΝ
Ο Mario Moretti Polegato δεν προοριζόταν για επικεφαλής μιας παγκοσμίου φήμης εταιρίας υποδημάτων και ρούχων. Για την ακρίβεια, δεν προοριζόταν να ιδρύσει τη δική του εταιρία. Η μοίρα του είχε προκαθοριστεί από μωρό, όταν ο πατέρας του τού έβρεξε τα χείλη με κρασί. Ήταν αυτός που είχε επιλεγεί για να αναλάβει το οικογενειακό οινοποιείο στη ΒΑ Ιταλία. Ο Polegato πράγματι μπήκε στην οικογενειακή επιχείρηση. Αλλά δεν παρέμεινε εκεί.
Όλα ξεκίνησαν από ένα επαγγελματικό του ταξίδι στις ΗΠΑ. Αφότου συμμετείχε σε ένα συνέδριο κρασιού, ο επιχειρηματίας αποφάσισε να περάσει ολιγοήμερες διακοπές στην έρημο Νεβάδα. Εκεί, κατά τη διάρκεια μιας βόλτας με τα πόδια, διαπίστωσε ότι τα πόδια του είχαν ζεσταθεί υπερβολικά, με αποτέλεσμα να νιώθει πολύ άβολα. Και τότε έβγαλε από την τσέπη τον ελβετικό σουγιά του και έκανε τρύπες στα αθλητικά παπούτσια του.
Αμέσως ένιωσε καλύτερα και σκέφτηκε: Ο τρόπος με τον οποίο φτιάχνονται τα παπούτσια, θα πρέπει να αλλάξει. Και μετά, ανέλαβε να το κάνει.
«Ήθελα παπούτσια που να αναπνέουν αλλά να είναι και αδιάβροχα την ίδια στιγμή», εξηγεί ο 62χρονος επιχειρηματίας. «Ξόδεψα τρία χρόνια ερευνών πάνω στην πατέντα μου και όταν την παρουσίασα σε όλες τις μεγάλες εταιρίες παπουτσιών, καμία δεν με πίστεψε».
Τότε, όταν όλες οι μεγάλες εταιρίες του κλάδου του έκλεισαν την πόρτα, ο Polegato αποφάσισε να ιδρύσει τη δική του επιχείρηση παπουτσιών. Ήταν πριν από 17 χρόνια και το όνομα της εταιρίας του δεν είναι άλλο από Geox. Αυτή τον έκανε δισεκατομμυριούχο.
Έστω και εάν ξεκίνησε με ένα τραπεζικό δάνειο και πέντε νέους υπαλλήλους από το χωριό του, το Biadene di Montebelluna. Κανείς τους δεν είχε δουλέψει ξανά και σίγουρα δεν είχε εμπειρία από τη διοίκηση μιας επιχείρησης. Όμως και οι πέντε αυτοί άνθρωποι δουλεύουν έως και σήμερα για την Geox. Μαζί με άλλους 30.000 υπαλλήλους, αφού η εταιρία μετρά σήμερα 1.300 καταστήματα σε όλο τον κόσμο.
Η Geox, που μετά την επιτυχία της στα παπούτσια, επεκτάθηκε και στα ρούχα, εισήλθε στο χρηματιστήριο του Μιλάνου πριν από 10 χρόνια. Πάντως, το 71% της εταιρείας παραμένει στα χέρια του Polegato.
Όπως λέει ο ίδιος ο επιχειρηματίας, η πιο επιτυχημένη κίνησή του ήταν ότι κατέθεσε αίτηση να κατοχυρώσει την πατέντα του σε 100 χώρες, από την αρχή. «Πρέπει να προστατεύσεις την ιδέα σου. Έπειτα από 17 χρόνια στη δουλειά, το προϊόν μας παραμένει μοναδικό, γιατί το προστάτευσα με μία πατέντα», εξηγεί.
«Θα σας πω μια ιστορία. Πριν από πολλά χρόνια, κάποιος στη Νάπολι δημιούργησε τον εσπρέσο και κάποιος άλλος την πίτσα. Αλλά κανείς δεν γνωρίζει ποιοι ήταν αυτοί. Τώρα, όλοι σχετίζουν τον καφέ με την αμερικανική εταιρία Starbucks και την πίτσα με την επίσης αμερικανική Pizza Hut».
Αυτό δείχνει τη διαφορά ανάμεσα στο να έχει κάποιος μια ιδέα και να χρησιμοποιεί μια ιδέα, εξηγεί. Η πολιτική στην Ευρώπη δεν στηρίζει την καινοτομία, λέει. «Οι Ιταλοί επιχειρηματίες έχουν καλή φήμη στη διεθνή αγορά. Αλλά δεν ισχύει το ίδιο για τους Ιταλούς πολιτικούς».