«Παιδί- θαύμα» του ίντερνετ ο Koum, του οποίου η εταιρία WhatsApp εξαγοράστηκε από τον Zuckerberg
Ο 38χρονος Jan Koum, που μετανάστευσε σε παιδική ηλικία από την Ουκρανία στις ΗΠΑ, μαζί με την οικογένειά του, αποτελεί την καλύτερη απόδειξη ότι η Αμερική παραμένει η γη των ευκαιριών.
Ως παιδί, έζησε σε μια χώρα όπου οι περισσότερες τηλεφωνικές συνομιλίες παρακολουθούνταν. Έτσι, ερχόμενος στις ΗΠΑ κατάφερε να γίνει δισεκατομμυριούχος δημιουργώντας μια εφαρμογή που επιτρέπει στους χρήστες smartphones να στέλνουν δισεκατομμύρια μηνύματα καθημερινά, χωρίς να δίνουν λογαριασμό σε κανέναν. Ούτε καν στην εταιρία κινητής τηλεφωνίας που έχουν επιλέξει για την επικοινωνία τους. Όχι και άσχημα για ένα γιο μεταναστών που ως έφηβος αναγκαζόταν να τρώει στα συσσίτια…
Ο Koum έγινε ευρέως γνωστός τις τελευταίες ημέρες, όταν η Facebook αγόρασε την εταιρία του, την WhatsApp Inc σε ένα deal αξίας 19 δισ. δολαρίων. Όμως, ο νεαρός επιχειρηματίας είχε ξεκινήσει το δρόμο προς τα πλούτη και τη φήμη πριν από πέντε χρόνια. Τότε, δουλεύοντας στη Yahoo, συνειδητοποίησε ότι οι εταιρίες του ίντερνετ είχαν εμμονή με τις διαφημίσεις (και τα έσοδα που έβγαζαν από αυτές), με αποτέλεσμα αυτό να στέκεται εμπόδιο στην πραγματική επιτυχία τους. Κάπως έτσι, το 2007 ο Koum εγκατέλειψε τη Yahoo, μαζί με έναν ακόμα υπάλληλό της, τον Brian Acton, για να ιδρύσουν –δύο χρόνια αργότερα- μια εταιρία που γυρίζει την πλάτη στα διαφημιστικά έσοδα. Η στρατηγική τους αυτή τούς επέτρεψε να εστιάσουν στη δημιουργία μιας εφαρμογής ανταλλαγής μηνυμάτων που ήταν εύκολη στο χρήστη χωρίς να πασχίζει να του αποσπάσει πληροφορίες για την ηλικία, τις καταναλωτικές του συνήθειες κτλ.
«Κανείς δεν ξυπνά το πρωί ενθουσιασμός γιατί βλέπει και άλλες διαφημίσεις. Κανείς δεν πηγαίνει το βράδυ για ύπνο σκεπτόμενος τις διαφημίσεις που θα δει αύριο», εξηγούσε ο Koum σε παλαιότερο άρθρο του. Το μυστικό της επιτυχίας του είναι γραμμένο σε ένα χειρόγραφο σημείωμα πάνω στο γραφείο του: «Όχι διαφημίσεις! Όχι παιχνίδια! Όχι κόλπα!».
Πραγματικά, αυτή η προσέγγιση έφερε εντυπωσιακά αποτελέσματα. Η εφαρμογή που δημιούργησε, το Whats-App, συγκεντρώνει πάνω από 450 εκατ. μηνιαίους χρήστες, δηλαδή διπλάσιους από το Twitter. Αυτοί στέλνουν μέσω του app αυτού δισεκατομμύρια μηνύματα κάθε μέρα. Και έτσι, ο Mark Zuckerberg της Facebook αποφάσισε πως αυτή η εταιρία, με μόλις πέντε χρόνια ζωής, αξίζει να αποτελέσει το μεγαλύτερο deal που έχει δει η βιομηχανία του ίντερνετ από τη συγχώνευση των Time Warner και AOL, το 2001.
Και όλα αυτά, ο Koum τα πέτυχε εμπνεόμενος από την πρώτη του πατρίδα, την Ουκρανία. «Πρόκειται για μια αντιθετική προσέγγιση, η οποία δημιουργήθηκε από την εμπειρία του Jan μεγαλώνοντας σε μια κομμουνιστική χώρα, με μυστική αστυνομία. Η παιδική ηλικία του Jan τον έκανε να εκτιμήσει την επικοινωνία που δεν παρακολουθείται και δεν κρυφακούγεται», εξηγεί σε άρθρο του ο Jim Goetz, της Sequoia Capital, που αποτελεί τη μοναδική εταιρία venture capital που είχε επενδύσει στη WhatsApp.
Η έμπνευση του Koum, πάντως, αποτελεί ένα μεγάλο οικονομικό πλήγμα για τις παραδοσιακές εταιρίες κινητής τηλεφωνίας. Και αυτό γιατί το WhatsApp επιτρέπει στο χρήστη να στέλνει μηνύματα χωρίς να χρεώνεται από την εταιρία του. Η υπηρεσία είναι δωρεάν για ένα χρόνο, και μετά κοστίσει 99 σεντς το έτος.