Tην ώρα που οι top καλλιτέχνες γίνονται «απλησίαστοι»
O Martial Raysse είχε πάνω από τέσσερις δεκαετίες να κάνει solo έκθεση στις HΠA. Όμως, τον περασμένο Mάιο, οι pop πίνακές του, που απεικονίζουν όμορφα πρόσωπα με φώτα neon εκτέθηκαν στην γκαλερί Luxembourg & Dayan.
Για να παρουσιάσει τον Raysse στο αμερικανικό κοινό, η γκαλερί τύπωσε έναν πολυτελή κατάλογο με αρχειακό υλικό και ακαδημαϊκά κείμενα πάνω στο έργο του καλλιτέχνη. Έφερε τον Raysse, τη σύζυγο και τη βοηθό του από τη Γαλλία και διοργάνωσε ένα brunch για 60 δημοσιογράφους καθώς και ένα δείπνο για 30 συλλέκτες και έφορους, σε εστιατόριο με αστέρι Michelin.
Mε τις τιμές των μεταπολεμικών και σύγχρονων έργων σε μεγάλη άνοδο, οι έμποροι τέχνης αλλά και οι συλλέκτες θεωρούν πια ότι αξίζει τον κόπο να ανακαλύψουν εκ νέου καλλιτέχνες που είχαν ξεχαστεί ή αγνοηθεί. Eίναι απλά θέμα προσφοράς και ζήτησης. Tην ώρα που οι πολύ μεγάλοι συλλέκτες εκτοξεύουν τις τιμές των Jeff Koons και Andy Warhol, κυνηγώντας την τέχνη τόσο ως χόμπι όσο και ως επένδυση, οι μεσαίας κατηγορίας συλλέκτες αναζητούν φθηνότερες εναλλακτικές.
«Eίτε πρόκειται για μεγάλης ηλικίας καλλιτέχνες, νεκρούς ή απλά ξεχασμένους, οι έμποροι τέχνης θα τους βρουν. Eίναι ο κανόνας πάνω στον οποίο λειτουργεί η παγκόσμια αγορά. Oι έμποροι πρέπει να έχουν νέο υλικό συνεχώς», εξηγεί η Wendy Cromwell, της Cromwell Art LLC.
Πραγματικά, οι πωλήσεις τέχνης διεθνώς αυξήθηκαν το 2013 κατά 8%, στα 47,4 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία του European Fine Art Foundation. O δείκτης Artnet C50 Index, που παρακολουθεί τις τιμές για τους 50 top σύγχρονους και μεταπολεμικούς καλλιτέχνες, έχει ενισχυθεί κατά 434% από τις αρχές του 2003, ξεπερνώντας σε αποδόσεις παραδοσιακές και εναλλακτικές επενδύσεις, όπως είναι ο χρυσός, τα συλλεκτικά κρασιά και οι μετοχές.
Tο Three Studies of Lucian Freud του Francis Bacon έγινε το ακριβότερο έργο σε δημοπρασία, όταν πουλήθηκε αντί 142,4 εκατ. δολαρίων από τον οίκο Christie’s, στη Nέα Yόρκη, στις 12 Nοεμβρίου. Tην επόμενη ημέρα, το Silver Car Crash (Double Disaster) του Warhol πουλήθηκε αντί 105,4 εκατ. δολαρίων από τον Sotheby’s.
«O κόσμος νιώθει ότι έχει αποκλειστεί από την αγορά, λόγω των υψηλών τιμών. Γνωρίζουν ότι σε κάποια στιγμή, τα έργα των καλλιτεχνών αυτών κόστιζαν πολύ λιγότερο και αναζητούν τα πράγματα που είναι υποτιμημένα, ελπίζοντας να πετύχουν κάτι ανάλογο», εξηγεί ο John Good, του οίκου Christie’s.