Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία βιώνει μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις των τελευταίων δεκαετιών. Τα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου του 2023 αποκαλύπτουν μια εικόνα δραματικά διαφορετική από εκείνη που είχαμε συνηθίσει για την Volkswagen. Το λειτουργικό περιθώριο κέρδους, ένας βασικός δείκτης της κερδοφορίας μιας επιχείρησης, συρρικνώθηκε σε επίπεδα που δεν είχαν καταγραφεί από την κορύφωση της πανδημίας COVID-19.
Αριθμοί που ανησυχούν: Τα λειτουργικά κέρδη της εταιρείας κατέγραψαν μια πτώση της τάξης του 42%, φτάνοντας τα 2,86 δισεκατομμύρια ευρώ. Παράλληλα, τα έσοδα παρουσίασαν επίσης αρνητική πορεία σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. Το αποτέλεσμα αυτής της αρνητικής εικόνας είναι ένα λειτουργικό περιθώριο κέρδους που μόλις ξεπερνά το 3,6%, το χαμηλότερο των τελευταίων τεσσάρων ετών.
Τα αποτελέσματα ενισχύουν την επιχειρηματολογία της διοίκησης της Volkswagen για τη λήψη δραστικών μέτρων στη Γερμανία, όπου οι ηγέτες των εργαζομένων αντιστέκονται στο κλείσιμο τουλάχιστον τριών εργοστασίων και στην κατάργηση χιλιάδων θέσεων εργασίας. Η εταιρεία επιδιώκει επίσης να μειώσει τους μισθούς για περίπου 140.000 εργαζόμενους κατά 10%, κάτι που θα επιτείνει τα δεινά της μεγαλύτερης οικονομίας της Ευρώπης.
Η βασική μάρκα VW – όπου θα πέσουν οι περισσότερες από αυτές τις περικοπές – κέρδισε μόλις 2,1% λειτουργικό περιθώριο κέρδους τους πρώτους εννέα μήνες του έτους.
«Αυτό αναδεικνύει την επείγουσα ανάγκη για σημαντικές μειώσεις κόστους και αύξηση της αποδοτικότητας», δήλωσε ο Οικονομικός Διευθυντής της Volkswagen, Arno Antlitz.
Οι προνομιούχες μετοχές της Volkswagen σημείωσαν άνοδο 1,9% τις πρωινές ώρες στη Φρανκφούρτη, με τους αναλυτές να περιγράφουν τα αποτελέσματα ως σε μεγάλο βαθμό σύμφωνα με τις μειωμένες προσδοκίες. Οι μετοχές έχουν υποχωρήσει 20% φέτος, κατατάσσοντας τις μετοχές με τις χειρότερες επιδόσεις στον γερμανικό δείκτη αναφοράς DAX.
Η Volkswagen ανακοίνωσε τα αποτελέσματα λίγες ώρες πριν από την έναρξη ενός δεύτερου γύρου διαπραγματεύσεων αναδιάρθρωσης με τους ηγέτες των εργαζομένων στο Βόλφσμπουργκ, όπου η εταιρεία έχει την έδρα της. Τα συνδικάτα αναμένεται να δώσουν μάχη που θα μπορούσε να οδηγήσει σε απεργιακές κινητοποιήσεις τους επόμενους μήνες.
Η αυτοκινητοβιομηχανία θα μπορούσε να εξοικονομήσει 2,5 δισ. ευρώ ετησίως – ή περίπου 1.900 ευρώ ανά αυτοκίνητο που πωλείται στην Ευρώπη – κλείνοντας εργοστάσια, εκτίμησε ο αναλυτής του Bloomberg Intelligence Μάικλ Ντιν. Τα εργοστάσια της VW στο Έμντεν, το Ανόβερο και το Όσναμπρικ είναι τα πιο υποαπασχολούμενα εργοστάσιά της, με βάση τα στοιχεία της just-auto.
Η δυσχερής θέση της VW δεν είναι «μοναδικό φαινόμενο», δήλωσε η επικεφαλής του συμβουλίου εργαζομένων Daniela Cavallo πριν από την επανέναρξη των συνομιλιών την Τετάρτη. Ολόκληρη η αυτοκινητοβιομηχανία υποφέρει από τις αδύναμες συνθήκες της αγοράς, ειδικά για τις μάρκες όγκου, πρόσθεσε.
Η πτώση των πωλήσεων στην Κίνα και ο ολοένα και πιο σκληρός ανταγωνισμός στην Ευρώπη, η οποία δεν έχει ακόμη επιστρέψει στα προ της πανδημίας επίπεδα ζήτησης, συνέβαλαν στο να εκδώσει η Volkswagen δύο προειδοποιήσεις για τα κέρδη της κατά το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους. Η ομώνυμη μάρκα VW αγωνίζεται εδώ και καιρό με χαμηλές αποδόσεις και οι προσπάθειες ανάκαμψης έχουν παρεμποδιστεί από τις αποτυχημένες εκδόσεις ηλεκτρικών οχημάτων.
Ο Antlitz επανέλαβε ότι η μάρκα VW πρέπει να αποκομίσει περισσότερα από 10 δισεκατομμύρια ευρώ σε εξοικονόμηση κόστους για να παραμείνει ανταγωνιστική σε σχέση με τους ανταγωνιστές της. Προειδοποίησε ότι θα είναι πρόκληση για την εταιρεία να συμμορφωθεί με τα αυστηρότερα όρια για τις εκπομπές CO2 στην Ευρωπαϊκή Ένωση το επόμενο έτος και ότι ίσως χρειαστεί να ενώσει τον στόλο της με άλλον κατασκευαστή.
Η Volkswagen προειδοποίησε ότι τα λειτουργικά κέρδη από τις κοινοπραξίες της στην Κίνα ενδέχεται να διαμορφωθούν προς το χαμηλότερο σημείο του εύρους των προβλέψεών της για το έτος, περίπου στα 1,6 δισ. ευρώ αντί για 2 δισ. ευρώ.