Η έγκριση της συγχώνευσης με την Chrysler άναψε… πράσινο για τη νέα εποχή της αυτοκινητοβιομηχανίας
Η Fiat, η μεγαλύτερη βιομηχανία της Ιταλίας, αλλά και σύμβολο της αδυναμίας της χώρας να προσαρμοστεί στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, εγκαταλείπει την πατρίδα της, μετά από 115 χρόνια.
Η οικογένεια Agnelli, που ελέγχει την αυτοκινητοβιομηχανία, και οι υπόλοιποι επενδυτές, πραγματοποίησαν προ ημερών την τελευταία γενική συνέλευση μετόχων στο Τορίνο, σφραγίζοντας το τέλος εποχής για τη Fiat, ως ιταλική εταιρία.
Εγκρίνοντας τη συγχώνευση με την Chrysler, έδωσαν το πράσινο φως στην Fiat Chrysler Automobiles, που ιδρύεται από τον Ιταλο-Καναδό διευθύνοντα σύμβουλο Sergio Marchionne. Η εταιρία θα υπάγεται στο ολλανδικό Δίκαιο, θα εδρεύει στη Βρετανία και θα είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.
«Ο Marchionne δεν θέλει να εγκαταλείψει την Ιταλία. Θέλει η FCA και ο ίδιος να είναι διεθνείς παίκτες. Αλλά το κέντρο βάρους της FCA πρέπει να μετατοπιστεί, προκειμένου να συμβεί αυτό», εξηγεί ο Erik Gordon, καθηγητής του University of Michigan. «Είναι λίγο λυπηρό για την Ιταλία».
Η νέα, μάλλον κοσμοπολίτικη, δομή της νέας εταιρίας, αντανακλά τη μετατόπιση της παγκόσμιας βιομηχανίας των αυτοκινήτων από τους εθνικούς πρωταθλητές όπως ήταν η Fiat, η οποία για δεκαετίες ήταν υπερήφανη για την ιταλική κληρονομιά της και τις ρίζες της στο Τορίνο.
Όμως, ενώνοντας τις δυνάμεις της με την αμερικανική Chrysler, η εταιρία που ήταν άλλοτε γνωστή ως Fabbrica Italiana di Automobili Torino, μπορεί να ανταγωνιστεί καλύτερα τις General Motors, Volkswagen και Toyota, σύμφωνα με τα όσα λέει ο Marchionne.
«Ο Marchionne χρειάζεται να λαμπερά φώτα της Wall Street», λέει ο Vincenzo Longo της IG Group, εν όψει της εισαγωγής των μετοχών της Fiat Chrysler στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, έως τα μέσα του Οκτωβρίου.
Όπως εξηγεί, η Νέα Υόρκη δίνει περισσότερες ευκαιρίες σε σχέση με «το περιφερειακό μέρος που έχει γίνει το ιταλικό χρηματιστήριο». Πραγματικά, η ιταλική οικονομία εμφανίζει στασιμότητα τα τελευταία 14 χρόνια και έχει συρρικνωθεί σε 10 από τα τελευταία 11 τρίμηνα, με τους οικονομολόγους να μιλούν για απελπισμένη ανάγκη μεταρρυθμίσεων.
Η ανεργία στη χώρα βρίσκεται κοντά σε επίπεδα ρεκόρ, με αποτέλεσμα χιλιάδες Ιταλοί να φεύγουν, αναζητώντας ένα καλύτερο μέλλον στο εξωτερικό. Το ίδιο συμβαίνει και με τη Fiat.
Το σκληρό ρυθμιστικό πλαίσιο σημαίνει ότι η εταιρία πρέπει να πετυχαίνει όλο και μεγαλύτερους όγκους, για να χρηματοδοτήσει την ανάπτυξη πιο καθαρών κινητήρων και να επεκταθεί σε αγορές υψηλής ανάπτυξης, όπως η Κίνα και η Ινδία.
Μετά τη συγχώνευσή της με την Chrysler, η Fiat σκοπεύει να επενδύσει 55 δισ. ευρώ τα επόμενα 5 χρόνια, προκειμένου να ενισχύσει τις πωλήσεις της κατά 61%, στα 7 εκατ. αυτοκίνητα, έως το 2018. Όμως, ακόμα και εάν το πετύχει, θα πουλά λιγότερα από τα 10 εκατ. αυτοκίνητα που είναι ο στόχος της Volkswagen για την ίδια χρονιά.
Ο Marchionne είπε στους μετόχους ότι στοχεύει σε ετήσια έσοδα άνω των 130 δισ. ευρώ σε πέντε χρόνια, δηλαδή σε αύξηση 50% έναντι των 86,8 δισ. ευρώ που εμφάνισε η Fiat πέρυσι.
Έτσι, παρότι η Fiat δεν εγκαταλείπει εντελώς την Ιταλία (θα διατηρήσει τις μετοχές της και στο χρηματιστήριο του Μιλάνου), η χώρα δεν θα αποτελεί πια το κέντρο του κόσμου της.