Δεν έχει τέλος η «κατηφόρα» του Elike Batista

Πούλησε μέχρι και το καμάρι του, την Lamborghini Aventador, έναντι 1,1 εκατ. δολ.

 

- Διαφήμιση -

Να πουλήσει ένα απόκτημα – τρόπαιο, την Lamborghini Aventador, που χαρακτηρίζεται από την ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία σαν το καλύτερο μοντέλο που έχει βγάλει ποτέ, αναγκάστηκε ο άλλοτε δισεκατομμυριούχος Eike Batista.

 

Πρόκειται για το Βραζιλιάνο επιχειρηματία που είχε καταφέρει να γίνει ο έβδομος πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο και είχε βάλει πλώρη για την πρωτιά, αλλά τελικά είδε την αυτοκρατορία -και την περιουσία του- να καταρρέουν.

 

Ο Batista αναγκάστηκε να αποχωριστεί το αυτοκίνητο έχοντας κάνει μόλις 2.000 χιλιόμετρα. Ίσως για αυτό κατάφερε να το πουλήσει αντί ποσού που φημολογείται στα 1,1 εκατ. δολάρια, έναντι των 1,6 εκατ. δολαρίων που πωλείται καινούργιο.

 

Το 2012, όταν πρωτο-κυκλοφόρησε το συγκεκριμένο μοντέλο, ο Batista ήταν ο έβδομος πλουσιότερος άνθρωπος στη γη. Τότε, έλεγε στο Bloomberg ότι έως το 2015 θα βρισκόταν στην κορυφή της λίστας, παραγκωνίζοντας το Μεξικανό Carlos Slim. «Απλά δώστε μου χρόνο. Σας παρακαλώ, αφήστε με να δουλέψω», έλεγε.

 

Όμως, τα πράγματα δεν ήρθαν όπως περίμενε ο Batista. Την ίδια χρονιά, αποδείχθηκε ότι τα κοιτάσματα πετρελαίου της ναυαρχίδας του ομίλου του, της OGX, είχαν πολύ λιγότερο μαύρο χρυσό από ό,τι αναμενόταν. Ο Batista, που είχε ποντάρει την τύχη ολόκληρο του ομίλου του -του EBX- σε αυτά τα κοιτάσματα, άρχισε να καταρρέει, μαζί με την επιχειρηματική του αυτοκρατορία.

 

Όπως αποδείχθηκε, η OGX είχε υπερεκτιμήσει κατά πολύ τα κοιτάσματά της. Έως τον Αύγουστο του 2012, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι παρήγαγε μόλις 17.000 βαρέλια την ημέρα από το βασικό οικόπεδό της, περίπου το ένα τρίτο του στόχου που είχε θέσει για τα τέλη του έτους.

 

Όπως ήταν αναμενόμενο, οι επενδυτές συνωστίζονταν στην έξοδο και έως τα τέλη του Οκτωβρίου, με την OGX να χάνει το ένα μετά το άλλο τα κορυφαία στελέχη της και τη μετοχή να πέφτει σε πενταροδεκάρες, ο Batista υπέβαλε αίτηση χρεοκοπίας.

 

Στον κόσμο των επιχειρήσεων, τέτοιες ιστορίες ανόδου και πτώσης δεν αποτελούν κάτι νέο. Αλλά στην περίπτωση του Batista, πολλοί είδαν την περίπτωσή του σαν πλήγμα στην ίδια την οικονομία της Βραζιλίας. Εξάλλου, οι αρχές της χώρας του είχαν φροντίσει να παρουσιάσουν τον Eike σαν το νέο πρόσωπο του βραζιλιάνικου επιχειρείν. Σαν ένα μεγιστάνα που αναλαμβάνει ρίσκα, αλλά την ίδια στιγμή, συνεργάζεται στενά με την κυβέρνηση, για να ενισχύσει την ανάπτυξη της χώρας.

 

Ο Batista ήταν συχνός επισκέπτης του προέδρου Luiz Inαcio Lula da Silva. «Αξίζει το σεβασμό μας», έλεγε η διάδοχος του Lula, Dilma Rousseff, ποζάροντας πλάι στον επιχειρηματία. Οι δύο τους στέκονταν πάνω σε μία πλατφόρμα πετρελαίου, φορώντας φόρμες.

 

Η επιτυχία του Batista γεννούσε ένα αίσθημα πατριωτισμού. Ήταν ένας «αυτοφυής» μεγιστάνας, ο οποίος θριάμβευε σε μια αγορά όπου κυριαρχούν οι πολυεθνικοί κολοσσοί και οι γιγαντιαίες κρατικές πετρελαϊκές.

 

Αλλά και για τα media, η ιστορία της «Σταχτοπούτας» πουλούσε. Ο κόσμος αναζητούσε ένα λαϊκό είδωλο, που να μην προέρχεται από το χώρο του ποδοσφαίρου ή του μόντελινγκ.

 

Γιος του πρώην υπουργού Ενέργειας Ελιέζερ Μπατίστα, ο Εϊκε επέστρεψε το 1980 στη γενέτειρά του, τη Βραζιλία, εγκαταλείποντας τις σπουδές του στη Γερμανία. Επίμονος και εξαιρετικά φιλόδοξος, όμως, κατάφερε να αποκτήσει τα πρώτα του εκατομμύρια λίγο προτού κλείσει τα 25 μέσω της εταιρείας που είχε ιδρύσει με την ονομασία Autra Aurem, η οποία αγόραζε χρυσό από προμηθευτές του Αμαζονίου και τον πουλούσε σε μαγαζιά του Ρίο ντε Τζανέιρο.

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ