Η δημόσια εγγραφή – ρεκόρ 20 δισ. δολ. που ετοιμάζει η κινεζική εταιρία – φαινόμενο του ηλεκτρονικού εμπορίου
«Εάν έχεις χρήμα, μπορείς να αναγκάσεις το διάβολο να σπρώχνει τον τροχό σου», λέει ένα κινέζικο ρητό. Και στην περίπτωση της Alibaba, βρίσκει πλήρη εφαρμογή.
Το σίγουρο είναι ότι η εταιρία – φαινόμενο του κινέζικου ηλεκτρονικού εμπορίου έχει χρήματα. Και πρόκειται να αποκτήσει πολύ περισσότερα με τη δημόσια εγγραφή ρεκόρ, των 20 δισ. δολαρίων, που θα την αποτιμά έως και στα 200 δισ. δολάρια.
Αυτή η κινέζικη εταιρία κάνει τη Wall Street να χορεύει στο ρυθμό της, καθώς το περιθώριο κέρδους του 40% που διαθέτει, κάνει τα… σάλια των επενδυτών να τρέχουν.
Παρ’ όλ’ αυτά, η Alibaba είναι ένα μεγάλο ερωτηματικό για τη Δύση. Πρόκειται για μια τεράστια επιχείρηση, που λειτουργεί ένα portal για business-to-business πωλήσεις, ένα άλλο on line πωλήσεων στα πρότυπα του eBay, αλλά και μια μονάδα ψυχαγωγίας.
Λειτουργώντας σε αγορές με έντονο ανταγωνισμό, το ποσό που θα πρέπει να επενδύσει στην Ευρώπη και την ΗΠΑ παραμένει άγνωστο, ενώ και οι μάλλον άσχημες επιδόσεις της εταιρίας στον τομέα των πνευματικών δικαιωμάτων, αποτελούν για κάποιους αναλυτές μελανό σημείο σε ένα business story που έχει καταφέρει να εντυπωσιάσει.
Όπως λένε γνώστες της αγοράς, παρότι η Alibaba διακινεί τεράστιους τζίρους, είναι αμφίβολο το κατά πόσο αυτό μεταφράζεται σε χειροπιαστή και μακροπρόθεσμη κερδοφορία. Παρόλα αυτά, τα νούμερά της είναι πραγματικά εντυπωσιακά.
Το 2013 είχε πωλήσεις σχεδόν 250 δισ. δολαρίων μέσω των site της, δηλαδή περισσότερες από ό,τι η Amazon και η eBay μαζί. Μόνη της, παρήγαγε το 3% του ΑΕΠ της Κίνας για τη χρονιά.
Μέσω των sites της πωλείται το 60% των πακέτων που παραδίδεται στην Κίνα, ενώ διαθέτει κυρίαρχη θέση σε μία βιομηχανία -αυτή του κινεζικού e-commerce- που αναμένεται να φτάσει στα 420 δισ. δολάρια έως το 2020, σύμφωνα με τη McKinsey. Η εταιρία υπήρξε φαινόμενο στην εποχή του ίντερνετ, καθώς έσπευσε εγκαίρως να εκμεταλλευτεί τον καταναλωτισμό που μόλις πρόσφατα ανακάλυψαν οι Κινέζοι. Ιδρύθηκε από τον χαρισματικό πρώην δάσκαλο των αγγλικών, Jack Ma το 1999.
Ο Ma μετέτρεψε το σπίτι του σε προσωρινό γραφείο, έδωσε στους υπαλλήλους του παρατσούκλια εμπνευσμένα από χαρακτήρες των πολεμικών τεχνών και ξεκίνησε να αλλάξει την Κίνα. Λάτρης του τάι τσι και αποφασισμένος να ανταγωνιστεί το eBay, ο Ma δημιούργησε την on line αγορά Taobao και το Tmall.com.
Γρήγορα, συνειδητοποίησε ότι εάν ικανοποιήσει όλες τις ανάγκες των πελατών του σε κάθε στάδιο της on line αγοράς του, τότε θα τους κάνει πιστούς ακόλουθους. Έτσι, δημιούργησε μια μονάδα ηλεκτρονικών πληρωμών, ένα on line επενδυτικό fund, υπηρεσίες cloud computing και κινητής τηλεφωνίας.
Η αλήθεια είναι ότι αυτή η στρατηγική, της διεύρυνσης του επιχειρηματικού μοντέλου της Alibaba πέραν του αρχικού αντικειμένου της, δικαιώνει όσους παρομοιάζουν τον Ma με τον Jeff Bezos, της Amazon.
«Ο Bezos είναι σαν ένα μάστερ του σκακιού που παίζει αμέτρητα παιχνίδια ταυτόχρονα, με τις σκακιέρες να είναι οργανωμένες με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να ασχολείται με το κάθε παιχνίδι», έχει πει ο Brad Stone, που έχει γράψει βιβλίο για την Amazon. Ο Ma πιστεύει ότι έχει πολλά κοινά με τον Αμερικάνο επιχειρηματία, καθώς εξακολουθεί να ασχολείται ενεργά με κάθε βήμα της Alibaba, παρότι τυπικά, αποσύρθηκε πέρυσι.