Η απάντηση της Lufthansa στον ανταγωνισμό
Να εδραιώσει τη θέση της στις πτήσεις μακρινών αποστάσεων ευελπιστεί η Lufthansa, μέσω της θυγατρικής χαμηλού κόστους Eurowings.
O ανταγωνισμός στους αιθέρες, κυρίως όσον αφορά τις πτήσεις μακρινών αποστάσεων, είναι ανελέητος. Αεροπορικές εταιρίες, κυρίως από τις χώρες του Περσικού Κόλπου, όπως η Emirates, η Qatar Airways και η Etihad αλλά και η τουρκική Turkish Airlines κατακλύζουν την αγορά με φθηνά εισιτήρια. Με το υπέρογκο «γερμανικό» κόστος, η Lufthansa δύσκολα μπορούσε να αντεπεξέλθει. Η γερμανική εταιρία αποσύρθηκε μάλιστα από ορισμένους σημαντικούς προορισμούς, όπως το Αμπού Ντάμπι. Στο μεταξύ όμως φαίνεται πως έχει βρει τη σωστή απάντηση.
Από τον ερχόμενο χειμώνα θα πετούν καταρχήν τρία, στη συνέχεια επτά, αεροσκάφη μακρινών αποστάσεων Airbus A330/200 από το αεροδρόμιο της Κολωνίας υπό το σήμα της νέας Eurowings. Ο αρχικός σχεδιασμός προβλέπει ορισμένους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς όπως τη Φλόριντα των ΗΠΑ. «Στόχος μας είναι να κερδίσουμε αναπτυσσόμενες αγορές στις οποίες δεν είχαμε πρόσβαση έως τώρα», είπε προς τη Deutsche Welle ο εκπρόσωπος της Lufthansa Γενς Μπίσοφ. Τα πληρώματα των αεροσκαφών δεν θα είναι υπάλληλοι της Lufthansa, αλλά του γερμανοτουρκικού Joint Venture Sun Express Deutschland όπου οι μισθοί είναι συγκριτικά πολύ χαμηλότεροι. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους της πρόσφατης νέας απεργίας των πιλότων της Lufthansa.
Στις πτήσεις μακρινών αποστάσεων η εξοικονόμηση κόστους είναι ένα αρκετά σύνθετο, αν όχι ακατόρθωτο εγχείρημα για τις αεροπορικές εταιρίες. Σε μεγάλες αποστάσεις τα κόστη για τις εταιρίες, όπως τα καύσιμα ή το leasing των αεροσκαφών, είναι τα ίδια για όλες τις εταιρίες, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν πολλά περιθώρια διαμόρφωσης χαμηλότερων τιμών στα εισιτήρια. Πολλές αεροπορικές εταιρίες που επιχείρησαν τα τελευταία χρόνια να κατακτήσουν τους αιθέρες στο χώρο των μακρινών αποστάσεων χρεοκόπησαν.
Όπως μεταδίδει η DW, πρότυπο για τη θυγατρική της Lufthansa αποτέλεσε η ασιατική Scoot, θυγατρική της Singapore Airlines που ιδρύθηκε μόλις το 2012. «Στην Scoot έχουν ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον επιχειρηματικό μοντέλο. Κοιτάξαμε πολύ προσεκτικά τι μπορούμε να μάθουμε από την Scoot», λέει ο Γενς Μπίσοφ.
Μια ματιά στην πτήση της Scoot από τη Σιγκαπούρη προς την Ταϊπέι δείχνει τι ενδέχεται να περιμένει μελλοντικά και τους επιβάτες της Lufthansa κατά τη διάρκεια της πτήσης: μόνον στην Business Class οι επιβάτες έχουν το προνόμιο να απολαύσουν δυο ποτά καθώς και φαγητό. Στις υπόλοιπες θέσεις όλα προσφέρονται επί πληρωμής. Ένα μικρό γεύμα, για παράδειγμα κοτόπουλο με ρύζι, κοστίζει 7,50 ευρώ ενώ ένα αναψυκτικό 2,50 ευρώ. Πρόκειται για μια μάλλον ασυνήθιστη εικόνα σε ασιατικά αεροσκάφη, καθώς οι αεροπορικές εταιρίες της ηπείρου φημίζονται για το εξαιρετικό τους σέρβις.
Η τακτική αυτή όμως -εκπτώσεις στο σέρβις αλλά και «δύσκολες» ώρες αναχώρησης- φαίνεται πως είναι ο μόνος τρόπος για να μπορούν να κρατούν οι εταιρίες το χαμηλό κόστος των τιμών. «Οι τιμές μας βρίσκονται 40 % κάτω από τις οικονομικές τιμές των μητρικών μας εταιριών», λέει ο επικεφαλής της Scoot Κάμπελ Γουίλσον.
Στην αρχή η ιδέα δεν φάνηκε να ενθουσιάζει τους Ασιάτες που έχουν συνηθίσει σε ένα εξαιρετικό σέρβις. «Υπήρχαν πολλές παρεξηγήσεις, οι άνθρωποι δεν γνώριζαν τι σημαίνει εταιρία χαμηλού κόστους», θυμάται ο Γουίλσον. Εν τω μεταξύ όμως η Scoot έχει εδραιωθεί και μεταφέρει κάθε χρόνο με τα -προς το παρόν- έξι αεροσκάφη της, περίπου δυο εκατομμύρια επιβάτες σε ασιατικούς προορισμούς. Ο πιο μακρινός προορισμός είναι το Σύδνεϋ όπου η πτήση διαρκεί οκτώ ώρες. Σύντομα ο στόλος της αναμένεται να εκσυγχρονιστεί και θα αποτελείται από 20 νέα Μπόινγκ 787 Dreamliner.
Μπορεί οι επικεφαλής της Lufthansa να εμπνεύστηκαν από τους Ασιάτες όσον αφορά το επιχειρηματικό μοντέλο της Eurowings, τονίζουν ωστόσο ότι δεν πρόκειται να είναι μια αντιγραφή της Scoot. «Και μόνον οι γεωγραφικοί συσχετισμοί είναι τελείως διαφορετικοί. Ο μέσος όρος πτήσεων της Scoot είναι έξι ώρες. Από την κεντρική Ευρώπη δεν πας και πολύ μακριά σε έξι ώρες…», λέει ο Γ. Μπίσοφ.