Από το παρ’ ολίγον ναυάγιο στην κορυφή της αγοράς παιχνιδιών κόντρα στο ρεύμα των iPads
Στην εποχή των iPads και των παιχνιδιών που συνδέονται μέσω wi-fi, τα «ταπεινά» τουβλάκια της Lego καταφέρνουν όχι μόνο να επιβιώσουν αλλά και να μεγαλουργήσουν, κόντρα σε όλα τα προγνωστικά. Πρόκειται για το νούμερο ένα παιχνίδι ανάμεσα στα παιδιά, που ωστόσο έχει και πολλούς ενήλικες φανατικούς.
«Τα Lego είναι πολύ περισσότερα από ένα παιχνίδι. Είναι μια δημιουργική έκφραση. Βλέπουμε πολλούς ενήλικες να ασχολούνται πάρα πολύ με αυτά. Με τα Lego, μπορείς να φτιάξεις τα πιο εκπληκτικά πράγματα. Πράγματα που δεν μπορούσες ποτέ να φανταστείς», έλεγε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας, Jοrgen Vig Knudstorp, κατά τα εγκαίνια των νέων γραφείων της στο Λονδίνο.
Όταν ο επιπλοποιός από τη Δανία Ole Kirk Christiansen έφτιαξε τα πρώτα τουβλάκια που ενώνονταν, το 1949, τους έδωσε το όνομά τους από τα πρώτα γράμματα της φράσης leg godt της γλώσσας του, που σημαίνει «παίζε καλά».
Σήμερα, τα πλαστικά τουβλάκια και οι κίτρινες φιγούρες των Lego είναι γνωστές σε όλο τον κόσμο. Και όμως, η Lego παραμένει μια οικογενειακή επιχείρηση, με έδρα στο Billund, της Δανίας, ένα χωριό με πληθυσμό μόλις 10.000 ατόμων. Περίπου 4.000 υπάλληλοι της Lego δουλεύουν εκεί, και στο πρώτο θεματικό πάρκο Legoland.
O Knudstorp, που βρίσκεται στη θέση του CEO της Lego εδώ και 10 χρόνια και ήταν ο πρώτος μάνατζέρ της που δεν προέρχεται από την οικογένεια Kristiansen, εξηγεί το φαινόμενο: «Οι άνθρωποι αγαπούν να φτιάχνουν πράγματα. Αυτό είναι βαθιά ριζωμένο μέσα σε κάθε ανθρώπινο ον».
Βέβαια, τα πράγματα δεν ήταν πάντα τόσο εύκολα για αυτή την εταιρία παιχνιδιών. Πριν από μία δεκαετία, η επιχείρηση σχεδόν κατέρρευσε, εν μέσω ανταγωνισμού από το hi-tech γκάτζετ και ανησυχιών ότι ο κόσμος δεν ήθελε πια να παίζει με πλαστικά τουβλάκια. Η Lego αντιμετώπισε σκληρό ανταγωνισμό και από την Mega Bloks, μια καναδική εταιρία που εκμεταλλεύτηκε το γεγονός ότι οι πατέντες για τα τουβλάκια της, που είχαν κατατεθεί στα μέσα της δεκαετίας του 1990, έληξαν.
Έτσι, το 2003, η Lego εμφάνισε ζημιές – ρεκόρ ύψους 1,6 δισ. κορωνών Δανίας και βρέθηκε να δυσκολεύεται να αποπληρώσει τα δάνειά της εταιρίας private equity άρχισαν να την περιτριγυρίζουν, ενώ σύμφωνα με κάποια σενάρια, η ανταγωνιστική Mattel θα την «κατάπινε».
Ο Knudstorp, πρώην σύμβουλος της McKinsey, ήταν εκείνος που ανέλαβε να σώσει την εταιρία. Κατάρτισε ένα σχέδιο με το οποίο τα Lego θα επέστρεφαν στα βασικά και άρχισε μια ριζικά εταιρική αναδιάρθρωση. Κατάργησε όλα τα προϊόντα που δεν είχαν καλές επιδόσεις και μείωσε δραστικά τα κόστη.
Το σχέδιό του είχε αποτέλεσμα. Έπειτα από 10 χρόνια ανάπτυξης, η Lego ανακοίνωσε μεγέθη ρεκόρ για το 2013, με τα προ φόρων κέρδη της στις 8,2 δισ. κορώνες. Φέτος, ελπίζει να σπάσει αυτό το ρεκόρ, αφότου ξεπέρασε και τη Mattel, κερδίζοντας τον τίτλο του μεγαλύτερου κατασκευαστή παιχνιδιών στον κόσμο.
Το 2012, η Lego παρήγαγε 45,7 δισ. τουβλάκια, με ρυθμούς 5,2 εκατ. την ώρα. Σύμφωνα με την εταιρία, σε κάθε άνθρωπο στον πλανήτη ισοδυναμούν 94 τουβλάκια Lego, κατά μέσο όρο.
Ο ίδιος ο επικεφαλής της, πάντως, λέει ότι αγαπούσε τα Lego από παιδί, αλλά αποφεύγει να τα βλέπει συναισθηματικά. «Το παιχνίδι βρίσκεται στο χτίσιμο. Αφότου δημιουργήσεις κάτι πανέμορφο, αυτό που πρέπει να κάνεις είναι να το διαλύσεις και να φτιάξεις κάτι άλλο».