Προκαλεί σεισμό η πιθανότητα αλλαγής φορολογικής έδρας της Ferrari – τα άλλα brands που έφυγαν
Μπορεί κανείς να φανταστεί το Μαρανέλο χωρίς της Ferrari;
Η πιθανότητα μιας αλλαγής της φορολογικής έδρας της διάσημης αυτοκινητοβιομηχανίας από τα θρυλικά κεντρικά γραφεία της, όπου το 1947 έφτιαξε το πρώτο της αυτοκίνητο, προκαλεί σεισμό στην Ιταλία. Την ώρα που η χώρα πασχίζει να βγει από τη μεγαλύτερη σε διάρκεια ύφεση της ιστορίας της, βλέπει το ένα μετά το άλλο τα μεγάλα brands της να την εγκαταλείπουν.
«Η Ferrari φεύγει για το Λονδίνο», έγραφε ο πρωτοσέλιδος τίτλος της Il Giornale, η οποία ανήκει στην οικογένεια του Silvio Berlusconi, καθώς το Bloomberg αποκάλυπτε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία εξετάζει την αλλαγή της οικονομικής έδρας της εκτός της Ιταλίας, προκειμένου να πληρώνει λιγότερους φόρους.
Ο κίνδυνος να χάσει η Ιταλία τη Ferrari, αφότου η μητρική της Fiat και η εταιρεία φορτηγών και τρακτέρ CNH Industrial μετέφεραν τα κεντρικά γραφεία τους στη Βρετανία, οδηγεί πολιτικούς και συνδικάτα να ζητούν από τον πρωθυπουργό Matteo Renzi να παρέμβει, για να δώσει τέλος στην έξοδο των ιταλικών επιχειρήσεων.
«Η φορολόγηση των επιχειρήσεων παραμένει υπερβολικά υψηλή και τα επενδυτικά σχέδια για τον εκσυγχρονισμό της χώρας δεν φαίνονται πουθενά. Την ίδια στιγμή, οι οικονομικοί πόροι καταστρέφονται από τη διαφθορά», καταγγέλλει η Carla Ruocco, βουλευτής του αντιπολιτευόμενου Κινήματος των Πέντε Αστέρων. «Με δεδομένο αυτό το επιχειρηματικό περιβάλλον, δεν προκαλεί εντύπωση που όλο και περισσότερες επιχειρήσεις και επενδυτές εγκαταλείπουν τη χώρα».
Αρκετά γνωστά ιταλικά brands έχουν πουληθεί σε ξένες επιχειρήσεις τα τελευταία πέντε χρόνια. Η εταιρεία πολυτελών ειδών Bulgari και η Loro Piana εξαγοράστηκαν από το Γάλλο δισεκατομμυριούχο Bernard Arnault, η Ducati που κατασκευάζει τις γνωστές μηχανές ανήκει πλέον στην Volkswagen και η Alitalia διεσώθη από την Etihad Airways.
Οι προσπάθειες του Renzi να επαναφέρει την ανάπτυξη και να κρατήσει τα δημόσια οικονομικά υπό έλεγχο πλήττονται από την 4ετή συρρίκνωση της οικονομίας. Η βιομηχανική παραγωγή σημείωσε μείωση, και μάλιστα αναπάντεχη, για δεύτερο κατά σειρά μήνα τον Οκτώβριο και παραμένει κατά 25% χαμηλότερη σε σχέση με τα προς κρίσης υψηλά του 2008.
Εάν η Ferrari ακολουθήσει τις Fiat και CNH στη Βρετανία, θα επωφεληθεί από τη μείωση του φορολογικού συντελεστή της χώρας στο 20% από το 21%. Στην Ιταλία, οι επιχειρήσεις φορολογούνται με 31,4%, καθώς η χώρα κατέχει την 56η θέση στη λίστα της Παγκόσμιας Τράπεζας με τα φιλικότερα προς το επιχειρείν κράτη, μετά την Τουρκία και την Ουγγαρία. Η Βρετανία, αντίθετα, είναι 8η.
«Η Ιταλία δεσμεύεται εδώ και μήνες να βελτιώσει τις συνθήκες για τις επιχειρήσεις που πληρώνουν φόρους στη χώρα και να μειώσει τις διαφορές ανάμεσα στις διαφορετικές δικαιοδοσίες στην Ευρωπαϊκή Ένωση», λέει ο εκπρόσωπος του Ιταλού υπουργού Οικονομίας Pier Carlo Padoan. «Η κυβέρνηση γνωρίζει καλά ότι το φορολογικό βάρος για τις επιχειρήσεις είναι μεγάλο και δεσμεύεται να το μειώσει περαιτέρω».
Μία μεταφορά της βάσης της Ferrari δεν θα επηρεάσει το κατασκευαστικό και σχεδιαστικό κομμάτι της εταιρείας, το οποίο δεν μπορεί παρά να παραμείνει στο Μαρανέλο. Εξάλλου, όπως είχε πει ο επικεφαλής της Fiat, S. Marchionne τον Οκτώβριο, η αυτοκινητοβιομηχανία δεν εγκαταλείπει την Ιταλία, αλλά παραμένει αποφασισμένη να προσλάβει ξανά όλους τους υπαλλήλους που απέλυσε, στο πλαίσιο του 5ετούς επενδυτικού σχεδίου της.