Στον… πάτο της λίστας της Harris Poll η επενδυτική τράπεζα, με τη φήμη της να έχει κλυδωνιστεί από το 2008
Η Goldman Sachs μάλλον πρέπει να δουλέψει το ίματζ της. Φέτος, η επενδυτική τράπεζα ξεπέρασε ακόμα και την ταλαιπωρημένη από τις χιλιάδες ανακλήσεις ελαττωματικών αυτοκινήτων General Motors, ή τις επιχειρήσεις που οι Αμερικανοί αγαπούν να μισούν, Koch Industries και BP, για να γίνει εκείνη που με τη χειρότερη φήμη στις ΗΠΑ.
Η εταιρία ερευνών Harris Poll δημοσιεύει την κατάταξη των 100 πιο γνωστών αμερικανικών επιχειρήσεων εδώ και 16 χρόνια, ξεχωρίζοντας εκείνες για τις οποίες η κοινή γνώμη έχει την πιο θετική άποψη. Φέτος, η Goldman βρέθηκε στον πάτο της λίστας.
Η Harris Poll ρώτησε 27.278 άτομα για να βρει ποιες είναι οι πιο πολύ και οι λιγότερο αγαπημένες επιχειρήσει στις ΗΠΑ. Η Wegmans, μια αλυσίδα σούπερ μάρκετ με έδρα το Rochester της Νέας Υόρκης βρέθηκε στην πρώτη θέση. Μπορεί να μην είναι ιδιαίτερα γνωστή στην Ευρώπη, αλλά έχει φανατικούς θαυμαστές στην άλλη όχθη του Ατλαντικού, αφού όπως έχει γίνει γνωστό, κάποιοι πελάτες γράφουν ακόμα και… επιστολές με τις οποίες εκφράζουν την αγάπη τους για τα καταστήματά της. Ακολουθούν οι Amazon, Samsung, Costco και Johnson & Johnson. Ενώ αντίθετα, στον πάτο της λίστας βρίσκονται οι Halliburton, Monsanto, Dish Network και AIG.
Η έρευνα δεν επιχειρεί να εξηγήσει πώς η Goldman κατάφερε να γίνει η πιο μισητή επιχείρηση στις ΗΠΑ, αλλά το αρνητικό κλίμα απέναντι στην τράπεζα έχει τις ρίζες του στη χρηματοοικονομική κρίση του 2008. Δεν βοήθησε, βέβαια, ότι το 2011 επιτροπή της αμερικανικής Γερουσίας έκρινε ότι η Goldman είχε παραπλανήσει τους πελάτες της σε σχέση με τα συμφέροντά της στους τοξικούς subprime τίτλους. Και η εικόνα της δέχθηκε ένα ακόμα πλήγμα όταν ένα στέλεχός της παραιτήθηκε γράφοντας μια επιθετικότατη επιστολή προς τους New York Times στην οποία έβγαζε πολλά από τα άπλυτα της τράπεζας στη φόρα.
Και ενώ η Goldman και η AIG σκοράρουν πολύ άσχημα στη λίστα της Harris Poll, εντούτοις θα πρέπει να σημειωθεί ότι το αρνητικό κλίμα στις ΗΠΑ απέναντι στο χρηματοοικονομικό κλάδο δείχνει να μαλακώνει. Το ποσοστό των Αμερικανών που εκφράζουν θετική άποψη για τον κλάδο αυξήθηκε στο 35% από 25% που ήταν το 2013. Μια κακή φήμη μπορεί να επηρεάσει τα κέρδη μιας επιχείρησης. Η Harris Poll διαπίστωσε ότι το 36% των ερωτηθέντων αποφάσισε να μην στηρίξει μια εταιρία γιατί έχει μάθει κάτι αρνητικό για τη συμπεριφορά της. Και πάνω από τους μισούς καταναλωτές κάνουν πλέον έρευνα, πριν να ξοδέψουν χρήματα σε μια επιχείρηση. Αυτό σημαίνει ότι η Επιχειρηματική Αμερική πληρώνει πλέον για τα λάθη της, κάτι που δεν συνέβαινε πάντα. «Το αμερικανικό κοινό πιστεύει ακράδαντα ότι η φήμη έχει σημασία και λειτουργεί με βάση αυτό το σκεπτικό», λέει η Carol Gstalder της Harris Poll.
Και βέβαια, η κακή φήμη μπορεί να μην επηρεάζει άμεσα τα μεγέθη της Goldman Sachs, όπως θα συνέβαινε, για παράδειγμα, με μια εταιρεία σούπερ μάρκετ, αλλά μπορεί να την πλήξει έμμεσα.
Τελευταίες έρευνες, για παράδειγμα, διαπιστώνουν ότι όλο και περισσότεροι από τους απόφοιτους των top αμερικανικών πανεπιστημίων γυρίζουν την πλάτη στη Wall Street, κυνηγώντας άλλες καριέρες, σε μία εξέλιξη που στερεί από την Goldman και τις άλλες τράπεζες τα ταλέντα που θα τους έφερναν σημαντικά κέρδη.