Στα 4,4 τρισ. δολάρια διαμορφώθηκαν τα έσοδα των 250 μεγαλύτερων λιανεμπόρων, σε παγκόσμιο επίπεδο, στη χρήση Ιουνίου 2013 – Ιουνίου 2014, όπως προκύπτει από τη νέα έκθεση της Deloitte Touche Tohmatsu Limited (DTTL) με τίτλο Παγκόσμιες Δυνάμεις του Λιανικού Εμπορίου για το 2015. Κατά το ίδιο διάστημα, ο μέσος όρος των εσόδων ανά λιανέμπορο υπερέβη τα 17,4 δισ. δολάρια..
Στόχος της έκθεσης ήταν να εντοπίσει τις 250 μεγαλύτερες εταιρείες λιανικού εμπορίου παγκοσμίως, να εξετάσει τις καινοτόμες τάσεις του κλάδου, τις προβλέψεις για το 2015, καθώς και τις στρατηγικές που ακολουθούν οι λιανέμποροι προκειμένου να αντεπεξέλθουν στις αλλαγές που έχουν αντίκτυπο στον κλάδο.
Στην έκθεση οι 250 μεγαλύτεροι λιανέμποροι παγκοσμίως αναλύονται με βάση τα οικονομικά τους αποτελέσματα, τη γεωγραφική περιοχή, τον τομέα των προϊόντων τους και τη δραστηριότητα τους στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Όπως καταδείχθηκε η αύξηση των εσόδων για τους 250 μεγαλύτερους λιανέμπορους, η οποία άρχισε να μειώνεται το 2011, συνέχισε να επιβραδύνεται και το 2013. Σύμφωνα με την έκθεση, τα έσοδα των 250 μεγαλύτερων λιανεμπόρων αυξήθηκαν κατά 4,1% το 2013 (σταθμισμένα με τις πωλήσεις και προσαρμοσμένα για τις μεταβολές των συναλλαγματικών ισοτιμιών), έπειτα από μια αύξηση ύψους 4,9% το 2012.
Ενώ ο ρυθμός ανάπτυξης συνέχισε να φθίνει, περίπου 80% των κορυφαίων 250 λιανεμπόρων (199 εταιρείες) κατέγραψαν αύξηση στα έσοδα τους από το λιανεμπόριο το οικονομικό έτος 2013.
«Η υποτονική παγκόσμια οικονομία το 2014 περιόρισε τα οικονομικά πολλών καταναλωτών και άσκησε πίεση στις λιανικές πωλήσεις. Συνεπώς, η ευημερία του παγκόσμιου λιανεμπορίου το 2015 θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την οικονομική σταθερότητα αρκετών από τις μεγάλες οικονομίες.
Η Κίνα, η ευρωζώνη, καθώς και μερικές βασικές αναδυόμενες οικονομίες βίωσαν ένα ιδιαίτερα σκληρό 2014. Συγκριτικά, οι οικονομίες των ΗΠΑ και της Βρετανίας συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία, με δείκτες που καταδεικνύουν την πιθανότητα ισχυρής ανάπτυξης το 2015 και ενδεχομένως και μετέπειτα,» είπε ο Δρ Ίρα Καλίς, επικεφαλής οικονομολόγος της DTTL.
Αναφορικά με τις κορυφαίες τάσεις του λιανεμπορίου για το 2015 η έκθεση της DTTL σημειώνει τα εξής:
Ταξιδιωτικό λιανικό εμπόριο– Ο διεθνής τουρισμός αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται παραπάνω από τις προσδοκίες παρά τις συνεχόμενες γεωπολιτικές και οικονομικές προκλήσεις παγκοσμίως. Οι διευρυνόμενες μεσαίες τάξεις των αναπτυσσόμενων οικονομιών ταξιδεύουν σε διάφορες πρωτεύουσες, ενισχύοντας τις λιανικές πωλήσεις. Για παράδειγμα, πάνω από το μισό των 16 δισ. ευρώ του κλάδου πολυτελείας στη Γαλλία, εξαρτάται από τους τουρίστες. Το 2015, οι λιανέμποροι αναμένεται να εξυπηρετούν ολοένα και περισσότερους ταξιδιώτες «που ξοδεύουν πολλά», ιδιαιτέρως τουρίστες των αναδυόμενων οικονομιών για να δώσουν ώθηση στην ανάπτυξη τους.
Λιανικό εμπόριο μέσω κινητών– Το λιανικό εμπόριο μέσω κινητών αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται επιθετικά. Το 65% του παγκόσμιου πληθυσμού θα χρησιμοποιεί κινητό τηλέφωνο μέχρι το 2015, ενώ υπολογίζεται ότι το 83% της χρήσης του διαδικτύου θα πραγματοποιείται μέσω κινητών συσκευών. Οι λιανέμποροι θα πρέπει να ανταποκριθούν προσφέροντας δωρεάν Wi-Fi στα καταστήματά τους και φιλικές για κινητά, ιστοσελίδες λιανεμπορίου προσαρμοσμένες στα διαφορετικά είδη συσκευών. Το απόρρητο και η ασφάλεια καθίστανται όλο και πιο σημαντικά, καθώς η διαφάνεια και η προστασία των πληροφοριών των πελατών θα είναι κρίσιμης σημασίας για τη διατήρηση της εμπιστοσύνης των πελατών, αφού το λιανικό εμπόριο μέσω κινητών γίνεται ο κανόνας.
Ταχύτερο λιανικό εμπόριο– Η ταχύτητα συνεχίζει να παραμένει μια σημαντική τάση στο λιανεμπόριο. Αυτή περιλαμβάνει: τη «γρήγορη μόδα» (να έρχονται στα καταστήματα τα είδη που παρουσιάζονται σε επιδείξεις μόδας όσο το δυνατό γρηγορότερα), προϊόντα περιορισμένης χρονικής διαθεσιμότητας και γρήγορες πωλήσεις για την ενθάρρυνση άμεσων αγορών, pop-up εγκαταστάσεις για τη γρήγορη παρουσίαση προϊόντων και υπηρεσιών στην αγορά και την καλύτερη προβολή τους, και αυτοεξυπηρετούμενα ταμεία και περίπτερα για τον περιορισμό ή την εξάλειψη του χρόνου αναμονής. Το 2015, το λιανεμπόριο προβλέπεται να γίνει ακόμα πιο γρήγορο ώστε να ικανοποιήσει τις επιθυμίες των καταναλωτών. Οι εξελίξεις αυτές θα δρομολογηθούν κυρίως από τους millennials (η γενιά με έτος γέννησης μεταξύ 1980-2000), καθώς είναι μια γενιά με μεγάλη αγοραστική δύναμη και επιρροή στα χέρια τους. Επιθυμούν γρήγορη εξυπηρέτηση και άμεση ικανοποίηση των αναγκών τους, και οι λιανέμποροι θα ανταπεξέλθουν στις επιθυμίες αυτές.