Από τα πούρα Davidoff και την BMW ως τη σαμπάνια Ruinart
Οι επισκέπτες της Art Basel Hong Kong, αυτό το μήνα, θα μπορέσουν να ανακαλύψουν έργα τέχνης των Richard Serra, Keith Haring και Ai Weiwei, μαζί με μία πληθώρα από brands πολυτελείας, που ευελπιστούν να παρουσιάσουν την καλλιτεχνική πλευρά τους.
Η εταιρία πούρων Davidoff θα βρίσκεται εκεί, πουλώντας υγραντήρες σχεδιασμένους από το Γάλλο καλλιτέχνη Lison de Caunes, με τιμή 19.500 ευρώ. Θα παρουσιαστεί επίσης μία BMW ζωγραφισμένη στο χέρι. Η Ruinart, η εταιρία σαμπάνιας που ανήκει στον όμιλο LVMH, θα λειτουργεί ένα μπαρ αλλά και καρότσια, που θα κινούνται ανάμεσα στις 233 γκαλερί της έκθεσης, πουλώντας σαμπάνια στα 22 δολάρια το ποτήρι. Άλλα brands θα παρουσιαστούν στο Collectors Lounge, ένα χώρο που έχει οριστεί για να προωθήσουν επιχειρήσεις τα προϊόντα τους.
Εξάλλου, εάν κανείς προσθέσει τα νούμερα των τριών εκθέσεων Art Basel -του Μαϊάμι Μπιτς, της Βασιλείας και του Χονγκ Κονγκ- διαπιστώνει ότι πρόκειται για το πρώτο σε προσέλευση γεγονός στον κόσμο της τέχνης. Η έκθεση του Μαϊάμι προσέλκυσε το Δεκέμβριο 73.000 άτομα, ενώ στο Χονγκ Κονγκ αναμένονται 65.000 άτομα. Και εάν αναλογιστεί κανείς ότι στο Μαϊάμι, κάποιος πλήρωσε 1,2 εκατ. δολάρια για ένα έργο του Richard Prince, καταλαβαίνει γιατί όλα τα brands θέλουν να συνδέσουν το όνομά τους με την Art Basel.
Πολύ απλά, οι πλούσιοι που αγοράζουν έργα τέχνης στην έκθεση, έχουν πολλά ακόμα χρήματα να ξοδέψουν.
Βέβαια, για τα brands που αναζητούν συμφωνίες χορηγίας στην έκθεση, ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος. Όπως λέει ο διευθυντής της Art Basel, Marc Spiegler, «μας προσελκύουν εταιρίες κάθε εβδομάδα που θέλουν να συνεργαστούν μαζί μας, και κάθε χρόνο, ο αριθμός τους αυξάνεται». Παρότι δεν αποκαλύπτει πόσο κοστίζει μια τέτοια χορηγία, εντούτοις λέει: «Τα brands πληρώνουν περισσότερα για να συμμετάσχουν στην έκθεση από ό,τι οι γκαλερί».
Και βέβαια, το χρήμα δεν είναι το μοναδικό κριτήριο. Όπως λέει ο Spiegler, η Art Basel δέχεται μόνο τις εταιρίες που έχουν καθημερινή επαφή με τις τέχνες. Επομένως, οι επιχειρήσεις κάνουν ό,τι μπορούν για να αποδείξουν ότι έχουν μια καλλιτεχνική φύση. Η BMW, που είναι ο βασικός χορηγός της έκθεσης στον τομέα των μεταφορών, χρηματοδοτεί το Art Journey, ένα βραβείο για νέους καλλιτέχνες.
Η UBS, ο βασικός χορηγός και των τριών εκθέσεων, θα παρουσιάσει σε ένα ειδικά αφιερωμένο χώρο ένα επιλεγμένο μέρος της συλλογής της. Ενώ απασχολεί και δύο full time εφόρους, οι οποίοι αγοράζουν έργα τέχνης από την Art Basel -και όχι μόνο- για τη συλλογή της.