Την ώρα που τα κέρδη άλλων εταιριών συρρικνώνονται, η αραβική εμφανίζει κέρδη 517 εκατομ. δολαρίων
Εάν κανείς ρωτήσει τον Tim Clark ποιο ήταν το ένα πράγμα που μετέτρεψε την Emirates Airline σε μία από τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρίες του κόσμου, η απάντηση που θα λάβει είναι μία.
Όταν στις αρχές της δεκαετίας του 1980 τον προσέλαβε ο σημερινός ηγέτης του Ντουμπάι, Sheikh Mohammed bin Rashid al-Maktoum, για να φτιάξει την εταιρία, του είχε πει ξεκάθαρα ότι θα έπρεπε να διασφαλίσει ένα πράγμα: «Πάντα να βγάζει κέρδος».
Και τα τελευταία 26 χρόνια, η Emirates κάνει αυτό ακριβώς, καθώς σε όλο αυτό το διάστημα δεν έχει περάσει ούτε μία ζημιογόνα χρονιά, καταφέρνοντας να ξεφύγει από τα πάνω και τα κάτω που έζησε ο υπόλοιπος κλάδος στην περίοδο αυτή.
Αυτό το απλό μοντέλο ευθύνεται εν μέρει για τη μεγαλύτερη αλλαγή που έχει ζήσει η παγκόσμια βιομηχανία των αερομεταφορών εδώ και χρόνια. Πέρυσι, η Emirates εμφάνισε κέρδη περίπου 517 εκατ. δολαρίων, έναντι 462 εκατ. δολαρίων την προηγούμενη χρονιά. Για να αντιληφθεί κανείς τη σημασία αυτών των μεγεθών αρκεί να λάβει υπόψη του ότι στο ίδιο διάστημα, τα κέρδη της γερμανικής Lufthansa συρρικνώθηκαν στα 55 εκατ. ευρώ από 313 εκατ. ευρώ, λόγω των ζημιών που προκάλεσε η απεργία των πιλότων της.
Και το Ντουμπάι δεν είναι το μοναδικό κράτος του Περσικού Κόλπου που έχει καταφέρει να κατακτήσει τους αιθέρες. Η παρουσία της Emirates αλλά και των Qatar και Etihad του Άμπου Ντάμπι, φέρνει τη μεγαλύτερη αναδιοργάνωση της παγκόσμιας αγοράς από τότε που η easyJet και η Ryanair κατάργησαν την κυριαρχία των καθιερωμένων εθνικών αερομεταφορέων, πριν από 20 χρόνια. Πριν από 10 χρόνια, οι τρεις εταιρίες του Κόλπου πραγματοποιούσαν 19.000 πτήσεις από και προς την Ευρώπη το χρόνο. Φέτος, ο αριθμός αυτός θα αγγίξει τις 40.000.
Ο λόγος είναι απλός: Η γεωγραφία. Τέσσερα δισεκατομμύρια άτομα, πολλά εκ των οποίων στις ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες του κόσμου, ζουν σε μία περιοχή που απέχει το πολύ 8 ώρες με το αεροπλάνο από τον Κόλπο.
Βέβαια, το επίτευγμα των αεροπορικών αυτών δεν χαροποιεί τους πάντες. Η δραματική ανάπτυξη της εταιρίας του Ντουμπάι και των γειτονικών της αεροπορικών προκαλεί έντονη ανησυχία στους ανταγωνιστές τους από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη, που μιλούν για άδικο πλεονέκτημα λόγω σημαντικών κρατικών επιδοτήσεων.
Ο Clark, πάντως, ισχυρίζεται ότι από την πρώτη ημέρα της λειτουργίας της Emirates, η κυβέρνηση του Ντουμπάι ήταν σαφής: «Δεν θα υπάρξει στήριξη της επιχείρησης. Θα πρέπει να βγάζεις χρήματα για να προχωράς».
«Το ζήτημα είναι ότι οι δεν μπορούν να αντέξουν την πρόοδο που κάνουν οι αεροπορικές του Κόλπου», έλεγε πρόσφατα στη Ντόχα ο διευθύνων σύμβουλος της Qatar Airways, Akbar al-Baker, απαντώντας στις επικρίσεις που δέχεται από τους δυτικούς ανταγωνιστές του.
Η αλήθεια είναι ότι οι αεροπορικές του Κόλπου έχουν επενδύσει εκατοντάδες δισ. δολάρια την τελευταία δεκαετία για να χτίσουν ένα στόλο με τα πιο σύγχρονα αεροπλάνα και έχουν αναπτύξει μερικά από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια του κόσμου.
Η Emirates, για παράδειγμα, πετά τα περισσότερα Airbus A380 από οποιαδήποτε άλλη εταιρία και σύντομα θα παραλάβει και το 60ο από αυτά τα γιγαντιαία αεροπλάνα. Έχει παραγγείλει άλλα 80 διώροφα αεροπλάνα των 525 ατόμων, με στόχο να ανεβάσει την μεταφορική της δυνατότητα στα 70 εκατ. άτομα το χρόνο έως τα τέλη της δεκαετίας.