Τα μεγαλύτερα ονόματα γίνονται επικίνδυνα… παλιά και το διακύβευμα για την επόμενη ημέρα είναι τεράστιο
Οι business της μόδας αποτελούν, κατά βάθος, μία αέναη αναζήτηση για κάτι νέο. Το πρόβλημα είναι ότι αυτή τη στιγμή, μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της μόδας έχουν αρχίσει να γίνονται επικίνδυνα… παλιά.
Ο Giorgio Armani και ο σχεδιαστής της Chanel, Karl Lagerfeld διανύουν την 8η δεκαετία της ζωής τους, ο Roberto Cavalli είναι 74 και ο Bernard Arnault, πρόεδρος του ομίλου που έχει στην κατοχή του τη Louis Vuitton -μεταξύ άλλων- γίνεται 66 χρόνων αυτό το μήνα.
Από αυτούς, ο μοναδικός που δείχνει διατεθειμένος να παραδώσει τα μολύβια του είναι ο Cavalli, ο οποίος αναζητά xαγοραστή για τον οίκο μόδας που φέρει το όνομά του. Για τους υπόλοιπους, η διάδοχη κατάσταση είναι άκρως αβέβαιη, όπως και το μέλλον αυτών των αυτοκρατοριών της μόδας.
Το διακύβευμα είναι μεγάλο, αφού οι συγκεκριμένοι οίκοι έχουν ετήσιες πωλήσεις που ξεπερνούν τα 40 δισ. δολάρια, ενώ κρατούν τα ηνία της ευρωπαϊκής βιομηχανίας πολυτελών τσαντών, παπουτσιών και άλλων ειδών.
«Πλησιάζουμε στο τέλος μιας εποχής», λέει η Jane Kellock, ιδρύτρια της Unique Style Platform, που συμβουλεύει για τις τάσεις. «Μπορεί να μην ξαναδούμε όμοιούς τους ποτέ ξανά».
Το να αντικαταστήσει ένας οίκος το σχεδιαστή του, όταν αυτός είναι ένα αστέρι της μόδας, δεν είναι εύκολο. Αλλά μπορεί να γίνει. Δώδεκα χρόνια μετά το θάνατο της Coco Chanel, ο Lagerfeld ενέπνευσε νέα ζωή στο brand, επανιδρύοντας την αισθητική της δημιουργού του, πάνω σε κομμάτια που αποτελούσαν το σήμα κατατεθέν του, όπως οι φούστες και τα σακάκια τουίντ και οι πέρλες.
Πιο πρόσφατα, ο Nicolas Ghesquiere κατάφερε να εγκαινιάσει μια νέα εποχή ανάπτυξης στη Vuitton, που αποτελεί το μεγαλύτερο όνομα στην παγκόσμια βιομηχανία της πολυτέλειας, αφότου ο Marc Jacobs αποχώρησε από τον οίκο, για να εστιάσει στο brand που φέρει το όνομά του. Και ο Hedi Slimane έκανε την Saint Laurent το πιο hot όνομα στη μόδα, με μπουφάν biker, θηλυκά φορέματα και στενά τζιν.
Υπάρχουν, βέβαια, και περιπτώσεις όπου η διαδοχή δεν κύλησε και τόσο ομαλά. Όπως συνέβη στην περίπτωση της Gucci. Αφότου προήχθη στη θέση της δημιουργικής διευθύντριας, το 2006, η Frida Giannini δυσκολεύτηκε να αναπτύξει μια ξεχωριστή ταυτότητα για το ιταλικό brand. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την πτώση των πωλήσεων και την απόφαση της μητρικής εταιρίας, της Kering, να αντικαταστήσει την Giannini με τον Alessandro Michele, τον Ιανουάριο.
Ο 81χρονος Lagerfeld θεωρείται ίσως ο πιο αναντικατάστατος από τα αστέρια της μόδας αυτή τη στιγμή, αφού ο ακούραστος σχεδιαστής γεμίζει τις πασαρέλες από τότε που ένοικος του Λευκού Οίκου ήταν ο Eisenhower. Ο Γερμανός σχεδιαστής, γνωστός για το ασπρόμαυρο ντύσιμο και τα χαρακτηριστικά γυαλιά ηλίου του, δουλεύει για τη Fendi για 50 χρόνια και ταυτόχρονα για τη Chanel, από το 1983. Στον ελεύθερό του χρόνο, σχεδιάζει και το δικό του label.
Βέβαια, τα brands στα οποία εμπλέκεται έχουν φροντίσει να τον περιστοιχίσουν από ισχυρές ομάδες. Οι συλλογές της Fendi σχεδιάζονται από κοινού με ένα μέλος της οικογένειας των Ιταλών ιδρυτών του οίκου, ενώ και τα δύο brands έχουν στο ενεργητικό τους αρκετούς ταλαντούχους σχεδιαστές.
Αλλά και ο Arnault, πρόεδρος της LVMH, γνωρίζει ότι δεν θα ζήσει για πάντα, για αυτό και έχει ήδη βάλει τα δύο μεγαλύτερα παιδιά του, την Delphine και τον Antoine, να δουλεύουν για τον όμιλο. Και εάν ο διάδοχός του δεν βρεθεί ανάμεσα σε αυτούς τους δύο, έχει άλλα τρία παιδιά και δύο ανίψια που δεν έχουν ακόμα ασχοληθεί ενεργά με την οικογενειακή επιχείρηση.