Μόλις 0,5% η αύξηση των πωλήσεων 84 εταιριών του S&P 500, που απασχολούνται στο λιανεμπόριο
Εν μέσω του bear market στις τιμές του πετρελαίου, οι αναλυτές δεν κουράζονταν από πέρυσι να προβλέπουν ότι τα φθηνά καύσιμα θα ισοδυναμούσαν με μια άτυπη «φοροαπαλλαγή» για τους καταναλωτές, που θα έδινε ώθηση σε όλες τις άλλες καταναλωτικές δαπάνες.
Το επιχείρημά τους ακουγόταν λογικό. Πολύ απλά, ο Αμερικανός καταναλωτής θα χρησιμοποιούσε τα χρήματα που θα εξοικονομούσε από τη φθηνή βενζίνη για να αγοράσει νέα ρούχα, gadgets κτλ. Η Wall Street συμφωνούσε απόλυτα. Οι μετοχές του κλάδου λιανεμπορίου έχουν ενισχυθεί κατά 10% από τις αρχές του έτους, στη μεγαλύτερη άνοδο ανάμεσα στους 24 κλάδους της αγοράς.
Και όμως, η πραγματικότητα αποδεικνύει ότι κάπου στην πορεία, το όφελος από τη «φοροαπαλλαγή» του φθηνού πετρελαίου εξαφανίστηκε. Κάποιες από τις εταιρείες του λιανεμπορίου εμφανίζουν μεν υψηλή αύξηση των πωλήσεών τους, όμως, από τις 84 εταιρείες του S&P 500 που ασχολούνται με το λιανεμπόριο, οι 66 έχουν ήδη ανακοινώσει τα αποτελέσματά τους για το προηγούμενο τρίμηνο και αυτά δείχνουν αύξηση των πωλήσεων μόλις κατά 0,5%.
«Οι τιμές του πετρελαίου παραμένουν τουλάχιστον 40% χαμηλότερες σε σχέση με τα υψηλά που είδαμε στα μέσα του 2014, κάτι που σύμφωνα με τους οικονομολόγους μας, ισοδυναμεί με μία ‘φοροαπαλλαγή’ 150 δισ. δολαρίων για τους καταναλωτές», γράφει ο στρατηγικός αναλυτής της Goldman Sachs, David Kostin σε τελευταία του έκθεση. «όμως, οι περισσότεροι καταναλωτές δεν έχουν ακόμα αυξήσει τις δαπάνες τους, παρά αυτό το όφελος για τα εισοδήματά τους».
Οι εταιρείες εξηγούν ότι οι καταναλωτές παραμένουν επιφυλακτικοί. Ο David Simon, επικεφαλής της Simon Property Group, της μεγαλύτερης εταιρείας ενοικίασης malls λέει: «Εξακολουθούμε να αντιμετωπίζουμε ένα επιφυλακτικό καταναλωτή, θα έλεγα.
Το κλίμα είναι ευμετάβλητο. Τα μοτίβα της κατανάλωσης είναι πιο δύσκολο να προβλεφθούν πλέον. Η καταναλωτική εμπιστοσύνη βελτιώνεται αλλά πολλοί εξακολουθούν να ρίχνουν τα χρήματά τους στο στόχο της μείωσης των δανείων τους». Ο David W. Nelms, επικεφαλής της Discover Financial Services, προσθέτει: «Υποθέτω ότι το μεγάλο ερώτημα είναι το τι κάνουν τελικά τα χρήματά τους οι καταναλωτές. Φαίνεται να υπάρχει μια αύξηση στις αποταμιεύσεις».
Πραγματικά, ο ρυθμός των αποταμιεύσεων έχει αυξηθεί λίγο στις ΗΠΑ το τελευταίο διάστημα, φτάνοντας στο υψηλό δύο ετών του 5,7% τον Απρίλιο. Ωστόσο, παραμένει περίπου τρεις ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερος από το μακροπρόθεσμο μέσο όρο. Επομένως, οι αναλυτές φαίνεται τώρα να βρίσκουν την άκρη σε αυτό το μυστήριο.
Οι ακόμα επιφυλακτικοί Αμερικανοί καταναλωτές προτιμούν να αποπληρώσουν τα δάνειά τους και να βάλουν κάποια χρήματα στην τράπεζα, παρά να ξοδέψουν όσα εξοικονόμησαν από τη φθηνότερη βενζίνη σε ρούχα ή εστιατόρια. Έτσι και αλλιώς, οι τιμές του πετρελαίου έχουν πάρει ξανά την ανιούσα, κάτι που σημαίνει ότι η «φοροαπαλλαγή» θα πάψει να ισχύει αρκετά σύντομα.