Ο Elon Musk αγνοεί τους πλούσιους Ρώσους πελάτες της Tesla που τον… παρακαλάνε να εισάγει τα αυτοκίνητά της.
Οι πλούσιοι Μοσχοβίτες αγαπούν τον Elon Musk και είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν πολλά για αυτή τους την αγάπη.
Σχεδόν 100.000 Ρώσοι ακολουθούν τον ιδρυτή της Tesla στα social media, και όμως ο επιχειρηματίας προωθεί το ηλεκτρικό super car του παντού, εκτός από τη χώρα τους.
Για τους φανατικούς της Tesla στη Ρωσία, το να αποκτήσουν το αυτοκίνητο των ονείρων τους απαιτεί προσπάθεια αλλά και χρήμα.
Ο 33χρονος Andrey Vratskiy, για παράδειγμα, ήθελε να αλλάξει την BMW X6 του με ένα Tesla S, που πωλείται στις ΗΠΑ αντί 75.000 δολαρίων.
Το ήθελε τόσο πολύ ώστε δεν δίστασε να πληρώσει τα διπλά, για να το αποκτήσει.
Με δεδομένο ότι η Tesla δεν διαθέτει δίκτυο πωλήσεων στη Ρωσία, έπρεπε να αγοράσει το αυτοκίνητό του από τις ΗΠΑ, να πληρώσει 12.000 δολάρια για να το μεταφέρει αεροπορικώς στη Ρωσία και μετά να δώσει άλλα 50.000 δολάρια για να το εκτελωνίσει.
Πριν από δύο χρόνια, όταν ο Vratskiy άρχισε να βγάζει το μπλε Tesla του για βόλτα, ήταν ένα σπάνιο είδος για τους δρόμους της Μόσχας.
Τώρα, τρέχει μαζί με δεκάδες άλλα μέλη του fan club που ίδρυσε και έχει εντοπίσει τουλάχιστον 250 ακόμα ιδιοκτήτες Tesla στη χώρα του.
«Μου αρέσουν τα gadgets και αυτό είναι το απόλυτο gadget, σαν ένα iPhone με ρόδες», εξηγεί ο Ivan Streshinskiy, που διαχειρίζεται το μεγαλύτερο μέρος από την περιουσία του Alisher Usmanov, ύψους 14 δισ. δολαρίων, ως επικεφαλής της USM Advisors. Αυτός έχει ήδη αποκτήσει ένα λευκό Tesla Model S και τώρα θέλει να αγοράσει και ένα κόκκινο.
Άλλοι Ρώσοι που έχουν στην κατοχή της αυτοκίνητα του Elon Musk είναι ο δισεκατομμυριούχος Roman Abramovich και οι τραπεζίτες Herman Gref και Andrei Akimov, επικεφαλής της μεγαλύτερης και της τρίτης μεγαλύτερης ρωσικής τράπεζας, της Sberbank και Gazprombank, αντίστοιχα.
Για τον Gref, που υπήρξε υπουργός Οικονομίας κατά τις δύο πρώτες θητείες του Putin, ο ενθουσιασμός του για την Tesla δεν έχει καμφθεί ούτε από το γεγονός ότι οι αμερικανικές κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας έχουν πλήξει δυνατά την τράπεζά του.
«Δεν μολύνει το περιβάλλον και είναι πολύ φθηνό και εύκολο στη χρήση», εξηγεί.
Σύμφωνα με κάποιους υπολογισμούς, η Tesla θα μπορούσε να πουλήσει εύκολα 2.000 Model S και άλλα 2.000 Model X το χρόνο στη Ρωσία, εάν έδινε σε αυτή την αγορά τη σημασία που δίνει σε άλλες αναδυόμενες, όπως είναι για παράδειγμα η Κίνα.
Για μία αυτοκινητοβιομηχανία που σκοπεύει να παραδώσει 55.000 αυτοκίνητα παγκοσμίως φέτος, τα νούμερα αυτά είναι κάθε άλλο παρά αμελητέα. Ο Vratskiy και άλλα μέλη του Tesla fan club έχουν γράψει πολλές επιστολές προς την εταιρία, ζητώντας της να επεκταθεί στη Ρωσία. Όμως, η απάντηση είναι πάντα η ίδια: Η χώρα τους δεν αποτελεί προτεραιότητα.
Η Tesla απαντά ότι δεν πουλά τα αυτοκίνητά της στη Ρωσία και κατ_ επέκταση η εγγύησή της δεν ισχύει στη χώρα, δεν παρέχει λύσεις φόρτισης, σέρβις ή βοήθεια στα βήματα που είναι αναγκαία για τη νόμιμη εισαγωγή τους.
Και δεν κάνει κανένα σχόλιο ως προς το πότε θα μπορούσε να εισέλθει επίσημα στη ρωσική αγορά.
Με τις σχέσεις μεταξύ των ΗΠΑ και της Ρωσίας να περνούν τη χειρότερη περίοδό τους εδώ και δεκαετίες, η θέση αυτή δεν αναμένεται να αλλάξει σύντομα.
Και η θέση του 44χρονου Musk είναι ιδιαίτερα δύσκολη, εάν σκεφτεί κανείς ότι η άλλη του εταιρία, η SpaceX έχει κερδίσει ένα πολύτιμο συμβόλαιο με τον αεροπορία των ΗΠΑ, την ώρα που οι ανταγωνιστές της Boeing και Lockheed Martin αντιμετωπίζονται παγερά από το Πεντάγωνο, γιατί χρησιμοποιούν ρωσικούς πυραύλους.