Ιδιώτες συλλέκτες τα αγοράζουν και δημιουργούν δικά τους μουσεία για να τα εκθέτουν
Κάποιοι από τους συλλέκτες που επιστρέφουν από την Art Basel έχουν μπροστά τους ένα δύσκολο πρόβλημα που θα πρέπει να λύσουν:
Πού βάζει κανείς ένας πίνακα με ύψος σχεδόν 5 μέτρων και πλάτος 9 μέτρων, που συνοδεύεται από έξι ροζ καρέκλες;
Οι Tony και Elham Salame, που αγόρασαν το έργο αυτό με αρχική τιμή 400-500 χιλιάδων ευρώ από τον Ελβετό καλλιτέχνη John Armleder, σκοπεύουν να το τοποθετήσουν στο ιδιωτικό τους μουσείο.
Οι The Salame, που ασχολούνται με το λιανεμπόριο ρούχων και έχουν ως έδρα τη Βυρηττό, είναι δύο από τους εύπορους συλλέκτες που αγόρασαν πίνακες, γλυπτά και installations τεραστίων διαστάσεων στο Unlimited, το τμήμα της Art Basel που περιλαμβάνει αποκλειστικά έργα μεγάλων διαστάσεων, τα οποία στο παρελθόν δεν έβρισκαν συχνά αγοραστές.
Φέτος, αυτό το κομμάτι της έκθεσης συνέβαλε στα πολύ καλά νούμερα των πωλήσεών της.
«Όταν το Unlimited ξεκίνησε, το 2000, ο κόσμος πίστευε ότι αυτά τα έργα προορίζονταν για δημόσια μουσεία», εξηγεί ο Marc Spiegler, διευθυντής της Art Basel.
«Τώρα υπάρχουν πολλοί που είτε έχουν πολύ μεγάλα σπίτια, ιδιωτικά μουσεία ή αγοράζουν τα κομμάτια για δημόσια ιδρύματα». Στα projects αυτά περιλαμβάνεται ο πύργος του Ai Weiwei με τα 760 ποδήλατα και ένας γιγαντιαίος περιστρεφόμενος δίσκος του Julius von Bismarck, ο οποίος έκατσε μέσα στη δημιουργία του και γυρνούσε γύρω-γύρω για ώρες.
Το ζεύγος Salame εξηγεί ότι σκοπεύει να κατασκευάσει ένα ιδιωτικό μουσείο στη Βηρυτό για να εκθέσει τη συλλογή των 2.000 έργων που διαθέτει. Το κτίριο σχεδιάζεται από τον αρχιτέκτονα David Adjaye και πρόκειται να ανοίξει τον Οκτώβριο.
Ένας όλο και μεγαλύτερος αριθμός συλλεκτών δημιουργεί τα τελευταία χρόνια ιδιωτικά μουσεία για να εκθέσει τα έργα του, ενώ κάποιοι επιτρέπουν την είσοδο και στο κοινό. Η Dasha Zhukova, σύντροφος του Ρώσου δισεκατομμυριούχου συλλέκτη τέχνης Roman Abramovich, άνοιξε το Garage Museum of Contemporary Art στη Μόσχα φέτος.
Ο επίσης δισεκατομμυριούχος Eli Broad ανοίγει το δικό του μουσείο στο Λος Άντζελες το Σεπτέμβριο. Το Unlimited ήταν το πρώτο κομμάτι της Art Basel που άνοιξε τις πόρτες του στις 15 Ιουνίου σε όσους είχαν προσκλήσεις, με τους διαδρόμους να είναι ασφυκτικά γεμάτοι με κόσμο.