Amazon: Η εταιρία του Bezos που επί 20 χρόνια «σκάει», αλλά όλο και μεγαλώνει
Ο Jeff Bezos έχει επιτύχει κάτι σπάνιο στη βιομηχανία της τεχνολογίας: Εδώ και 20 χρόνια, κάνει όσους αμφισβητούν την Amazon να πέφτουν έξω. Ήταν πριν από δύο δεκαετίες όταν ο Bezos και λιγοστοί υπάλληλοι ανέβασαν για πρώτη φορά το site τους που πουλούσε βιβλία στο ίντερνετ.
Στην αρχή, ο κόσμος πίστευε ότι πολύ γρήγορα η Amazon θα εξαφανιζόταν, στη σκιά της καθιερωμένης αλυσίδας βιβλιοπωλείων Barnes & Noble. Μετά, άρχισε να λέει ότι σύντομα θα ξέμενε από ρευστό και θα εξαφανιζόταν με το σκάσιμο της φούσκας των dot coms. Και στη συνέχεια πίστεψε ότι δεν θα άντεχε τον ανταγωνισμό της Wal-Mart.
Τελευταία, κάποιοι επέμεναν ότι η Amazon δεν είχε καμία δουλειά να «τρέχει» ένα portal λιανικών πωλήσεων στην εποχή που ο κάθε αγοραστής μπορεί απλά να αναζητήσει ό,τι θέλει στο Google. Καθώς και ότι η Amazon δεν θα μπορέσει ποτέ να ανταγωνιστεί την Apple στον τομέα του hardware.
O Bezos μπόρεσε να διαψεύσει όσους τον αμφισβητούσαν και το έκανε κυρίως κρατώντας τα μεγάλα σχέδιά του για τον εαυτό του. Αυτός ο επιχειρηματίας δίνει λιγοστές συνεντεύξεις με αποτέλεσμα η Amazon να αποτραβιέται όλο και περισσότερο από τα φώτα της δημοσιότητας, ακριβώς την ίδια στιγμή που μπαίνει όλο και περισσότερο στις ζωές μας.
Αυτό που κάνουν λάθος όσοι προβλέπουν την καταστροφή της Amazon είναι ότι σκέφτονται με συμβατικούς όρους. Όμως, η Amazon ουδέποτε υπήρξε μια συμβατική εταιρεία.
Ο παλαιότερος τομέας δραστηριοποίησής της, το site λιανεμπορίου της στις ΗΠΑ είναι έντονα κερδοφόρο, αλλά η εταιρεία διοχετεύει αυτά τα κέρδη για να μπει σε νέες αγορές, όπως η υπηρεσία Prime Now που υπόσχεται παράδοση προϊόντων σε δύο ώρες και η Amazon Fresh, που διανέμει είδη μαναβικής και σούπερ μάρκετ.
Ο Bezos είναι τυχοδιώκτης και αυτό τον ευνοεί επιχειρηματικά. Όποτε δει μια αγορά που έχει μεγάλες δυνατότητες, όπως τα online video, ή μια νέα τεχνολογία που τον συναρπάζει, όπως τα drones, δεν διστάζει καθόλου να «βουτήξει» σε αυτήν, έστω και εάν δεν έχει την παραμικρή σχετική εμπειρία.
Βέβαια, και η Amazon έχει κάποιες άσχημες αποτυχίες στο ενεργητικό της. Η κυκλοφορία του Fire Phone πέρυσι ήταν μάλλον ντροπιαστική και η επί μία δεκαετία προσπάθεια επέκτασής της στην Κίνα έχει υπάρξει μια δαπανηρή και όπως φαίνεται μάταιη προσπάθεια.
Αλλά το καλό με τον Bezos είναι πως είναι πάντα πρόθυμος να κάνει στροφή, όταν κάτι δεν του «βγαίνει».
Όταν απέτυχε στην Κίνα, στράφηκε στην Ινδία. Αφήνοντας στην άκρη τα smartphones για τώρα, η Amazon μπήκε με επιτυχία στις συσκευές για το έξυπνο σπίτι, όπως είναι το Echo, ένας ασύρματος κύλινδρος που παίζει μουσική και απαντά σε φωνητικές εντολές και ερωτήσεις. Η Amazon έχει καταφέρει να απευθύνεται σε όλα τα γούστα. Κανείς μπορεί να είναι πιστός συνδρομητής της υπηρεσίας Prime ή περιστασιακός πελάτης. Να αγοράσει ένα τάμπλετ Amazon Fire ή ένα iPad από το site της. Να παραγγείλει ένα βιβλίο σε φυσική μορφή ή να κατεβάσει ένα αντίτυπό του για το Kindle του.
Και την ίδια στιγμή, καθώς η εταιρία ενηλικιώνεται, γιορτάζοντας πριν από μερικές ημέρες τα 20α γενέθλιά της, αφήνει πίσω της κάποιες πιο επιθετικές συμπεριφορές. Όπως για παράδειγμα, δεν προσπαθεί πια να φοροαποφεύγει στις ΗΠΑ ή στην Ευρώπη. Ή φροντίζει να πληρώνει καλύτερα τους εργαζομένους της. Και να τα «βρίσκει» ευκολότερα με τους μεγάλους εκδοτικούς οίκους.