Η «μανία» για τα τηλέφωνα του ελληνικής καταγωγής επιχειρηματία φαίνεται πως περνά στο παρελθόν.
Η καναδική εταιρεία RIM που τα διαχειρίζεται εμφάνισε έσοδα 19,9 δισ. δολ. για την οικονομική χρήση που έληξε τον Μάρτιο.
O πρόεδρος Obama αναγκάστηκε να αλλάξει τον κανονισμό του Λευκού Οίκου για να φέρει το Blackberry του στη νέα του κατοικία και διασημότητες από την Paris Hilton έως τον Arnold Schwarzenegger και τη Lady Gaga δεν αποχωρίζονταν ποτέ τα δικά τους. Από το Hollywood έως τη Wall Street, τα BlackBerries αποκαλούνταν “Crackberries”, από όσους παραδέχονταν ότι πλέον ήταν εθισμένοι σε αυτά. Σήμερα, η βιομηχανία της τεχνολογίας αρχίζει να υποψιάζεται ότι αυτή η σχέση εξάρτησης περνά πλέον στο παρελθόν.
Η καναδική εταιρεία πίσω από το BlackBerry, η Research in Motion (RIM), εμφάνισε έσοδα 19,9 δισ. δολαρίων για την οικονομική χρήση που έληξε το Μάρτιο, δηλαδή περίπου κατά ένα τρίτο σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, αφού πούλησε 52,3 εκατ. τηλέφωνα.
Ο συν-διευθύνων σύμβουλος, Jim Balsillie εμφανίστηκε μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων αισιόδοξος για τη θέση της εταιρείας και ανέφερε ότι η RIM θέτει ισχυρές βάσεις για να διευρύνει τις ευκαιρίες που αντιμετωπίζει στις αγορές. Ωστόσο, την ημέρα εκείνη, η μετοχή της έχασε το 12% της αξίας της στο χρηματιστήριο του Nasdaq, καθώς οι επενδυτές εμφανίστηκαν τουλάχιστον επιφυλακτικοί απέναντι στις προοπτικές της εταιρείας.
Ο Balsillie παραδέχτηκε ότι οι αυξημένες δαπάνες για έρευνα και ανάπτυξη, το κόστος του marketing για το νέο tablet που σκοπεύει να κυκλοφορήσει η εταιρεία αλλά και οι διαταραχές στην παραγωγή της από το σεισμό στην Ιαπωνία, θα πλήξουν τα κέρδη της εταιρείας.
Η RIM ποντάρει πολλά στο PlayBook, το οποίο περιγράφει σαν το πρώτο tablet επαγγελματικής κατηγορίας που εμφανίζεται στην αγορά. Για την εταιρεία, αυτό είναι το σπουδαιότερο νέο προϊόν της από τότε που κυκλοφόρησε το BlackBerry, το smartphone που έμελλε να δημιουργήσει μια ολόκληρη αγορά.
Πρόκειται για μία μεταβατική φάση στην ιστορία της επιχείρησης που ιδρύθηκε το 1984 από τον ελληνικής καταγωγής Mike Lazaridis. Η εταιρεία παρήγαγε hardware και software επικοινωνιών και παρουσίασε το πρώτο της smartphone το 1999.
Οι επαγγελματίες και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού δεν άργησαν να αναπτύξουν μία σχέση εξάρτησης με αυτό. Η επιτυχία έφερε τη γιγάντωση της εταιρείας, η οποία είχε μόλις 200 υπαλλήλους το 1998 αλλά 14.000 πέρυσι.
Η αλήθεια είναι ότι τα BlackBerries παραμένουν ένα επιτυχημένο προϊόν. Το BlackBerry Curve 8520 είναι συνεχώς στο top 3 των πωλήσεων κινητών τηλεφώνων σε εβδομαδιαία βάση στη βρετανική αγορά.
Όμως, πρόκειται για ένα φτηνό smartphone, που πωλείται αντί 140 λιρών. Στο πιο ακριβό κομμάτι της αγοράς, η RIM είναι λιγότερο επιτυχημένη, όπως δείχνουν οι πωλήσεις του Torch, το οποίο πωλείται αντί 460 λιρών.
Τα BlackBerries χάνουν μερίδια αγοράς, από το ένα πέμπτο που είχαν το 2009 στο 16% πέρυσι. Μέρος του προβλήματος είναι ότι η εταιρεία δεν κυκλοφόρησε κάποιο ακριβό μοντέλο ικανό να ανταγωνιστεί το iPhone ή τις τελευταίες συσκευές που χρησιμοποιούν το λειτουργικό σύστημα Android.
Όπως λένε γνώστες της αγοράς, το BlackBerry χάνει μερίδια κυρίως στην αμερικανική αγορά, με την ίδια την εταιρεία να φοβάται ότι το φαινόμενο θα επεκταθεί και στην Ευρώπη. Οι πωλήσεις στις ΗΠΑ μειώθηκαν για πέμπτο συνεχόμενο τρίμηνο.
Ο Balsillie προειδοποιεί την αγορά ότι όταν η εταιρεία παρουσιάσει τα νέα της “superphones”, «θα τους πέσουν τα σαγόνια». Για το καλό της RIM, θα πρέπει να έχει δίκιο…