Σφυροκοπείται η μετοχή της από τους επενδυτές και ο Ma μετανιώνει που την έβαλε στον NYSE
Ο Jack Ma, ιδρυτής του Alibaba, του μεγαλύτερου ηλεκτρονικού καταστήματος αγορών στον κόσμο, έχει μια απλή συνταγή για την επιτυχία: Εστίασε στους φίλους σου, μην ανησυχείς πάρα πολύ για τα χρήματα και –κυρίως- μην βάλεις ποτέ την εταιρία σου στο χρηματιστήριο.
Αυτή τη στιγμή, θα εύχεται να είχε ακολουθήσει αυτή του τη συμβουλή. Ένας χρόνος έχει περάσει από τότε που η Alibaba εισήλθε στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, με τη μεγαλύτερη δημόσια εγγραφή που έχει γίνει ποτέ. Και ενώ η μετοχή της ξεκίνησε δυναμικά, μέσα στο 2015 σφυροκοπείται από τους επενδυτές. Κάποια στιγμή, η Alibaba είχε φτάσει να έχει μεγαλύτερη κεφαλαιοποίηση από τον αμερικανικό γίγαντα των σούπερ μάρκετ Walmart και από την Amazon.
Τώρα, η μετοχή της σημειώνει πτώση 45% από το υψηλό που είχε σημειώσει στις 15 Νοεμβρίου και πλέον κινείται χαμηλότερα από την τιμή εισαγωγής της, στα 68 δολάρια.
«Εάν είχα άλλη μια ζωή, δεν θα έβαζα την εταιρία μου στο χρηματιστήριο. Η ζωή είναι δύσκολη όταν κάνεις δημόσια εγγραφή», είχε πει ο Ma προ μηνών. Για τους επενδυτές της Alibaba, όμως, η ζωή είναι ακόμα πιο δύσκολη. Κάποιος που είχε «ρίξει» 1.000 δολάρια στη μετοχή της στις αρχές του 2015 βλέπει τώρα την αξία της επένδυσής του να έχει πέσει μόλις στα 635 δολάρια.
Οι εστίες κινδύνου για τους επενδυτές της Alibaba δεν είναι και λίγες. Πρώτα από όλα, η εταιρία έχει πληγεί σημαντικά από τις ανησυχίες για την επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας και τις τεράστιες διακυμάνσεις στις κινεζικές μετοχές.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι η βασική δραστηριότητα της Alibaba, και έτσι η όποια επιβράδυνση στις καταναλωτικές δαπάνες αναμένεται να επηρεάσει αρνητικά την ανάπτυξη της εταιρίας.
Tην ίδια στιγμή, η ανάπτυξή της απειλείται και από τον εντεινόμενο ανταγωνισμό και ειδικά από την ανταγωνιστική JD.com, η οποία χρηματοδοτείται από τον κινεζικό γίγαντα της κινητής Tencent και το Σαουδάραβα πρίγκιπα Alwaleed.
Από την άλλη πλευρά, ο Ma και τα στελέχη του έχουν υποσχεθεί ότι θα διώξουν τα προϊόντα – «μαϊμού» που πωλούνται στις διάφορες πλατφόρμες της Alibaba. Όμως, μάλλον δεν το καταφέρνουν αρκετά γρήγορα, εάν κρίνει κανείς από τις δύο μηνύσεις που έχει δεχθεί η εταιρία από την Gucci και από το γεγονός ότι ακόμα και οι κινεζικές αρχές ζήτησαν από την Alibaba να επιληφθεί του θέματος στις αρχές του 2015.
Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, η αγορά δείχνει να ανησυχεί για την αγοραστική μανία που φαίνεται να έχει καταλάβει την Alibaba. Η εταιρία βρίσκεται σε φάση μεγάλων δαπανών, ρίχνοντας χρήματα σε εξαγορές και συνεργασίες. Κάποιες από αυτές τις επενδύσεις αποδίδουν, άλλες όχι και τόσο. Και εύλογα πολλοί επενδυτές αναρωτιούνται:
Χρειάζεται πραγματικά η Alibaba να έχει ποσοστό σε μια ομάδα ποδοσφαίρου ή σε ένα προβληματικό στούντιο ψυχαγωγίας; Γιατί ο Ma δεν εστιάζει στις βασικές δραστηριότητες καλύτερα;
Η απάντηση της Alibaba είναι πάντα να συστήνει υπομονή. Τα στελέχη της συνηθίζουν να λένε ότι σε αυτή την εταιρία «ο πελάτης έρχεται πρώτος, ο υπάλληλος έρχεται δεύτερος και ο μέτοχος έρχεται τρίτος». Άλλωστε, όσοι αμφιβάλλουν δεν έχουν παρά να εστιάσουν στην κυρίαρχη θέση που κατέχει αυτή η εταιρία σε μια από τις πιο επικερδείς αγορές του κόσμου.